Hoe ontspannen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anniek22

Hoe ontspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 14:08

Hoi,

Ik doe handwerk met twee IJslander-merries. Ze zijn allebei een beetje gespannen en de ene is heel erg gestresst. Wat voor oefeningen kan ik doen met haar? Allebei respecteren ze me. De ene (niet zo stressie) loopt altijd in circels om me heen als ik met de zweep beweeg. Ze is net een magneet :Y)
De andere rent snel weg als ze iets eng vindt. Hoe kan ik ze laten ontspannen?

Gitana

Re: Hoe ontspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 14:16

Lopen ze buiten?
Misschien langer door trainen?
Minder voeren?

Weet je ook waardoor t komt?

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 14:18

uuh ja. Ze is toen ze in training stond verkeerd aangepakt. ze is een prive paard. Ze staan 24/7 buiten in t bos. Ze staan met zn 5en. Ze is een schat maar als je erop zit stresst ze snel en loopt ze latijd heel snel. ze ontspant soms. Ze moet bijgevoerd worden omdat ze zelf niet genoeg eet. Ze is niet mager. ze is 11. ze owrdt veel gereden door een persoon en ze weet wat ze doet (de ruiter)

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 14:18

Dus het komt niet door de energie. Maar met handwerk weet ik niet echt wat ik moet doen om haar rustig te laten lopen, lekker ontspannen samenwerken.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 14:27

Hoe bedoel je verkeerd aangepakt?
Misschien dat ze last van de rug heeft waardoor ze niet lekker kan lopen?

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 14:29

nee die is laatst al gecheckt. het ligt niet aan haar lichaam maar t zit in haar hoofd. Ze wordt gewoon snel gestresst. Maar nogmaals de vraag: Wat voor oefeningen kan ik doen om haar te helpen om rustiger te worden? Ze ontspant wel tijdens wandelen.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 14:36

Ik denk dat je vaker moet rijden en vaker met haar aan het werk moet. IJslanders zijn over het algemeen niet van die lieve rustige luilakken :+ Ze noemen het niet voor niets IJslands vuur. Denk dat als je het paard veel aan het werk zet hij zich meer gaat concentreren op jou en ook vanzelf gaat ontspannen. Dat is ook wat ik merk bij mijn ijslander. Veel figuren en overgangen rijden in de bak.

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 14:40

dat doen we al.. we rijden eigenlijk iedere dag, alleen is dinsdag 'handwerkdag'. Donderdag heeft ze vrij.
haar energie is echt het probleem niet. Het gaat om dat ze een keer in een les toen we haar al hadden, werd er gezegd leg je hand op haar achterbeen als oefening. Dat werd er gedaan. Sindsdien is het een hele tijd bergafwaards gegaan. Ze schrok er heeeeel erg van. Nu gaat het weer beter. Kan het zijn dat ze misschien hengstig is en dat het nu veel erger is? Ik wandel wel af en toe met haar maar ik vraag me af of ik meer met haar moet wandelen of vrije dingen met haar moet doen in de bak (wat ik al doe) en haar niet of juist wel moet laten rondrennen in de bak. Ze wordt snel bang dat is het probleem. Dan verstijft ze en rent ze weg.

klaas30

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 14:36

Je kan aan T-Touch doen.
Dit heeft Linda Tellington uitgevonden.
Ik heb dit boek gelezen: Gedrag en training van paarden van linda tellington.
Er staan heel veel handige dingen in voor verschillende problemen.
Ik heb dit boek gevonden in de bib en als het niet in de bib is kan je het misschien aanvragen?
Als je vragen hebt mag je me altijd PB-en

Succes

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-15 15:09

Ik zal kijken bedankt

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 05:06

Ik zou schriktraining ook zeker aanraden (zorg dat je dit op een juiste manier doet, anders maak je het alleen maar erger). Bij een angstig paard helpt het altijd om in het vrije te werken. Dat vermindert stress en is veiliger aangezien ze dan zal gaan lopen in plaats van mss uit angst een gevecht te starten.
Ben je bekend met de principes van Mark Rashid van in vrijheid werken? Anders kan ik wel een boek aanraden.

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 16:29

Nee die ken ik niet. Aanraden mag zeker. Ik zal denk ik ook schriktraining gaan doen. Heb goede band met t paard maar soms schrikt ze gewoon en dan verstijft ze of rent weg. niet gezond voor haar spieren dus :-(

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 01:04

Als de schriktraining op de juiste manier gedaan wordt, zal het paard uiteindelijk weten dat zelfs als ze bang is van iets, ze bij jou niet bang hoeft te zijn. Dat is echter wel een stadium dat pas na veel tijd komt. Het grote voordeel op korte termijn is dat ze van de voorwerpen waarmee de schriktraining gedaan is, niet meer bang is.

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 11:06

Okee dankjewel