lange teugel probleem

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

miesmermaid

lange teugel probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 16:19

Hoi allemaal,
Ik ben een tijdje bezig met lange teugelen (ehmm is het wel een werkwoord... :9 ) alleen ik kom tegen een paar probleempjes aan. Ter info de shet is 13 jaar oud, geheel gezond en is zadelmak. Ze luistert niet naar mijn hand, dus als ik haar naar de linkerkant stuur gaat ze 'staken' en gaat ze soms zelfs gewoon naar rechts! Hoe moet ik daar op reageren ? Ik heb het al met en zonder bit geprobeerd maar niks werkt op .... -O- Ook snapt ze niet dat ze gewoon rechtdoor moet. Ik ben daar vaak alleen dus met iemand ervoor die mee loopt lukt niet.. Iemand een idee hoe ik het haar beter kan laten snappen ?
Alvast bedankt !

klaas30

Re: lange teugel probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 18:25

Ik zou helemaal terug naar de basis gaan.
eerst overal laten aanraken, laten volgen,wijken voor druk enz.
Ik zou nog niet met lange teugelen beginnen maar eerst naast en achter je laten lopen.

Succes

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 18:30

Ze snapt het niet denk ik. De meeste paarden raken in de war als je ineens achter ze loopt en stuurt. De cue (aanwijzing) waar ze normaal op reageert, en kennelijk niet alleen de teugelhulp is maar meer, is veranderd en nu is ze in de war.
Kleinere stappen nemen. Als je paard al de stem commando's kent: stap en ho, kun je daarmee je teugelhulp ondersteunen.
Begin eerst in de bak of beter een roundpen en leer je paard eerst op de hoefslag te lopen.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 23:41

Inderdaad kleinere stappen nemen.
Begin met het volgen van de hoefslag en 'stuur' haar de bochten door. Dus lengte geven met je buitenteugel. Zodra ze dit goed snapt, kun je het lengte geven doorzetten en ga je zomaar een volte op/steek je over naar de overkant.
Op die manier bouw je het rustig op..

Is ze fysiek wel in orde? Ze kan lichamelijk wel gewoon buigen naar links?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 23:44

Ik ben zelf erg gelukkig met oogkleppen.. Paard kan niet zien waar je staat, dus staakt ook niet gauw..

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 23:50

nine1987 schreef:
Ik ben zelf erg gelukkig met oogkleppen.. Paard kan niet zien waar je staat, dus staakt ook niet gauw..

Dat lijkt me enorm symptoom bestrijding.. Waarom niet gewoon de oorzaak aanpakken en oplossen?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 23:59

Hoezo symptoombestrijding?
Paard concentreert zich niet meer wat achter zich gebeurt, maar is bezig met wat zich voor hem afspeelt..
Ik zie t steeds terugkomen bij mensen die langelijnen zonder oogkleppen.. Paarden die om willen draaien, staken, whatever..

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 00:02

En waarom willen die paarden weglopen/staken/ed?
Omdat er kennelijk hulpen zijn die niet goed aangeboden worden/aangeleerd zijn of er stappen worden overgeslagen... Los dat dan gewoon op..

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 00:04

Nope, omdat mensen een verkeerde positie innemen tov het paard.. Paard blokkeert, draait, name it..
Maar hey.. Let's agree to disagree.. Jij doet t zo.. Ik doe t zo.. ff goede vrienden..

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 00:11

En als de begeleider een verkeerde positie inneemt, is de oplossing toch juist heel simpel? Op de goede positie gaan staan..

Inderdaad we doen het beide anders en dat is prima. Mijn insteek is ook niet om daar een issue van te maken. Neemt niet weg dat ik het zonde vind, in mijn ogen blijft het symptoombestrijding..

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 01:10

nine1987 schreef:
Hoezo symptoombestrijding?
Paard concentreert zich niet meer wat achter zich gebeurt, maar is bezig met wat zich voor hem afspeelt..
Ik zie t steeds terugkomen bij mensen die langelijnen zonder oogkleppen.. Paarden die om willen draaien, staken, whatever..

Mijn ervaring is dat dit enkel de eerste les of eerste twee lessen voorkomt. Het is een normaal deel van het leerproces en is gemakkelijk op te lossen.