VD zonder voedselbeloning

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ratties4life

VD zonder voedselbeloning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 21:22

Is dit mogelijk? Als ik mijn paard een snoepje uit de hand geef, kan ik de eerstkomende 2 weken wachten voordat ik hem weer heb afgeleerd te bijten. :( Ik wil graag vrijheids dressuur met hem doen, maar dan zonder de snoepjes (hiertoe behoren ook wortelen appels ed.).

Alvast bedankt!

Saskia345

Re: VD zonder voedselbeloning

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 22:08

Vriendelijk kriebel over plek waar jeuk heeft wilt bij mijn paard wel goed werken. Misschien idee.

Wil je wel met voedsel, leer hem dan eerst de voedsel weigering.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 22:13

Het ene paard heeft wat meer extrensieke motivatie nodig, het andere paard zal van zichzelf al enthousiast genoeg zijn. Maar met veel geduld en tijd zal het bij elk paard wel kunnen denk ik.

Dat bijten klinkt mij meer als een probleem in de opvoeding. Een netjes opgevoed paard dat (voldoende) respect heeft voor zijn baasje zou niet bijten.
Voer je vaak uit de hand? denk aan een beetje muesli of brok. En doe je iets van grondwerk naast het VD?

Incroyable

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 22:14

Ik doe vaak eerst even een kwartiertje grondwerk als ik vd wil gaan doen met mijn verzorgpony.
Ik doe het zonder voedselbelonging want ze is dik zat en word er opdringerig van.
Als ik grondwerk heb gedaan wilt ze heel graag voor me werken en dan als ze het goed doet is een kriebel en stembeloning genoeg. Ze is nu nog heel erg gewend om voedsel te krijgen als ze het trucje goed uitvoert maar dat negeer ik en als ze naar me toe komt zet ik haar een aantal passen achteruit.
Dit werkt voor mij prima. :D

Ratties4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 23:55

juliedo24 schreef:
Het ene paard heeft wat meer extrensieke motivatie nodig, het andere paard zal van zichzelf al enthousiast genoeg zijn. Maar met veel geduld en tijd zal het bij elk paard wel kunnen denk ik.

Dat bijten klinkt mij meer als een probleem in de opvoeding. Een netjes opgevoed paard dat (voldoende) respect heeft voor zijn baasje zou niet bijten.
Voer je vaak uit de hand? denk aan een beetje muesli of brok. En doe je iets van grondwerk naast het VD?

Ik heb hem sinds december. De vorige eigenaresse deed dat wel. Hij is inderdaad redelijk slecht opgevoed. Ben ik druk mee bezig. Maar bij het kleinste foutje kan je weer overnieuw beginnen.... Ik heb hem sinds januari niets meer uit de hand gegeven. Er zit progressie in. Ik rijd amper op hem. Doe heel veel grondwerk. Hij begint steeds meer respect te krijgen. Al moet ik nog een end.

Maar voedsel is dus echt een no go...

xReeeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 17:40

je zou eerst voedselweigeren aan kunnen leren maar dit werkte totaal niet bij mij. hoe vaak ik het ook herhaalde hij bleef naar het voedsel zoeken en werd er verschrikkelijk vervelend van. Om antwoord te geven op je vraag, ja dit is zeker mogelijk. Bij mij is het zelfs zo dat ik met mijn stem een een kriebel heb een positiever effect dan met voedsel! succes!! :D

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 21:23

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 21:26

Clickeren! Prima oplossing, de beloning is dan dus een clickje en niet een hapje zeg maar.

Snap wel dat je bij sommige paarden geen dingen moet gaan voeren uit de hand als beloning. Die van mij zou daar ook een flinke schooier van worden, bijten niet maar wel extreem aandringen, zakken doorzoeken, duwen enz. Ondanks dat ze heel goed weet dat het niet mag worden sommige paarden bijna 'monsters' als het om eten gaat.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 21:29

MarliesV schreef:
Clickeren! Prima oplossing, de beloning is dan dus een clickje en niet een hapje zeg maar.

Snap wel dat je bij sommige paarden geen dingen moet gaan voeren uit de hand als beloning. Die van mij zou daar ook een flinke schooier van worden, bijten niet maar wel extreem aandringen, zakken doorzoeken, duwen enz. Ondanks dat ze heel goed weet dat het niet mag worden sommige paarden bijna 'monsters' als het om eten gaat.

En daar ga je helaas de fout in.

De click is namelijk NOOIT een beloning maar een AANKONDIGING naar de beloning :)

Een loonstrookje zonder betaald te worden is toch ook niet leuk om te hebben? Een loonstrookje en dan het geld op je rekening krijgen dát is een beloning.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 21:42

Uh ok, dan heb ik dat altijd verkeerd gehoord. Zelf nooit mee gewerkt maar blijkbaar is dat dus ook niet het systeem.

VisibreTeam aangezien jij zoveel verstand van VD hebt, wat zou jij aanraden?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 21:46

MarliesV schreef:
Uh ok, dan heb ik dat altijd verkeerd gehoord. Zelf nooit mee gewerkt maar blijkbaar is dat dus ook niet het systeem.

VisibreTeam aangezien jij zoveel verstand van VD hebt, wat zou jij aanraden?

Dat TS zich eerst verdiept in manieren van belonen, en vooral het beloningssysteem van R+ en weten wat R- is (link had ik al gedeeld)

Daarnaast de focus leggen op voedselweigeren en voedselbeleefdheid via clickertraining. Lost eigenlijk alles al vanzelf op :) Heb paarden gehad die met mond open en oren plat hun voer kwamen opeisen, paar sessies clickertrainen met voerweigeren en ze namen het beleefd aan :)

Ratties4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 23:15

Ik ga echt niet meer met voor werken, ik heb de blauwe plekken van de vorige keer er nog op staan... Maar ik ga mee dan eens goed versieren in beloningsmanieren. Bedankt voor de reacties allemaal!!!

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 23:48

Ratties4life schreef:
Ik ga echt niet meer met voor werken, ik heb de blauwe plekken van de vorige keer er nog op staan... Maar ik ga mee dan eens goed versieren in beloningsmanieren. Bedankt voor de reacties allemaal!!!

Juist door het voer helemaal weg te halen zal je paard alleen maar extreem gaan reageren als het er een keer wel is. Een probleem moet je niet uit de weg gaan maar oplossen :) juist door de basis (voerbeleefdheid, voedselweigeren) goed mee te nemen krijg je een paard dat leert NORMAAL met eten om te gaan :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 23:51

Jammer dat je niet inhoudelijk ingaat opd e posts van visibreteam, zij heeft gelijk imo.
Geen voedsel meer gebruiken is symptoombestrijding, je lost niets op.

Zeepaard1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 14:39

Mijn pony's beten eerst ook als ze hun snoepje niet kregen. Ik heb ze voedsel weigeren geleerd nu word ik niet meer gebeten omdat ze een snoepje willen. Daarvoor deed ik het altijd met klopjes en aaien. :)

Ratties4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 11:20

Ondertussen is het gelukt om de oefening voerweigeren aan te leren. Maar ik merk dat Buck niet zo veel interesse heeft in trucjes doen. Helaas, maar ik heb er iig veel van geleerd.

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 11:42

Ik werk maar beperkt met voedsel. Alleen als ik een trucje aan wil leren gebruik ik minuscule stukjes wortel, is het eenmaal aangeleerd dan gebruik ik alleen nog stemcommando 'Goed zo!' of een aai. Heb ze nooit voedsel weigeren aangeleerd en toch zijn ze niet zo gefocust op voedsel als het er een keer wel is.