[AR] Pony draait om

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Chantall

Pony draait om

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 23:22

Ik hoop dat het hier goed staat, heb daar namelijk niet zoveel verstand van! :j

Sinds een paar maanden heb ik een shetlander van 3,5 jaar oud. Nu ben ik ongeveer 2 maanden bezig met het oefenen met lange lijnen, omdat het de bedoeling is dat de pony over een tijd voor de kar komt te staan. Ze doet het super braaf, balk en band erachter geeft ze niks om.

Maar nu het probleem. Als ze geen zin meer heeft, of een hoek of bocht niet in/om wilt, gaat ze naar me toe draaien en dan rennen. Soms draait ze zich helemaal in de teugels in en rent dan weg, zo heb ik er helemaal niks meer over te zeggen. Ik heb het natuurlijk al geprobeert dat iemand er langs loopt, en dat doet ze ook braaf. Maar zodra diegene los laat of er niet meer is, doet ze weer het zelfde.

Het is zo dat ze het ook niet altijd doet. Ik snap natuurlijk dat het een jonge pony is en dat ze het allemaal nog moet leren, maar het is wel fijn als ik weet hoe ik het op dat moment moet oplossen en dat weet ik niet zo goed. Ik hoop dat iemand tips heeft! :)

Dennis

Re: Pony draait om

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 00:02

Je ben zelf niet snel en handig genoeg denk ik. Daarvoor is wel redelijk wat ervaring nodig.
Vaak doen pony's het uit onzekerheid en als ze in de knoop raken bevestig je ze in hun onzekerheid. Je moet het dus voorkomen.

Wat zegt je instructeur hier van?

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 15:54

Gebruik je wel een zweep? Door deze naast de pony te houden heb je namelijk nog iets te zeggen, je moet wel snel zijn, als de pony om wil draaien/uit wil breken moet je eigenlijk voor hem aan zijn en de zweep al aan de goede kant er naast hebben.
Nu het hem een paar maal gelukt is wordt het moeilijker om het te corrigeren, het is nu eenmaal moeilijker om dingen af te leren dan aan te leren.

Mareintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 16:29

Grainey schreef:
Gebruik je wel een zweep? Door deze naast de pony te houden heb je namelijk nog iets te zeggen, je moet wel snel zijn, als de pony om wil draaien/uit wil breken moet je eigenlijk voor hem aan zijn en de zweep al aan de goede kant er naast hebben.
Nu het hem een paar maal gelukt is wordt het moeilijker om het te corrigeren, het is nu eenmaal moeilijker om dingen af te leren dan aan te leren.

Eens met Grainey: dat kan je voorkomen door hem te begrenzen met een (lange) zweep. Wel belangrijk daarbij is dat hij voldoende respect heeft voor die zweep. Het klinkt naar, maar dat leer je hem alleen door hem een keer echt te gebruiken als het nodig is en hem een duidelijke correctie te geven. Liever één keer goed corrigeren, maar 10x tikken waardoor hij afstompt. Succes met je karakterpony ;-)

_Chantall

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 17:11

Oke bedankt! Maar is de kans groor dat ze dit ook voor de kar gaat doen als het zo ver is? Natuurlijk doe ik dat pas als het goed gaat en krijg ik er dan ook proffesionele hulp bij, maar dat vraag ik me af.. :)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 19:16

Hangt er vanaf hoeveel kans jij haar daar voor geef.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 19:32

Onze allereerste shet die we voor de kar hadden deed het wel, kwam ook mede door onze onervarenheid.
De ene keer hield ze in, zodat ze los in de leidsel kwam en draaide om, de andere keer versnelde ze en probeerde het dan. We hebben het er nooit helemaal uit kunnen krijgen, moesten altijd erg opletten, want dat deed zij ook, als ze de kans kreeg pakte ze die. Stond je weer midden op de weg, of in een (droge) sloot :).

_Chantall

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 20:55

Ik heb besloten om een stapje terug te doen met lange lijnen, dus ik denk dat ik weer ga beginnen om door de stallen te lange lijnen ( zo heeft ze minder kans om om te draaien) en zodra ik weer in de bak/bos ga de eerste keren vast laten houden of iemand er naast laten lopen. Ik denk dat ik alles te snel wilde doen, want ze heeft in 3 maanden al super veel geleerd en omdat ze het allemaal super goed deed ging ik door omdat ik het dan super leuk vond. De fout ligt ook echt niet bij de pony en daar ben ik me ook heel bewust van, ze is nog jong en heeft in een korte tijd super veel geleerd. Zelf ben ik natuurlijk ook nog onervaren maar ook dat komt allemaal goed! Bedankt voor jullie hulp en ik zal het ook zeker toepassen!

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 23:05

Het kan ook zijn dat je pony er gewoon geen zin meer in heeft. Misschien raakt ie verveeld, misschien wordt het hem te veel of is hij inderdaad gewoon eigenwijs. In dat laatste geval kan je het beste gewoon een menzweep erbij pakken om hem te begrenzen.
Nav wat je zelf zegt denk ik ook dat het je pony wat te veel is in 1 keer. Als ze nog een keer wegloopt, pak haar dan eens voorzichtig terug en laat haar stilstaan, ga op een afstandje staan en gewoon even wachten. Na een tijdje begint ze dan waarschijnlijk wat te kauwen of te smakken en dan is ze het aan het verwerken. Duidelijk maar wel zachtaardig uitleggen wat de bedoeling is en stoppen wanneer het goed gaat (vooral dat laatste is belangrijk! Anders heeft ze er zo helemaal geen zin meer in).

_Chantall

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 00:22

Heel erg bedankt!

welsh4span

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 11:11

de leidsels door de lichtogen van het schoftje doen dan is de kans op draaien een stuk minder.
pony voldoende voorwaarts houden anders maak je het wel heel makkelijk om te draaien.

Madeliefje54

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 14:28

Heb je dit al overlegt met je instructeur?