[AR] Nieuwe menproef enkelspan klasse 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Nieuwe menproef enkelspan klasse 4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 11:52

Ik verwijs even naar het nieuwsbericht op de voorpagina Gem @ [VN] Nieuwe enkelspan klasse 4 menproef *video's online*.

Ben benieuwd wat jullie van de proef vinden :) . Waar zitten volgens jullie de moeilijke stukken, of wat mis je in de proef.... laat maar horen.

Het is hier niet de bedoeling om het gereden zijn van de combinaties te becommentariëren. De menners hebben zich belangeloos beschikbaar gesteld om de proeven een keer voor te rijden; hun paarden komen, zoals bij iedere wedstrijdmenner, nét uit de winter, zijn mogelijk nog niet topfit en / of wedstrijdklaar. Het gaat er hier in het topic uitsluitend om wat jullie van de nieuwe proef vinden!

Sjonniej

Re: Nieuwe menproef enkelspan klasse 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 17:19

Vind het vooral een erg pittige proef voor het paard; veel uitgestrekte draf.
Rijtechnisch zitten er wat leuke dingen in, maar had hij van mij technischer gemogen voor een internationale proef. Zeker als je hem vergelijkt met een zz proef.
Aangalopperen links is wel een tricky lijntje. Evenals de uitgestrekte galop op de diagonaal.
Zitten genoeg uitdagingen in denk ik zo!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 22:17

Ja, je moet wel een paard hebben dat goed kan strekken, anders verlies je erg snel punten :)) . En heel taktzuiver, vooral dat stuk uitstrekken met die knik in het figuur (RXVK).

Mij viel op:
De eerste overgang van verzamelde draf naar arbeidsgalop levert snel een verzamelde galop op.
Bij de uitgestrekte galop over de diagonaal is het omspringen aan het eind een fout die snel gemaakt is door een handig paard.
Die dubbele gebroken lijn met één hand is ook best lastig. Eerste gedeelte (15 m) moet je krap bij E uitkomen om het tweede gedeelte (20 m) nog goed uit te komen. Lijkt me een moeilijke oefening met één hand.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 22:22

Vorige klasse drie proef had ook al de dubbele gebroken lijn met 1 hand. Later is de proef veranderd en mag hij nu met twee handen gereden worden.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 22:29

Lastig zat.
Ik zit te rekenen: van E naar K is 40 meter in een 100 x 40 ring. Je moet dus een haakse hoek maken op de middellijn :wow: .

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 08:18

Maar het is de hoogste proef die er gereden wordt toch?
Dan mag het toch wel een beetje ingewikkeld worden?

Een hobbyruiter rijdt ook niet "eventjes" een grand prix proef, gewoon voor de leuk.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 09:36

Als ik de proef vergelijk met de ZZ dressuur proef, valt de moeilijksheidsgraad wel mee, zeker omdat de baan veel ruimer is dan de 20 x 60 baan.
het wijken lijkt me in een zandbaan lastiger dan op het gras

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 11:56

Sjonniej schreef:
Maar het is de hoogste proef die er gereden wordt toch?
Dan mag het toch wel een beetje ingewikkeld worden?

Een hobbyruiter rijdt ook niet "eventjes" een grand prix proef, gewoon voor de leuk.

Eens hoor, zowel voor de topmenners als voor de bakrandridders (zoals ik) is het een leuke, uitdagende proef :j .

Janouk, ligt eraan hoe de zandbodem erbij ligt. Op een Agterberg-bodem is dat wijken ook prima te doen. Zelfs nog beter (taktzuiver) omdat het wat minder knoebelig is dan een weiland-grasbaan.