[AR] Goedkoop tuig voor haflinger

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Goedkoop tuig voor haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 11:26

Bijna braakneigingen van mijn titel, maar ik zou voor deze keer graag voor een dubbeltje op de eerste rij zitten;)

Het lijkt me leuk om met mijn haflinger wat te gaan doen met het tuig, lange lijnen werk uitbreiden, beetje slepen en in de winter voor een sleetje etc.
Maar goed, dan moet ik wel een tuig hebben. Omdat ik niet echt wil mennen en het niet bijzonder vaak zal gaan gebruiken wil ik er gewoon niet teveel geld aan uitgeven.
Mijn voorkeur gaat uit naar een boerenwerktuig, dan past het schoftje tenminste sowieso ;) en evt kan ik er zelf iets van een kussen onder maken met vrijheid voor de ruggengraat, maar wel een staartriem en broek om de strengen op te houden. De sleep zit immers erg dicht bij de grond en ik wil dan gewoon strengophouders.

Ik heb hulp van een menner om te helpen, en ik wil het goed aanpakken, dus daarover geen zorgen. Ondanks het feit dat ik er niet teveel voor wil betalen neem ik het wel serieus en als low budget niet kan, dan niet :) .

Maar waar kan ik het best kijken voor een tuig voor een redelijke prijs? Heb wel zitten kijken op de bokt markt en op marktplaats, maar daar staan weinig boerentuigen op, en wat er op staat is erg oud en het leer zit er erg hard uit. Ik wil wel een beetje garantie dat het leer niet zal knappen vanwege slecht onderhoud.

Alvast bedankt voor de tips!

Dennis

Re: Goedkoop tuig voor haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 11:31

Je zou kunnen kijken naar een 2e hands webtech of eurotech tuig van ideal. Geen leer, dus een tijdje in de schuur hangen is geen probleem. Beide zijn wel 2e hands te krijgen en kosten niet te wereld.

Waarom perce een boeren werktuig?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 11:36

Dennis schreef:
Je zou kunnen kijken naar een 2e hands webtech of eurotech tuig van ideal. Geen leer, dus een tijdje in de schuur hangen is geen probleem. Beide zijn wel 2e hands te krijgen en kosten niet te wereld.

Waarom perce een boeren werktuig?

Omdat ik bang ben dat een schoftje niet past. Ik zal toch iets moeten laten opsturen als ik tweedehands wil kopen en dan zit ik straks met een te krap schoftje.
Of het moet mogelijk zijn om de bestaande boom eruit te wippen en gebruik te maken van de kopijzers van bijvoorbeeld thorrowgood. Dat systeem heb ik ook voor mijn zadel. Mone wisselt nog wel eens in formaat en dan kan ik boompjes wisselen.

Op zich hoeft het niet perse een boerentuig te zijn, alleen is dat qua pasvorm voor de schoft een minder grote uitdaging.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 11:45

Ik heb een tuig liggen met kussens, maar zonder boom er in.
Zelfde prijsklasse als de Ideal tuigen, maar wel op maat gemaakt (nylon, en tegenwoordig zelfs in veel kleuren te krijgen), dus nauwelijks 2e hands te krijgen. Dat zou nog een idee zijn.

Op mijn pony's (ook de extreem ronde zonder schoft) passen mijn ideal tuigen altijd prima, nooit problemen gehad.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 11:51

Met kussens zonder boom is helemaal ideaal!
Bied je die te koop aan? Of heb je voor mij een merknaam dat ik daar op kan zoeken?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 11:52

Als je de strengen omhoog wilt houden moet je er wel op letten dat je strengophouder niet te ver naar achter zit dus zoals die normaal hoort te zitten, maar verder naar voren zodat je de rechte lijn tussen borsttuig en slee(P) kunt behouden.
(Even een voorbeeldfoto van Google)
Afbeelding

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 11:58

Bedankt voor de tip!
Ik wil het allemaal wel veilig houden, dus alle tips zijn welkom. Ze is helemaal niet beleerd in het tuig, dus het is ook even afwachten hoe ze het allemaal gaat vinden en daarom wil ik het ook goed doen met degelijke materialen.
Aan de lange teugel vind ze wel tof omdat ze dan zelf voorop mag (spannend!!!) en ze reageert niet op de lijnen die haar benen raken. Ik doe de lange teugel nu met een longeersingel en een longeerlijn, maar wil het wel wat serieuzer en professioneler gaan oppakken.

luijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 11:59

gewoon kijken naar ideal tuig
maat cob past op elke haflinger....
en oud maakt niet uit goed invetten en evt laten weken in lederolie
trekt t meestal een heel eind bij
boeren tuig neem aan dat je daar gareel mee bedoeld is veel lastiger is maat werk
moet perfect passen anders heb je grote druk plekken

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 12:05

Ik bedoel geen gareel, want dat is inderdaad helemaal drama met maten. zag wel een heel mooi haflinger gareel op marktplaats. Maar zwaar buiten budget:p en dat is ook een beetje zonde als je het niet vaak gebruikt.
Denk dat ik idd wel wil gaan voor kunststof omdat ik dus niet van plan ben het heel vaak te gebruiken en dan wordt het leer alleen maar hard van het stilhangen.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 12:12

Ik heb nog een leren tuig liggen waar ik niks meer mee doe. In mijn profiel kan je de foto's ervan zien. Jouw haf is van hetzelfde type als de mijne denk ik zo. Het gaat om het tuig op de enkelspanfoto's (niet het bruine tuig).

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 12:15

djuulsie schreef:
Ik heb nog een leren tuig liggen waar ik niks meer mee doe. In mijn profiel kan je de foto's ervan zien. Jouw haf is van hetzelfde type als de mijne denk ik zo. Het gaat om het tuig op de enkelspanfoto's (niet het bruine tuig).

Goh, die ziet er netjes uit. Hoe is dat schoftje? Met een boompje neem ik aan?

Wat zou je vraagprijs zijn?

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 12:19

Het zijn zachte kussens die redelijk flexibel zijn in omvang.

In wat voor prijsklasse zoek je iets? Dit tuig gaat niet de hoofdprijs kosten, maar doe het ook niet gratis weg zeg maar.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 12:24

Ik vind het lastig om een prijs te noemen omdat ik niet zo thuis ben in het wereldje en een slecht beeld heb van wat wel en geen kwaliteit is en wat dat waard is.

Mijn budget hangt een beetje af van hoeveel loon ik volgende week krijg en wat de reparatie aan mijn auto gaat kosten, haha!

Dus het moet of heel goedkoop zijn, of goed door te verkopen als Mone het slepen etc toch niet echt geslaagd vind.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 13:56

eilleen333 schreef:
Met kussens zonder boom is helemaal ideaal!
Bied je die te koop aan? Of heb je voor mij een merknaam dat ik daar op kan zoeken?

Dat is tuig van Co Pater :)
Super kwaliteit!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 12:23