[AR] Kampioen NH-cup met vierspan, rijd je met ons mee...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Romy_tessa

Kampioen NH-cup met vierspan, rijd je met ons mee...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 14:32

Afgelopen indoorseizoen hebben we voor de laatste keer met het vierspan deelgenomen aan de NH-cup een competitie van 6 minimarathons binnen Noord-Holland. Vorig jaar waren we bijna kampioen, maar was ik zo stom om in de finale wedstrijd een poort over te slaan wat leidde tot diskwalificatie. Afgelopen zomer wat problemen gehad met de pony's, vooral linksvoor wordt oud en heeft zo zijn kwaaltjes. Eind van de zomer waren ze toch allemaal op en top in conditie dus besloten we de eerste wedstrijden te rijden en dan verder te kijken.

Uiteindelijk zijn alle pony's het hele seizoen topfit gebleven en hebben we 5 wedstrijden super gereden (één wedstrijd vinden wij te ver weg). Afgelopen zondag was de laatste wedstrijd van de competitie en daarmee tevens onze allerlaatste vierspanwedstrijd. We willen de pony's graag heel houden en hebben dan ook besloten dat we nu definitief stoppen met de marathons.

Ik wilde graag weten of mijn gevoel klopte dat de pony's goed in conditie waren, dus heb Cees van Beckhoven gevraagd een hartslagregistratie te doen tijdens de wedstrijd. Zowel wij als de pony's hadden hartslagmeters om. Ik vond het super interessant om te zien. In het eerste parcours hebben we alleen de hartslagen van de voorpony's weg moeten laten, want daar ging het signaal een aantal keer verloren.

Het weer was afgelopen zondag super slecht, in hindernis 9 liggen een aantal ballen al op de grond, er was besloten deze niet terug te leggen omdat ze er met elke windvlaag weer af gingen.

Nou genoeg vertelt, rijd gezellig met ons mee:

Ik vond het super interessant om te zien: de achterpony's zijn duidelijk hoger in hun hartslag dan de voorpony's. (dit is normaal omdat de achterpony's de kar moeten trekken en dus harder werken). Ik vond het heel interessant om te zien dat linksvoor begint met een super lage hartslag, maar het in de loop van het parcours duidelijk zwaar krijgt, zijn hartslag is daar aan de hoge kant. Het herstel is wel super bij alle vier de pony's, hiervan is maar een stukje te zien op de film, maar ook met losrijden en de cooling-down waren de hartslagen heel netjes.

Voor mij bevestigen de hartslagen dat alle pony's goed in conditie zijn en echt wel hard werken tijdens zo'n indoormarathon. De hartslagen van linksvoor kloppen bij mijn eigen gevoel en daardoor weet ik zeker dat dit nu het juiste moment is om te stoppen met de marathons om hopelijk nog lang van de pony's te kunnen genieten :)

Cowboy55

Re: Kampioen NH-cup met vierspan, rijd je met ons mee...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 14:33

"Deze video is prive".......

brittney98

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 14:34

Je filmpje doet het niet.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 14:36

Super gereden Tessa! Je hebt echt zo'n geweldig fijn span en doe er goed aan om nu te stoppen met de marathons.

Ik blijf fan van jou span :j.

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 15:54

Sorry, als het goed is doet hij het nu wel

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 16:01

Wat een leuk filmpje!
Het stuk over de hartslagen vind ik erg interessant, mooi dat je dat zo kan meten.
Wat is je doel nu met de pony's?

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 16:13

Dankjewel Ciska!
@Arans, Op wedstrijdniveau heb ik geen doelen meer met de pony's ben al ZZ dressuur een ZZ vaardigheid en qua marathons hebben we ook het maximale bereikt. Ga gewoon lekker van ze genieten!

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 18:40

Interesant om eens te zien. Heb je nu nog zien rijden, ging weer als de brandweer :)

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 19:10

Heel interessant om de metingen te volgen. :j

Gefeliciteerd met de mooie afsluiting van het vierspan rijden!

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 16:44

Dankjulliewel :)

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 22:58

Gefeliciteerd! Je rijd super netjes en respect voor jou zo aan je pony's te denken met het marathonnen. Marathonnen is niet niks voor die beentjes etc. Ga je nu verder met je paard ? En gaan de pony's met pensioen?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 09:30

Heel boeiend! De snelheid waarmee die 2 voorin reageren!
Links achter is volgens mij de 'beste atleet': hij/zij herstelt het snelst van de inspanning.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 17:32

Wat interessant zo met die hartslagmetingen in beeld!
Jammer, maar heel begrijpelijk en knap dat je stopt met de marathons. Ben je van plan met een nieuw span te gaan starten?

Respect voor je stuurkunsten :D

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-15 18:44

Dankjewel voor de leuke reacties! Een van de pony's gaat echt met pensioen, een ander wordt nog wel in het enkelspan uitgebracht in de dressuur. Over het algemeen zullen we ze rustig blijven rijden om ze fit te houden, maar qua marathons gaat het vierspan echt met pensioen.
Ik ben in de tussentijd al 1,5 jaar een paard aan het opleiden, dus zal nu enkelspan paard gaan starten.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 18:52

Veel plezier dan met je nieuwe topper :) .
Zal vast even wennen worden in de hindernissen, een enkelspan ipv een vierspan. Dat stuurt toch anders :D

Tolbergfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 19:53

Knap span, mooi gereden, en interessant dat die metingen vermeld worden. Meten is weten!
Succes met je nieuwe paard!