Paard galoppeert weg met longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dauth

Paard galoppeert weg met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-15 01:23

Ik longeer mijn paard hierdoor dus niet meer.

Mijn paard werd bij de vorige eigenaar gewoon gelongeerd en dat ging naar mijn weten ook goed. Thuis probeerde ik het zelf een paar keer, maar ze galoppeerde weg zodra ik ook maar even mijn zweep verschoof in mijn hand, zonder zweep gaat ze gewoon niet vooruit. Later heb ik mijn vader erbij gehaald omdat ik het niet fijn vond dat zij weg galoppeerde want ik viel er maar wat achteraan totdat ze stopt. Mijn vader heeft al sinds jongs af aan kennis met paarden en ging gelijk duidelijk en met een harde stem zeggen wat ze moest doen. Dit probeerde ik erna maar het had geen effect. Ik moest dit bij de eerste keer al gelijk doen volgens mij?

Ook heb ik mijn longeerlijn een keer aan het zadel vast gemaakt, (beginnersfout of hoort het te kunnen?) waarna ze er van door is gegaan, ik op mn muil viel, en zij over het hek heen sprong met het touw er achteraan. Gelukkig is alles goed gegaan met veel hulp. Maar nu is mijn vraag dus, hoe kan ik dit voorkomen? Ik longeer haar in de bak maar zonder afzetting, zou dit helpen? En moet ik met of zonder zweep werken en eerst alleen laten stappen en draven en pas een paar weken erna het galopperen weer oppakken?

Lara_Silver

Re: Paard galoppeert weg met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 03:01

Laten longeren door een persoon die sterker in zijn schoenen staat en weet wat hij doet. Niet meer in het midden van de bak longeren maar in een hoek. Zo kun je het paard direct klemzetten bij de omheining als hij begint te rennen. Zelf ook goed op je positie letten, is die drijvend (naar de achterhand gericht), remmend (naar het hoofd) of neutraal? (Naar de romp) Is je paard erg gevoelig, volstaat een foute positie om ze volledig in de war te brengen, gevolg blokkeren of rennen etc. Mij lijkt het probleem hier toch echt vanuit jou te komen, zeker als het paard voorheen gewoon braaf was.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 03:01

Wat houdt het longeren bij jou in?
Is dat doelloos aan een lijntje rondjes rennen?
Klinkt in ieder geval ofdat het bij de vorige eigenaar het geval was.

Het eerste dat je moet doen is denk ik het vertrouwen krijgen van je paard, ook als je de zweep vast hebt. Vervolgens is het belangrijk om je er van te vergewissen dat ze de basis kent in het wijken voor druk. Pas als dat allemaal goed gaat kan je gaan longeren (dat houdt eigenlijk in dat je het wijken voor druk op grotere afstand oefent. Dus je moet in staat zijn je paard ook achterwaarts en zijwaarts te sturen met het longeren, niet enkel voorwaarts).
Dit gaat in het begin (en waarschijnlijk geruime tijd) problemen opleveren, omdat de vorige eigenaar blijkbaar een volledig fout beeld had van longeren. Je paard gaat hertraind moeten worden. Dat kost veel tijd en moet in kleine stapjes opgebouwd worden. Houd er rekening mee dat het paard heel snel verward zal zijn en regelmatig zal terugvallen in de oude gewoonte de eerste tijd.
Het is niet eenvoudig om een paard dat niet meer nadenkt maar gewoon loopt als hij een zweep ziet bewegen, te hertrainen, maar het is met succes mogelijk (heb ik zelf ondervonden). Als je echter niet zo bekend bent met grondwerk is dat iets dat een zeer moeilijke opgave kan zijn. Haal er indien mogelijk iemand bij met veel ervaring in grondwerk, of lees anders veel boeken van mensen die goed zijn in grondwerk (pat parelli, mark rashid,...).

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 03:23

Even iemand laten helpen en tonen inderdaad.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 10:43

Ga een aantal keren samen met je vader longeren, zodat je kunt zien wat hij doet. Leer hiervan, en doe dat na (dus eerst zorgt je vader dat je paard fijn aan de longe loopt, dan neem je het over van hem, terwijl hij bij jou blijft staan). Dat overnemen doe je steeds iets eerder, tot dat jij kan beginnen. Zorg dat je vader altijd bij jou staat, zodat hij het altijd van je over kan nemen.

Daarnaast is het slim om eens wat filmpjes over longeren op te zoeken op YouTube zodat je kunt zien wat je moet doen. Zo te lezen moet je eerst maar eens leren "rondslingeren" voordat je het paard echt gaat trainen aan de longe. Daarvoor moet je ook echt lessen gaan nemen, dat leer je niet zomaar.

Dauth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 16:52

Dankje wel iedereen. Ik zal inderdaad een paar keer met iemand die les geeft haar longeren. Fijn voor de reacties (: