[AR] Sulky geremd of ongeremd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Chantall

Sulky geremd of ongeremd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-15 23:30

Hallo,

Ik weet dat hier al veel topics over zijn en heb ze ook zeker allemaal doorgelezen, maar heb nog steeds niet echt antwoors op mijn vraag.

Ik ben langzaamaan op zoek naar een sulky voor mijn shetlander, maar ik weet echt niet of ik een geremde of ongeremde moet kopen. De shetlander is 95 cm groot, maar is nog maar 3 jaar dus groeit nog. Wat ik van plan ben is gewoon recreatief in het bos te rijden en af en toe in de wei. Heuvels zal ik niet tegenkomen, en als ik echt ver het bos in wil kan ik de weg over steken, maar dat is niet noodzakelijk.

Ik hoop dat iemand me kan helpen!

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 00:02

Ik zou hem met een rem kopen, ik zou me dan en veiliger voelen en als er wat gebeurd kan je je shet ook stilzetten. :)

Lazypony

Re: Sulky geremd of ongeremd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 00:03

Ik wil namelijk ook een sulky kopen later voor mijn minishet van 90 cm maar dan zou ik voor mezelf me net wat zekerder voelen met een rem ook. :j

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 06:27

RianneEnzo schreef:
Ik zou hem met een rem kopen, ik zou me dan en veiliger voelen en als er wat gebeurd kan je je shet ook stilzetten. :)

Niet vervelend bedoeld, maar met een rem kun je nooit je paard of pony stilzetten bij paniek.
De rem is bedoeld om bijvoorbeeld bij een stoplicht, je wagen netjes stil te houden als je paard een stapje terug doet. Of om heuveltje af een beetje mee te remmen om je paard te ontlasten.
Wanneer je paard bang is en weg wil en jij gaat remmen met je wagen ontstaan er gevaarlijke situaties. De kans is groot dat je paard gewoon harder gaat trekken.

Een sulky voor kleinere pony's kan naar mijn mening prima zonder rem. Goed tuigje op je pony met broek en goed afstellen.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 07:25

Ik heb altijd eentje gehad met rem, maar daarmee zet je je pony niet stil hoor :P

Wel is het handig als je op een helling moet stilstaan, of eventueel bij het bergaf rijden. Al kan een rem NOOIT een broek vervangen, die heb je gewoon altijd nodig!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 07:58

Ik heb die van mij op dit moment zonder rem. De broek voldoet prima voor de omgeving die wij hebben. Daarbij wegen mijn sulky's praktisch niks, dus dat gaat prima.
Nou ben ik bezig met mijn merrie te beleren, die heeft een gebroken kruisbeen en mag dus niks op haar achterbenen opvangen. Zij is de enige reden waarom er bij mij waarschijnlijk ooit een geremde sulky komt. For now wordt het met haar gewoon rechttoe recht aan rijden met mijn lichtste sulky, dan komt het ook wel goed.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 08:04

Met rem waarom.
handig bij stilstaan,zou je pony naar voor of achter willen.dan kun je dat met de rem corrigeren.zeker bij een jonge pony.
ik zelf rij altijd met broek,dus gewoon een goede broek en een rem,kom je ooit bij afdalingen dan kun je de pony mee helpen door bij te remmen.
ik weet niet welke sulky jij gaat nemen,ik heb verschillende gehad en blij met de rem,maar de oxer de ik ook gehad heb daar werkte de rem absoluut niet van.
ik woon zelf in zuid limburg dus hier moet je wel een rem hebben.maar ik zelf vind handig bij de jonge pony,s en ook nu bij mijn pony,s bij het over steken.dus als je de keuze hebt zou ik zeggen met

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 08:41

Ik heb zonder rem werkt prima. Idd goeie broek eraan en goed afstellen. We hebben hier geen heuvels alleen maar plat asfalt dus een rem heeft hier geen meerwaarde

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 09:04

callum schreef:
Ik heb zonder rem werkt prima. Idd goeie broek eraan en goed afstellen. We hebben hier geen heuvels alleen maar plat asfalt dus een rem heeft hier geen meerwaarde

En als je dan bij druk punt staat met oversteken,en je hebt een pony die niet altijd even goed stil blijft staan.ik vind een rem zeker een meer waarde.

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 09:11

Ik rij zonder broek en met rem.
Paard komt uit de aangespannen sport en is (nog) geen broek gewent.
Voor een marathonwagen vind ik een rem wel meerwaarde hebben. Ook met overgangen rijden.
Een lichte sulky achter een pony zou ik zonder rem prima aandurven.
Wellicht hangt het van je eigen voorkeur en vaardigheden af

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 12:29

Een sulky is veel te licht om echt iets aan een rem te hebben, je pony trekt dan gewoon door de rem heen. Maar als je in een heuvelachtig gebied woont bijvoorbeeld kan een rem handig zijn om 'even bij te remmen'. Met een rem kun je het halthouden bijvoorbeeld ook goed oefenen.

Ik rij zelf zonder rem, met broek.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 12:32

Ik rij mijn sulky zonder rem, als je pony niet kan stilstaan moet je ook de weg niet op gaan. Rem zal daar niets aan veranderen. En voor die maat die jij hebt ts zou ik denken aan een Hca sulky, super degelijke wagentjes en dat vind is dan veel belangrijker dan eentje met rem

CharlottevdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 12:43

Ik heb een sulky zonder rem. Mede omdat mijn sulky zo licht is dat als hij gaat rennen een rem echt geen enkele zin heeft is mijn ervaring. Hij heeft natuurlijk wel een broek.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 14:01

Idd als je pony niet goed stil kan staan is de weg opgaan geen goed idee.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 14:20

callum schreef:

Wat een onzin,mijn span wil ook wel eens tevroeg vertrekken ofzo en dan is de rem een fijne hulp.dat een sulky rem niet veel voorsteld vind ik ook onzin ik heb er een met een super goede rem gehad.maar zo veel mensen zoveel meningen

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 14:35

keona schreef:
callum schreef:

Wat een onzin,mijn span wil ook wel eens tevroeg vertrekken ofzo en dan is de rem een fijne hulp.dat een sulky rem niet veel voorsteld vind ik ook onzin ik heb er een met een super goede rem gehad.maar zo veel mensen zoveel meningen

Hier ga ik in mee.
Daarbij is de sulky zelf misschien licht, maar de persoon die er op zit meestal niet ;)
En ja dan komt dat toch allemaal op hun kont terecht, dat vind ik niet zo'n fijn idee :)

In sommige situaties (bv. helling + scherpe bocht) is het ook gewoon echt handig en aangenamer voor de pony. Hier prikten de lamoenen net niet in de nek van mijn verzorgshet (en jep, was een speciale sulky voor shetlanders)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 17:00

[AR] [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic voor alle vragen over de sulky want daar zit heel veel kennis bij elkaar. Daarom wil ik je vragen om daar je vraag te stellen want ik verwacht dat je daar meer antwoorden zult krijgen, en we houden de kennis op een plaats.

Daarom hier een slotje.