commando "stap"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

OrsjeJarig

commando "stap"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 22:57

Een tijd terug opende ik een topic over het aanleren van longeren bij een jong paard. Mijn jonkie is inmiddels 3 jaar en het aanleren van longeren was helaas niet zo gegaan als ik wou en hoopte.
Mijn Fjord x Pinto mix snapte ons niet en begon met weglopen en lostrekken. Ik heb hulp gezocht en samen geprobeerd tot een oplossing te komen. Mijn paard is geweldig lief, maar kreeg door dat hij met lostrekken onder het werk uit kwam. Nergens was een afgesloten ruimte waar we fatsoenlijk konden werken. Dit leide tot veel frustraties aan beide kanten. Hij bleef zich lostrekken, tegen de richting in draaien en dwars reageren. Longeren was niet leuk meer...

Maar... Dit is verleden tijd. Ik ben met hem verhuist naar een nieuwe stal met een frisse start. Hier mag wel in de binnenbak gelongeerd worden en deze kan afgesloten worden. Dus ben de uitdaging met hem aangegaan. Met veel geduld, consequent zijn en meer begrip tonen, heb ik nu een heel ander paard. Ook hier trok hij zich eens los, maar gevangen en weer door. Vangen en weer door. Ik had rust omdat hij nergens heen kon. En uiteindelijk heeft hij het lostrekken opgegeven. Ik ben hem meer overgangen gaan laten maken.
Dit gaat echt super en hij is bereid weer voor je te werken. Hij kent al heel fijn de commando's:

Van stap naar draf
In draf versnellen en vertragen
Van draf naar galop
Versnellen in galop
Galop terug naar draf

en dan is hij zo in zijn ritme dat hij heel lastig terug komt naar stap. Hij kent het wel, maar wanneer hij eenmaal opgang is, zie ik hem ontspannen en lekker doorlopen. Ik blijf herhaaldelijk "staaaaaap" zeggen op een rustige en lage toon. Uiteindelijk komt hij na 1 minuut dan terug in stap.
Hij vertraagt dan wel, maar net geen stap.

Zijn hier nog tips voor behalve veeeeeel oefenen en herhalen? :p
Ik hoor graag van jullie ;)

ladypaard

Re: commando "stap"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 23:01

lichaamstaal,
Dus "met je navel zijn pad blokken "
Klinkt vaag, maar zoek gewoon even op lichaamstaal grondwerk etc. (e-quine.com wordt het ook goed uitgelegd)

janneke_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 23:03

Bij mijn paard helpt het als ik een pas opzij doe en zo voor haar schouder kom te staan. Zo blokkeer je het paard zeg maar.
Heb in het begin heel veel met lichaamstaal gelongeerd dus dat snapt ze perfect :)

Misschien iets om te proberen?
Veel succes in ieder geval :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 23:07

je kunt het ook aan de hand oefenen bij het van en naar de stal brengen bijvoorbeeld..

dus stap zodra jij wegstapt en zij mag volgen.. ho.. stukje aandraven en terug naar stap.. dit lekker vaak oefenen zodat ze goed bekend is met de stemcommando's..

immers wat moet dat rare mens in het midden van die circel nu toch van mij? is een lastiger te sturen situatie als een paard wat je aan de hand voert, het kwartje valt dan wellicht wat vlotter.

OrsjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 00:19

Aan die hand volgt en stopt hij super in de bak. Hij stopt wanneer ik stop, stapt mee weg als ik wegloop, kan hem rondjes laten draaien. Dat is ook op lichaamstaal.
Reageert dan ook op "hoo" als ik vraag. Met longeren gebruik ik ook wel eens "hoo" heel langerekt en zwaar ter ondersteuning.

Ik heb al geprobeerd mijn voorste hand omhoog te steken. Dit heeft soms effect. Dan kijkt hij ook naar me en vertraagd zijn draf. Maar gaat niet stappen.

Op het moment dat hij dit wel doet zeg ik ook overdreven "goedzo!" . Merkte als ik "braaf" zei, hij dit verwarde met "draf". In het begin liet ik hem vrij snel weer wegdraven. Nu houd ik hem bewust langer in stap, zodat hij dit opslaat.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 00:42

ik denk dat het een kwestie van volhouden is, vooral omdat je hem in het begin vrij vlot liet draven..
als het aan de hand en op korte afstand bevestigd is, dan komt het aan de longeerlijn ook wel..

eventueel de eerste paar keer niet inzetten op 'twijfelachtige' momenten, maar alleen wanneer de slagingskans het grootste is.. Dus eerst lekker goed laten bewegen, schakelen binnen de draf, een een paar lekkere galopjes, weer een tijdje draven en pas als hij 'moeier' wordt de stap terugvragen.

beetje valsspelen, maar zo wordt het commando gegeven en makkelijker opgevolgd en hopelijk kun je dan op den duur ook zijn draf eerder onderbreken met het commando stap?

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 00:45

Lichaamstaal is heeel belangrijk. Maar ook consequent zijn. Jij vraagt stap, als hij niet gaat stappen en jij verbindt daar geen consequentie aan, waarom zou hij dan luisteren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 09:10

Ik heb inderdaad een vrije lange tijd hetzelfde gehad! Nu is het vrijwel opgelost en luistert ze perfect. :D

Ik gebruik echter wel hoooo voor alle overgangen die terug gaan. Dus van galop naar draf, stap naar draf etc. Eerst gebruikte ik ook stap, maar ik merkte dat ze veel beter reageerde op ho, dus daar mee verder gegaan.
Op het begin had ze veel energie en draafde ze dus alleen maar, wat ik toen heb gedaan is ervoor gezorgd dat eerst al die energie weg is, en dan oefenen met overgangen stap draf stap draf. Moet zeggen, dat werkt goed! :j
Zodra dat goed ging ook begonnen met steeds langere rondjes stappen, maar rustig beginnen. Zodra ze zonder mijn teken aandraafde éérst terug naar stap, en dan pas naar draf op mijn commando. Uiteindelijk kan ze het nu ook lang op het begin. :)

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 09:20

Als ze niet in stap gaat maak ik de volte kleiner waardoor zij eerder in stap zal gaan, de beloning is dat, als zij in stap gaat, de volte weer groter wordt. Dus makkelijker voor haar. En natuurlijk je lichaamshouding.
Voor ons heeft dit prima gewerkt.
Wat eventueel ook kan is dat je ondersteund door zelf bij het commando "stap" een paar stappen op de plaatst maakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 09:28

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-07-22 07:42, in het totaal 1 keer bewerkt

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 22:02

Goed op je lichaamstaal letten, en misschien kan je beter hooo ( en dan hoo draf of hoo stap) in plaats van alleen maar stap te zeggen

OrsjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-15 18:34

Jullie tips hebben al goed geholpen! Ik laat hem nu eerst wat meer lopen, dus dat hij inderdaad wat vermoeider is. En dan gaat hij al veel eenvoudiger terug naar stap.

Dus vandaar uit gaan we nu verder oefenen en werken!