Ik heb me ingelezen op internet over de kaptoom.
En kan me heel erg daar in vinden.
Ik heb een erg speciaal paard om het maar even zo te zeggen. En merk dat hij meer ondersteuning nodig heeft dan alleen een halster en een longeer lijn.
Mijn paard loopt scheef heeft moeite met inbuigen.
En het grootste probleem is vooral dat hij met periodes ineens onder het werk uit wilt komen als er teveel prikkels zijn zoals andere paarden of veel mensen om de bak heen.
Dit uit zich dan door zijn hoofd omhoog te steken en keihard proberen om te draaien voornamelijk op de rechter hand.
Dit was een aantal maanden over met hele kleine terug vallen maar we zijn nu terug bij af.
Het wordt een gevecht wat je uiteindelijk niet of net aan wint na tig winpogingen van hem.
Ik denk dat ik met de juiste begeleiding met een kaptoom veel meer rust, ontspanning en een fijner paard terug kan krijgen.
Daarbij wil ik mijn paard eerst vanaf de grond sterk en recht hebben voordat ik echt verder ga met inrijden.
Normaal gesproken beleer ik na het normale longeren met halster een paard met bit en stap daarna over op longeren met hulpmiddelen maar ik merk dat dit niet de juiste keus is voor mijn paard.