Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
LS_fotos schreef:Pluttersput, ik zou eerder denken in de vorm van jezelf iets druk af te nemen. Een hulpteugel hoeft niet direct te betekenen dat dit gebruikt word om je paard in de krul te krijgen. Denk aan scheefheid van de pony en hierbij wat hulp van een teugel.
Shelltje, waarvoor ?
Femke_tweety, dat zou goed kunnen het wat hogere risico. Maar eigenlijk heeft de menner altijd een groom bij (als het goed is en) en die er vlot bij kan wezen.
juliedo24 schreef:Ja klopt, vaak nemen mensen de tijd er niet voor om iets rustig rijtechnisch op te lossen. Gelukkig zie je bij het mennen daarom minder hulpteugels
Toydoll schreef:Het zou mij niets verbazen als hulpteugels juist ontstaan zijn in de mennerij.
Kijk eens bij naar alle soorten 'opzet teugels' vroeger, ver vroeger gebruikt om de paarden met hun hoofd hoger te laten lopen omdat men 'dat mooi vond' en/of in de draverij omdat ze dan harder kunnen draven, in de aangespannen sport om die knieen kwijt te kunnen die ze zo hoog opgooien
Het is denk ik meer dat 'dressuur' voor de koets nog niet zo ver/oud is, en met de over het algemeen scherpere bitten een valse krul veel makkelijker te bereiken is, dat er minder snel naar een hulpteugel gegrepen wordt dan onder het zadel.
Niet dat ik niet denk dat het nuttig kan zijn hoor, maar daarom zie je het minder denk ik.