[AR] Onderdelen tuig shetlander, waar?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

snowdon

Onderdelen tuig shetlander, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-15 21:00

Ik heb sindskort een mentuig voor mijn shetlander van 1m hoog. Ik had reeds een (simpele) sulky voor de kleinere shetlander met een mentuig in de mini-maat. De grotere shetlander (1m) past qua lengte voor de wagen en het tuig past hem netjes. De broek nog maar net, dus misschien die nog een maatje groter... Maar de strengen zijn helaas te kort voor deze combinatie, wat ik een beetje vreemd vind gezien de minimaat geen problemen gaf... maar die past hij dus niet :+

Nu ben ik dus op zoek naar een strengenverlenger of losse strengen in de maat shetlander. Ik neem aan dat ik dan de breedte van de huidige strengen even moet opmeten nog.
Maar ook zoek ik langere riemen van de broek naar het lamoen, deze kon ik niet aan twee zijden vastmaken helaas. Kan zijn dat met een grotere maat broek dit is opgelost... maar maat pony is denk ik te groot voor hem. Dus zit nog wat in twijfel.

Ik heb al even zitten zoeken, maar ik kijk er of overheen of gewoon niet op de juiste websites.... waar vind ik deze onderdelen?

Michellette

Re: Onderdelen tuig shetlander, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 21:03

Hoeveel lengte kom je te kort bij strengen en broekriemen? Soms is het met het gaan gebruiken en dus er tussen zetten van snelsluitingen juist voldoende lengte gecreëerd.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-15 22:09

ongeveer 20cm... Ik zat al te denken aan een snelsluiting, maar vind alleen de sluiting zelf...niet met een strop erbij zegmaar. Snelsluiting met strop zou misschien al voldoende zijn, als ik die ergens zou kunnen kopen. Heb je die in verschillende leerbreedtes eigenlijk?

LadyKim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 22:45

Ik zou eens kijken op marktplaats E D ? Of gewoon het onderdeel intikken op google en dan vind je ook al heel wat :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 22:47

Bij ruitersportzaak benjamins in Collendoorn hebben ze speciaal een tuig laten ontwerken, in 4 maten. Van mini mini tot pony. Je kan letterlijk elk stukje in een ander maat nemen zodat het precies past. Het is erg mooi tuig en de service is perfect! +:)+

http://www.ruitersportbenjamins.nl/

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 23:36

LadyKim, ik krijg dus niets gevonden op die manier. Wellicht doordat ik niet goed weet hoe men dat noemt haha.

Ik zal eens kijken, MarlineRooz! Maar dan moet ik dus weer een nieuw tuig kopen als ik jou goed begrijp?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 01:33

Nee je kan ook alleen een nieuwe broek / strengen wanneer die in de gespen passen.

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 12:17

snowdon schreef:
LadyKim, ik krijg dus niets gevonden op die manier. Wellicht doordat ik niet goed weet hoe men dat noemt haha.

Ik zal eens kijken, MarlineRooz! Maar dan moet ik dus weer een nieuw tuig kopen als ik jou goed begrijp?

Hoi, je kan bij bijna alle zaken die mentuigen verkopen ook losse tuig onderdelen kopen.
bij divoza staan b.v. de los tuig onderdelen niet op de site voor zover ik weet. Maar ze verkopen ze wel. Soms moet je het bestellen. Ze hebben niet altijd alles op voorraad. Ik hoop dat je vind wat je zoekt.
En er zijn er nog veel meer hoor die losse tuig onderdelen verkopen. *D

Inderdaad bij o.a
Bebjamins ruitersport in Collendoorn - http://www.ruitersportbenjamins.nl/menn ... delen.html
De Lemerij in Rijssen -http://www.delemerij.nl/Webwinkel-Category-1126624/Tuigen-onderdelen.html / http://www.delemerij.nl/
De Mensport trailer - http://www.demenner.nl/
Kraay koetsen - http://www.kraaynijkerk.nl/
Cavelier koetsen tuigen en benodigd heden - http://www.cavalierequestrian.com/
Divoza - http://www.divoza.com/collectie/paard/mennen/mennen/
Alle dealers v. Ideaal tuigen etc.

En wat de aanschaf van losse strengen betreft, even goed kijken wat je nodig hebt ?
En welke lengte en breedte, anders loop je het risico dat het niet door gespen van het borstuk past. Of heb je een veiligheids gesp tussen je borstuk en je streng ?
En ook wat voor uiteinde je streng heeft. Met een losse strop riem of een rond oog voor je veiligheids sluiting die aan je zweng .. Ik zou in ieder geval wel voor de strengen gaan die extra stevig zijn. Ik weet niet in welke omgeving je een zaak zoekt die losse tuig ondererdelen verkoopt ?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 13:32

Bedankt voor je info!

Ik zit in omgeving Emmen, maar mag je ruim zien.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 13:35

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 13:37

Benjamins ruitersport te Collendoorn verkoopt alle onderdelen los :)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 17:55

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 22:18

Offtopic; @nobje, bedankt, nu hebben wij eindelijk een nieuwe keelriem besteld !

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 23:01

Iemand enig idee van de maten, van die bij loesdau?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 23:30

Heb zelf het nylontuig zwaar van hun, maar ik heb een haflinger. Werd voor haar maat warmbloed aangeraden en dat paste goed.
Maat shetty zou goed moeten zijn als mini te klein is?

Je kunt anders nog met ze mailen of bellen. Mocht het niet passen, kun je ook nog ruilen.
Ik heb goede ervaringen met Loesdau, goede service.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 10:21

Ik heb maat Shet voor hem en dat past mijn shetlander wel, maar de combi naar de kar dus te kort. De kar is reeds in gebruik bij een andere shet en daarvoor gebruiken we maat Mini.

Zou ik dus nu maat pony voor broek en strengen moeten hebben neem ik aan, dat heb ik hier ergens nog wel liggen. Maar verwachtte dat dat te lang zou zijn, gezien het tuig verder te groot is voor hem. Ik ga nog maar even puzzelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 10:27

Staat de pony niet te ver van de wagen af dan? Heb je een foto?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 22:14

Geen foto helaas. Nee, toen we hem wat korter er op zetten (zodat de strengen pasten), was het echt duidelijk niet OK. Het lamoen stak dan veel te ver naar voren en dan kwam je dus helemaal lastig uit met vastmaken en kon hij niet fatsoenlijk draaien. Gauw weer uitgespannen dus. Was jaren geleden alweer dat hij voor de wagen stond, dus heb niet de tijd genomen om even een foto te nemen gezien ik hem vasthield.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 09:58

Maar als de strengen langer zijn, heb je ook minder lange riempjes voor aan de broek nodig lijkt mij?
Ik zou even kijken hoe de strengen maat pony zijn, je kunt altijd nog gaten bij laten slaan.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 10:56

Die van de broekriempjes zie ik daar nog niet helemaal mee in verhouding staan? Maar die strengen mt pony ga ik idd ff proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 12:38

Neem aan dat je een soort 'oog' op het lamoem hebt waar je de broek doorheen vast maakt? Aangezien de broek in tegengestelde richting vastgemaakt wordt, zouden langere strengen betekenen dat je pony dichter naar die ogen toe komt te staan (volg je hem nog? :P) en heb je dus minder afstand te overbruggen met die riempjes.