1 achterbeen minder sterk, hoe sterker krijgen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jinte

1 achterbeen minder sterk, hoe sterker krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 15:18

Er is gebleken dat bij mijn paard (draver, bijna 9 jaar) 1 achterbeen minder sterk is. Dit is te merken in hoe hij loopt en te voelen naast z'n staart, dat er aan de rechterkant meer spanning staat dan links.
Hierdoor gaat hij dus compenseren en kreupel lopen als ik niet op de juiste manier train.

Ik wil graag voor ik onder het zadel ga trainen, eerst aan de hand/longe gaan trainen.

Mijn vraag is nu, hoe kan ik dit het beste doen? Wat zijn goede oefeningen? Of een goede manier van werken om evt. instructie in te zoeken?
Ik sta overal voor open, wil ook zeker les nemen, maar wil eerst weten wat nu het beste voor mijn paard is :)

Collie2008

Re: 1 achterbeen minder sterk, hoe sterker krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 15:19

Wat ik aan de longe doe is rechtrichten, ik loop dan ook meer naast mn paard op de volte dan dat ik echt longeer, zorg voor goede stelling en lengtebuiging en tik het binnen achterbeen iets bij zodat hij goed doorstapt en dus zijn achterbenen meer gebruikt.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 15:30

Wat bij mijn fjord heeft geholpen is balkjes draven. Leren om dat been goed op te tillen.
Hij had spierverlies rond zijn linkerknie.
Hij loopt nu al zeker sinds oktober niet meer kreupel.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 15:32

Rechtrichten, mits paard van lijf en leden gezond is, zou-ie moeten leren beide achterbenen evenveel onder te plaatsen en te belasten.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 00:57

Het paard is nu dus niet kreupel, maar je bent daar alleen bang voor als je verkeerd gaat trainen? Of is het paard al kreupel op het minder sterke achterbeen?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 18:00

Ik verplaats dit topic naar Trainen vanaf de Grond omdat dit een specifieke trainingsvraag is.

BEH > TVG

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 18:01

Hoe is dit geconstateerd? Is er een dierenarts bij geweest? Of osteopaat? Is het paard nu kreupel? Wat doe je verder met het paard?

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-15 18:15

Angela schreef:
Het paard is nu dus niet kreupel, maar je bent daar alleen bang voor als je verkeerd gaat trainen? Of is het paard al kreupel op het minder sterke achterbeen?

Met het sterke achterbeen liep hij kreupel ivm overcompensatie.
De osteopaat is hierbij geweest,maar als het wordt aangeraden wil ik ook wel de DA bellen. Echter loopt hij nu zuiver en vraag ik me af hoe ik hem sterker kan maken in dat been zonder over te belasten.

Ik doe 1 a 2 keer per week een staprondje in het bos,3 a 4 keer per week in de bak rijden en dan nog een dag longeren of een dag vrij. Hij komt dagelijks buiten overdag.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 18:19

Toevallig heb ik het hier wel eens vaker over gehad en heb ik een leuk gedachtenspinseltje..

Jij gaat nu uit van het sterkste been en wil het andere been net zo sterk krijgen, dat kan voor jouw paard best wel eens een moeilijk stukje worden, anders was er niet zo veel verschil in kracht geweest nu.
Je kan ook uitgaan van het minst sterke been en het andere been iets af remmen zodat je paard beide achterbenen gelijk belast en van daar uit verder ontwikkelen.
In het eerste geval wil je een enorme stap vooruit maken, wat waarschijnlijk lichamelijk en misschien ook geestelijk veel weerstand op zal roepen bij je paard, in het 2e geval doe je even een stapje terug om daarna kleine stapjes vooruitgang te kunnen boeken, voor je paard veel beter haalbaar en een eerlijker proces.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-15 18:24

SparklingApp schreef:
Toevallig heb ik het hier wel eens vaker over gehad en heb ik een leuk gedachtenspinseltje..

Jij gaat nu uit van het sterkste been en wil het andere been net zo sterk krijgen, dat kan voor jouw paard best wel eens een moeilijk stukje worden, anders was er niet zo veel verschil in kracht geweest nu.
Je kan ook uitgaan van het minst sterke been en het andere been iets af remmen zodat je paard beide achterbenen gelijk belast en van daar uit verder ontwikkelen.
In het eerste geval wil je een enorme stap vooruit maken, wat waarschijnlijk lichamelijk en misschien ook geestelijk veel weerstand op zal roepen bij je paard, in het 2e geval doe je even een stapje terug om daarna kleine stapjes vooruitgang te kunnen boeken, voor je paard veel beter haalbaar en een eerlijker proces.

Klinkt logisch, en sta ik ook voor open. Maar hoe doe ik dit?

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 18:39

Waarschijnlijk stuwt het paard met het ene been meer als met het andere?
Het zou makkelijker zijn om er iets over te zeggen als ik het zou zien, maar iig in een rustig tempo werken en hele kleine tempo wisselingen gebruiken om het hele lichaam te laten gebruiken.
In het rijden goed op de ontspanning letten en naar een zachte gelijke verbinding op 2 teugels werken.
Als dat goed gaat zou je voorzichtig met balkjes en schoudervoor ed aan de gang kunnen.
Veel rustige overgangen rijden en vaak van hand veranderen is ook heel goed.

Naast het rijden heb ik zelf hele goede ervaringen met de concord longe en leader!

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-15 18:43

Ik kan filmpjes maken van hoe hij loopt en hier plaatsen. Zie dat je uit Nijkerk komt, dat is in de buurt. Geef je toevallig ook les? :)

Het is een draver met momenteel veel energie en moet nog veel leren onder het zadel, dus qua training is dit best lastig.

Concord longe en leader zal ik eens naar gaan kijken!

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 18:53

Oh haha toevallig! En ja, toevallig ook nog, zie onderschrift! ;)

Met veel energie is het idd de kunst om niet teveel tegen zijn looplust in te gaan vechten, dat geeft juist spanning in zijn lijf.
Vaak hebben paarden (en vooral dravers!) het idee dat er veel meer van ze verwacht wordt dan wat wij eigenlijk bedoelen, die moet je echt leren dingen heel simpel te doen, dan is je eigen "geestelijke staat" ook heel belangrijk, zoals je ademhaling laag en rustig hebben en je hoofd helder.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 02:23

Heb je het paard gekeurd bij aankoop? Ik zou er toch ook een dierenarts bij halen eerlijk gezegd. Een osteopaat kan geen degelijk kreupelheidsonderzoek doen en kan niet beoordelen of scan/foto nodig is.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 14:35

Ik zou er zeker een goede paardenarts naar laten kijken en een kreupelheids onderzoek doen Ze kunnen dan door middel van uitverdoven localiseren waar het probleem zit en hier dan een foto of echo ed van maken

Een paard ontlast een been naar mijn weten door pijn niet zo zeer uit het missen van kracht Dat komt meestal ook niet zomaar dit heeft vaak een oorzaak