Pony wil niet voorwaarts,draait zich naar mij met longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

IlovePuk

Pony wil niet voorwaarts,draait zich naar mij met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 20:09

Hoi allemaal,
Ik loop met het longeren tegen een probleem aan. Zodra ik de pony voorwaartser wil laten gaan, draait ze zich naar mij toe.
Dat doe ik op de volgende manier: ik roep drrrraf en zwiep met de zweep en ze draait zich meteen naar mij toe. Ik zet haar gewoon weer op de volte.
Dit heeft zich meerdere keren herhaalt, ik heb haar ook een paar keer een tik gegeven met als gevolg een trap richting mij. Toen heb ik haar meteen nog een tik gegeven.

Zelf denk ik dat als ze zich naar mij toe draait, ik haar weer op de volte moet zetten en haar meteen moet laten draven, maar het probleem is dat ik dan nog best dichtbij haar sta. Als ik dan een tik geef weet ik zeker dat ze een gerichte trap naar mij zal geven. Dus doorpakken lukt mij niet dus zal ik het anders op moeten lossen. Maar hoe? Ik las vandaag al een tip met een tik op de schouder wat ik kan proberen. Ik denk dat de eigenaar niets voor mij kan betekenen, aangezien hij niets met de paarden doet en hij zegt 'je moet niet de baas over ze willen zijn'. Maar die paarden zijn mij te slim af, die kunnen onder het werk uitkomen.... Logisch dat ze zich zo gedraagt....
Verder let ik heel erg op mijn lichaamstaal en kijk ik richting de achterhand, maar zelfs in stap komt ze naar mij toe na een aantal rondjes gestapt te hebben. (Misschien omdat ze het saai vindt.)

Met rijden heb ik geen problemen...
Alvast bedankt!
Hebben jullie nog tips?

Sarah_Elise

Re: Pony wil niet voorwaarts,draait zich naar mij met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 23:13

Ik zou een lesje nemen van een goede instructrice zodat zij goed naar jouw lichaamshouding kan kijken. Je lichaamstaal is heel belangrijk bij longeren.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 23:18

Zorg je ook dat jij ter hoogte van de achterhand staat, anders sta je op de rem en roep je vooruit. Longeren is moeilijk, ferm zijn, doorzetten

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 23:22

Klinkt alsof jouw lichaamstaal onduidelijk is voor de pony omdat ze ook trapt als je een tik geeft. Waarschijnlijk doet ze alleen wat jij vraagt en krijgt ze daarna een tik wat ze dus niet pikt.
Zou eerst je eigen lichaamstaal onder de loep nemen dmv les :)

Je zegt dat je naar de achterhand kijkt maar waarschijnlijk draait je lichaam zo dat dit juist een signaal is dat de pony naar je toe komt. Zorg dat je ter hoogte of zelfs achter de achterhand blijft en juist richting het hoofd/de schouders kijkt. Dan krijgt je lichaam al meer een 'drijvende' houding.

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 23:29

Ik lees even mee... zit een beetje met het zelfde probleem

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 05:02

Stapje terug doen naar wijken voor druk en communicatie met het paard vlak bij het paard. Controleren of de basis echt goed zit, en zo ja, dan de overgang met meer tussenstappen maken, zodat het paard zeker weet wat je bedoelt met je lichaamstaal. Als het gevaarlijk wordt raad is sowiezo aan iemand er bij te halen met meer ervaring.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 06:08

Ik denk dat je al te laat bent op het moment dat je paard zo dicht bij je is. Daar horen ze de kans niet voor te krijgen, want daar is je zweep.

Verder, niet alleen kijken naar de achterhand, maar ook lopen richting de achterhand en je zweep richten op haar achterhand. Je hoort altijd wat achter haar te lopen en zeker niet voor haar.

Oh, en vooral niet achteruit lopen als zij jou kant op komt!

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 07:20

Ik heb met mijn shetje precies hetzelfde probleem gehad. Nu doet ze het niet heel Vaak meer, alleen als ze er echt geen zin meer in heeft. Ik duwde haar altijd gewoon terug en gaf een tikje op haar achterhand soms loopt ze weer terug op de volte soms blijft ze achter mij aanlopen. Wat ik doe als ze achter mij aan blijft lopen is stilstaan en haar naar achter vragen en zelf bleef ik op mijn eigen plek staan. Dan duwde ik haar naar buiten en meestal ging ze dan wel op een volte. Zodra ze op de volte was bij de achterhand blijven lopen zodat je haar juist vooruit drijft inplaats van afremd met het gevolg dat ze naar jou toe komt. Ik weet niet of dit de juiste manier is maar bij mij heeft het geholpen :D ;)

IlovePuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 09:03

Bedankt voor jullie reacties! Eerdere grondwerk oefeningen doet ze W el goed, maar daar g ik ook zeker nog mee verder. Als ik het zo lees zal mijn lichaamstaal toch niet helemaal goed zijn... Ik ga er wat mee doen!