Handpaard altijd achter paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Oliiviia

Handpaard altijd achter paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 13:08

Hallo,

ik heb nu een leuke pony als gezelschap voor mijn merrie.
Maar ik wil hem wat verkeersmak maken en vooral beweging geven.
Daarom zou ik hem graag als handpaard meenemen :D

Maar hij blijft altijd achter mijn merrie lopen...
Dat is niet zo handig tijdens het rijden (ik heb het al eens geprobeerd op de wei, maar dan moet ik mijn ene arm de hele tijd naar achter houden :+ )
Ook als ik met beide ga wandelen aan de hand, blijft de pony achter mijn merrie lopen.
Ook als ik ze naast elkaar zet en dan begin te stappen, hij blijft er gewoon netjes achter.

Heeft er iemand tips hoe ik dit kan oplossen of hoe ik het touw dan best zou kunnen vasthouden?

nine1987

Re: Handpaard altijd achter paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 13:12

Jij wil een niet verkeersmak paard dat niet fatsoenlijk meeloopt, als handpaard meenemen, terwijl jij zelf op je andere paard zit..

Ehm.. You have a deadwish?

Deze hele combinatie klinkt mij in de oren als levensgevaarlijk.. Dit hedoel ik niet rot.. Maar als handpaard schrikt en jou uit het zadel trekt (misschien wel onder een auto) dsn zijn de gevolgen niet te overzien.. Ik zou het echt niet doen..

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 13:14

Ik zou dat ook sterk afraden ja. Je hebt niets te vertellen vanaf je paard. Niet doen dus! Gewoon een vriendin meevragen en samen uit wandelen gaan.

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 16:57

Het is misschien niet zo goed geformuleerd.
Deze pony kent auto's en andere zaken, van groot verkeer heeft hij gewoon wat schrik.
En overigens is zijn schrikreactie niet ervan door gaan, maar gewoon stilstaan en kijken.
Daarbij hangt hij ook erg aan mijn merrie.

Waar ergens staat er dat hij niet fatsoenlijk meeloopt? Aan de hand naast mij luistert hij heel netjes :)

Maar ik snap jullie reactie wel, dan vraag ik me wel af hoe dat normaal in zijn gang gaat?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 17:02

Ik zou eerst lekker op je weiland gaan oefenen. Zodra ze dan snapt dat ze er naast mag lopen, lekker naar buiten gaan.
Staat de handpony lager in rang? Dat is een goede reden waarom ze achter blijft lopen.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 17:02

nine1987 schreef:
Jij wil een niet verkeersmak paard dat niet fatsoenlijk meeloopt, als handpaard meenemen, terwijl jij zelf op je andere paard zit..

Ehm.. You have a deadwish?

Deze hele combinatie klinkt mij in de oren als levensgevaarlijk.. Dit hedoel ik niet rot.. Maar als handpaard schrikt en jou uit het zadel trekt (misschien wel onder een auto) dsn zijn de gevolgen niet te overzien.. Ik zou het echt niet doen..

Wij doen niet anders met onze paarden!
Werkt perfect.

Het feit dat dit paard achter blijft lopen is op zich een goed teken van respect naar jou paard, maar niet handig.
We maken gebruik van een leadrope, net lang genoeg om dit soort paarden zonder lange armen achter ons te houden :Y)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 17:06

sommigen zijn gewoon lastig met ernaast lopen. Ik heb laatst nog tegen mijn vriendin gezegd 'in films ziet het er altijd zo gemakkelijk uit, twee paarden naast elkaar'.

Mijn bijrijd-merrie VERDOMD het om naast het andere paard te lopen als we met zn tweeen zijn. Altijd erachter.

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 17:20

ijssnuiver schreef:
Ik zou eerst lekker op je weiland gaan oefenen. Zodra ze dan snapt dat ze er naast mag lopen, lekker naar buiten gaan.
Staat de handpony lager in rang? Dat is een goede reden waarom ze achter blijft lopen.

