[AR] Mening koets

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

CedricVT

Mening koets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-15 19:51

Ik ben eventueel van plan om binnenkort deze koets te kopen voor merrie, nu ben ik nog niet 100% zeker en zou ik graag jullie mening eens horen. Het is een tweedehands koets, enkel/dubbelspan die bij een erkende dealer te koop staat voor 3000 € incl dissel en lamoen.

cobiie

Re: Mening koets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 19:53

Foto, of meer gegevens?

Nu is je beschrijving erg summier

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 19:56

Alleen op de prijs kunnen we geen inschatting maken.
er zijn genoeg koetsen die 3000,- waard zijn, maar ook genoeg echt niet.
Heb je merk, type? Foto?

Info is wat wij nodig hebben :)

CedricVT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-15 19:57

Oei, ik had mijn foto's er nochtans bijgezet, ze zullen verdwenen zijn :9 Wat voor info wil je nog meer ?
Afbeelding

CedricVT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-15 19:58

Afbeelding

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 20:04

Ziet er prima uit! Ik zou zelf liever wat grotere wielen willen, maar deze ziet er netjes uit. Wat ga je er mee doen?

CedricVT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-15 20:22

Het is mijn bedoeling om regelmatig een ritje te maken met de familie, oma's en opa's enzovoort. Maar ook om georganiseerde wandelingen mee te lopen en nu en dan eens door het bos.
Wel ben ik nog altijd niet zeker of dat de koets niet te zwaar zou zijn voor enkelspan te lopen in afwachting dat mijn veulentje oud genoeg is om mee te lopen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 20:24

Leuk, het lijkt me een comfortabele wagen. Is de wagen geremd? Laat alsjeblieft de voorrem er af halen mocht deze er op zitten, levensgevaarlijk.

CedricVT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-15 20:26

Voor en achterrem, maar voorrem gebruik ik toch nooit

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 20:28

denice schreef:
Leuk, het lijkt me een comfortabele wagen. Is de wagen geremd? Laat alsjeblieft de voorrem er af halen mocht deze er op zitten, levensgevaarlijk.

Waarom is een voorrem levensgevaarlijk :?

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 20:30

Gem schreef:
denice schreef:

Vraag ik me ook af? Ik ben juist enorm blij met mijn voor en achterrem.

Ziet eruit als een mooie degelijke wagen voor het doel waar je hem voor gaat gebruiken!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 20:36

Truc om te bepalen hoe zwaar de wagen trekt is om die zelf te trekken met een unster er tussen. Die geeft aan hoeveel kg's de rolweerstand en dus de zwaarte van de koets is. Om hier zo een advies te geven moeten we de gegevens van de koets (gewicht, maat, etc.) en ras, bouw, stokmaat paard weten. Want wat een shet niet weg krijgt, kan een bels met 2 hoefjes in de neus. Verhouding koets/paard moet dus kloppen.

CedricVT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-15 20:44

Dacht dat de koets zo'n 260 kg woog en is full-maat. Mijn paard is een mérens van 1,46 cm
Wat is trouwens een unster ?
Laatst bijgewerkt door CedricVT op 06-03-15 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 20:45

Full = meestal paard en dit is een pony. Ik vermoed dat dit te zwaar is als 1-span en zeker met meerdere passagiers er op.

CedricVT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-15 20:49

Het is wel degelijk een full-maat, ik heb de verkoper een foto van mijn paard laten zien en die zei dat mits mijn paard goed getraind is, het geen probleem mag zijn.
Afbeelding

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 20:52

Cédric, de pony zal in getrainde conditie best je wagen over vlak asfalt kunnen trekken mits niet volgeladen.

Het wordt anders wanneer je met meerdere op je wagen over heuvelige zandpaden in de bossen een dagtocht gaat maken.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 20:56

Onze koets weegt 278kg en Janouk trekt hem alleen en is 1.46m.
op de weg geen enkel probleem, in zwaar terrein heeft ze er meer moeite mee.
lichtere wagen is fijner.

CedricVT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-15 21:02

Het is ook niet mijn bedoeling om lange dagtochten te maken en in zware grond te rijden zolang ze de koets alleen moet trekken hoor. en heuvelig is het hier bij mij al helemaal niet. Welk ras is Janouk trouwens ?

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 21:41

De wagen lijkt mij ook een beetje aan de zware kant. Voor rem ben ik ook geen voorstander van al meerder ongelukken door zien gebeuren.

Verder wel een degelijke wagen om te zien.

Janouk is een haflinger.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 21:52

Wij hebben ook bij onze wagens de voorremmen verwijderd.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 21:59

Gem schreef:
denice schreef:

Heb er al twee mee over de kop zien gaan,heb zelf toen er eens paniek was perongeluk de voorrem ingetrapt en begon gelijk te scharen, pedalen zaten naast elkaar.

Daarom dus. Ik zeg het niet zomaar hoor.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 23:41

Over de kop gaan doe je niet zomaar hoor. En ik heb overigens niet het idee dat CedricVT wilde ritten gaat maken.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 14:14

Bij mijn vorige wagen had ik ook voor en achterrem. Pedalen naast elkaar. Bij het halthouden en groeten heb ik de wagen per ongeluk ook een paar keer laten groeten. Op dat moment niet erg en ik kon erom lachen en mijn paard boeide het niet, maar kan goed mis gaan. Ik wil geen voorrem meer.

Verder denk ik dat gezien jouw pony deze wagen te zwaar is. Als je ritten goed bevallen, ga je ook bospaden opzoeken of onverharde paden, met flink wat passagiers is het dan niet leuk meer. Dat de verkoper zegt dat het wel kan, is geen argument. Hij wil van die wagen af ;-). Gewoon even doorzoeken, is eerlijker naar je pony.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 13:43

Voor jouw maat pony zou ik ook een lichtere koets willen. Deze wagen lijkt erg veel op een wagen die ik 1,5 jaar geleden gekocht heb. Hij zou niet meer als 230kg wegen volgens de dealer. Bij thuiskomst gewogen, en hij woog, incl boom, 290kg.
bijna alle wagens wegen meer als dat ze zeggen!!
na een jaartje heb ik hem weer verkocht. Veel te zwaar, remmen gingen vastzitten (roest), en hij veerde niet fijn. Bleek een poolse wagen te zijn. Die zien er meestal sportief uit maar slechte kwaliteit.

ik heb nu alweer mijn 3e van der mee wagen. Voor mij niks anders meer.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 16:51

Ik vind een voorrem ook gevaarlijk, heb er al zat op 2 voorwielen zien gaan, vind het niks en raad het ook niemand aan. Of gewoon zorgen dat die rem 't niet meer doet, dan kun je er lekker mee rijden.

Dingogirl, bijna alle (marathon)wagens komen uit Polen.
Ligt er wel heel erg aan bij welke fabriek ze worden gemaakt, daar ligt nog een verschilletje.

Ik ga mee met de rest, zou nog lekker even doorzoeken.