Paard steigert met longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pauline1833

Paard steigert met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 14:07

Hallo iedereen !
Ik verzorg nu anderhalf jaar een 4 jarige haflinger. Ze is niet goed ingereden waardoor ze het moeilijk vind om op de rechterhand te longeren. Meestal begin ik (kort) op de linkerhand zodat ze dan is opgewarmd, als ik dan naar de rechterhand wilt gaat ze voor me staan en als ik haar een tikje geeft op haar schouder dan gaat ze steigeren. Niet agressief maar ook niet uit het niets. Soms kijkt ze me dan aan van en nu? In het begin dacht ik dat ze het deed omdat ze misschien dacht omdat het goed was ofzo maar ze doet het nu elke keer. Eerst werd ik boos maar nu negeer ik het maar dat helpt ook niet. Als ik haar losgooi dan werk ik op lichaamstaal werken en dat gaat nu heel goed maar nog steeds flikt ze het om in de hoeken om te draaien. Dan Maak ik mezelf wel groot en laat ik zien dat dat niet mag maar daarna doet ze het toch weer. Met rijden heb ik hier geen last van. Ik had dit eerst ook met mijn andere verzorgpony maar die is heel naders dan haar en dat was afgeleerd in een maand en hij is ook maar 1.20 maar zij ruim 1.40 en ze kan best hoog steigeren waardoor ik het ook best gevaarlijk vind omdat ze ook best lomp is. Ik heb al alles geprobeerd en ik weet echt niet meer wat ik moet doen .. Kennen jullie dit probleem ?

PS: Ik ben echt totaal niet bang en ik weet echt wat ik doe en ik wil alleen hulp en geen reacties zoals je kan haar niet aan want daar heb ik niks aan

paardje1983

Re: Paard steigert met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 14:12

zijn de tanden nagekeken.

pauline1833

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 14:15

paardje1983 schreef:
zijn de tanden nagekeken.

Jaa ! Ze is een paar maanden terug naar de tandarts gegaan en zag er allemaal prima uit.

paardje1983

Re: Paard steigert met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 14:22

een tweede persoon bij die met de zweep voorwaarts houd zodat jij je op de pony kan blijven letten tijdens het longeren, of anders met de tweede persoon los in de bak laten lopen en allebei op de middenlijn blijven zodat je allebei maar 2 hoeken hoeft te doen zodat je niet op en neer hoeft te rennen.

pauline1833

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 14:25

paardje1983 schreef:
een tweede persoon bij die met de zweep voorwaarts houd zodat jij je op de pony kan blijven letten tijdens het longeren, of anders met de tweede persoon los in de bak laten lopen en allebei op de middenlijn blijven zodat je allebei maar 2 hoeken hoeft te doen zodat je niet op en neer hoeft te rennen.

Ik ga het morgen proberen ! Dan ga ik erheen met een vriendin. Dankjewel !

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 14:26

Ik denk dat jij onbewust niet duidelijk bent naar het paard toe met je lichaamstaal. Hoe stuur je het paard weg de volte op? Kijk je daarbij naar het paard?

Ook als ze in de hoeken omdraaid sta je waarschijnlijk niet op de goede plek ten opzichte van het paard om dat te voorkomen of je bent niet "actief" genoeg in je lichaamstaal.

Misschien dat een grondwerk / longeer les je wel kan helpen, want van achter een scherm hier valt niet te zien wat er precies gebeurd.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 14:35

Het paard zou eerst een behandeling van een osteopaat moeten ondergaan in mijn ogen, het is niet voor niets dat ze de ene kant niet opwil. Waarschijnlijk zit er iets dwars waardoor ze dat ook niet kan. Als je haar dan gaat dwingen ben je niet goed bezig.

Als je zeker weet dat blokkades in haar lijf verholpen zijn, kun je voorzichtig gaan proberen ook de andere hand te vragen. Maak je cirkel zo groot mogelijk, want jonge paarden zijn nog erg aan het zoeken naar de balans. Eerst ook gewoon in stap, en evt iemand mee laten stappen bij het hoofd.

Later kun het ook in draf doen maar zorg dan weer dat het paard voldoende ruimte heeft om dit te kunnen doen en zelf haar balans kan gaan zoeken. Als het paard het moeilijk vind, maar wel de moelijke kant goed uitvoert, beloon ik vaak door ze dan weer op de makkelijker hand te zetten, dan gaan ze ook begrijpen en meedenken en werken. Als je teveel doorvraagt en geen enkele keer een beloning geeft in de vorm van rust of een andere oefening zal ze steeds meer kunnen gaan staken.
Of je moet met teveel dwang gaan werken, wat jullie relatie niet ten goede zal komen.

Als het een gewoonte wordt, terwijl ze het lichamelijk wel moet kunnen kan je wel duidelijk zijn, even doorvragen en assertief zijn, maar beloon zodra ze het goede doet direct met rust of even naar je toe komen en ga het dan ook niet meteen tot in den treuren herhalen.

Zo zal ze steeds meer zelf mee gaan werken.
Lessen rechtrichten zijn sowieso goed, maar noodzakelijk als het probleem duidelijk blijft bestaan, dan is het paard duidelijk te scheef om zelf te kunnen corrigeren.

Langzamerhand zal het steeds beter gaan.

pauline1833

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 14:41

Freya6 schreef:
Het paard zou eerst een behandeling van een osteopaat moeten ondergaan in mijn ogen, het is niet voor niets dat ze de ene kant niet opwil. Waarschijnlijk zit er iets dwars waardoor ze dat ook niet kan. Als je haar dan gaat dwingen ben je niet goed bezig.

Als je zeker weet dat blokkades in haar lijf verholpen zijn, kun je voorzichtig gaan proberen ook de andere hand te vragen. Maak je cirkel zo groot mogelijk, want jonge paarden zijn nog erg aan het zoeken naar de balans. Eerst ook gewoon in stap, en evt iemand mee laten stappen bij het hoofd.

Later kun het ook in draf doen maar zorg dan weer dat het paard voldoende ruimte heeft om dit te kunnen doen en zelf haar balans kan gaan zoeken. Als het paard het moeilijk vind, maar wel de moelijke kant goed uitvoert, beloon ik vaak door ze dan weer op de makkelijker hand te zetten, dan gaan ze ook begrijpen en meedenken en werken. Als je teveel doorvraagt en geen enkele keer een beloning geeft in de vorm van rust of een andere oefening zal ze steeds meer kunnen gaan staken.

Langzamerhand zal het steeds beter gaan.

Ze heeft ook heel veel moeite met balans en daar oefen ik ook heel erg mee met rijden en ze vind het ook heel raar als ik aan haar rechterkant gaat lopen en daarmee ben ik ook aan het oefenen. Ik haal haar ook voordat ik haar ga poetsen of wat dan ook uit stal en loop ik een paar rondjes naast der aan der rechterkant en ook stukjes draven en dat gaat ook veel beter ! Ik zet haar ook altijd in de paddock na het rijen om nog wat te spelen en vraag ik haar op een speelse manier om op de rechterhand te gaan en ik zie ook aan haar dat ze dat heel moeilijk vind maar het gaat wel al veel beter als eerst !