Ja dat was ik ook van plan.
Ging wel goed, maar zoals ik zeg is het niet erg handig :+

Hij staat inderdaad lager in rang, daarmee dat ik ook dacht dat hij zo achter haar bleef lopen.
Maar ik zou niet weten hoe je dit moet oplossen.

Het is overigens gewoon een idee omdat als ik er nu met één van de twee aan de slag ga, de ander uiteraard heel de tijd loopt te brullen (en rond te galopperen).
Ik wil gewoon lekker naar buiten gaan, zonder dat ik mij zorgen hoef te maken om degene die achter blijft :=

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 14:17

Oliiviia schreef:
Hallo,

Dat is niet zo handig tijdens het rijden (ik heb het al eens geprobeerd op de wei, maar dan moet ik mijn ene arm de hele tijd naar achter houden :+ )

Ook als ik met beide ga wandelen aan de hand, blijft de pony achter mijn merrie lopen.
Ook als ik ze naast elkaar zet en dan begin te stappen, hij blijft er gewoon netjes achter.

Heeft er iemand tips hoe ik dit kan oplossen of hoe ik het touw dan best zou kunnen vasthouden?

Daar staat het..
En als je handpaard ineens stopt als de ander nog doorstapt en je wordt uit het zadel getrokken?

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 16:09

nine1987 schreef:
Oliiviia schreef:
Hallo,

Daar staat het..
En als je handpaard ineens stopt als de ander nog doorstapt en je wordt uit het zadel getrokken?

Dan zijn er veel opties
Eerlijk gezegd, lijkt het me sterk dat een pony van 1.10m mij uit het zadel zou trekken ;)
Daarbij reageert mijn merrie op het minste dus die staat dan ook netjes stil.
En desnoods laat ik hem los, als dat mogelijk is (hij loopt toch braaf achter de merrie aan)

Maar ach, ik ga gewoon rustig trainen in de weide en als het echt goed gaat, misschien eens op een rustig dagje naar buiten (met iemand extra mee)
Het is niets dringend, het leek me gewoon leuk voor beiden :)

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 16:14

Ik zou zeggen aan de hand oefenen met iemand er bij. Ik had ooit een gelijk soort topic geopend omdat mijn handpony dat ook deed. Neem een zweepje mee om hem aan te moedigen om naast je te komen lopen. Of ga samen met iemand. Jij op het paard en die ander met je hand paard fietsen en dan naast elkaar rijden. Het is niet zo dat het binnen 1 dag in een keer goed gaat.

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 16:21

Ik weet niet hoe het tegenwoordig gaat maar 20 jaar geleden zadelden wij een niet verkeersmak paard op en gingen we in een weiland rijden waar een trekker geparkeerd stond. Zodra het paard een beetje op z'n gemak en ontspannen was vroegen we iemand die trekker te starten zodat die lawaai maakte. Een bleven we rustig stappen en draven terwijl de trekker stilstond met draaiende motor. Als dat goed ging dan trekker ook rijden en stapten wij rustig te paard om de trekker heen. Naast de trekker, voor de trekken en achter de trekker lopen, we oefenden dat allemaal. We deden dat in het tempo wat paste bij het paard. Bij sommige paarden kon je dag 1 al naast een langzaam rijdende trekker stappen. Andere paarden hadden een dag of 3-4 nodig.
Laatst bijgewerkt door Annoya op 24-03-15 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 16:23

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 16:23

Annoya schreef:
Ik weet niet hoe het tegenwoordig gaat maar 20 jaar geleden zadelde wij een niet verkeersmak paard op en gingen we in een weiland rijden waar een trekker geparkeerd stond. Zodra het paard een beetje op z'n gemak en ontspannen was vroegen we iemand die trekker te starten zodat die lawaai maakte. Een bleven we rustig stappen en draven. Daarna ging de trekker ook rijden en stapten wij rustig te paard om de trekker heen.

Je paard stallen op een boerderij stallen helpt ook ;) . Die van mij weet tegenwoordig trekker = eten, haha. Er wordt altijd een grote baal hooi/kuil naar het weiland gereden met de trekker..