Rechtrichten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Paulaaa

Rechtrichten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-15 14:34

Wie heeft er ervaring met het rechtrichten? En dan bedoel ik volgens de methode van Marijke de Jongh.
Ik ben zelf een aantal maanden geleden met mijn paard lessen hierin gaan volgen, omdat hij steeds vaker onregelmatig was en vaak sterk. Ondanks dat we M2 rijden en ik een goede instructrice had liepen we helemaal vast! Al zijn "kwaaltjes" zouden kunnen komen doordat hij scheef zou zijn dus ik dacht ik geef het gewoon een kans.
Ik merk de laatste weken dat mijn paard steeds rechter en soepeler wordt waardoor ik alleen nog maar enthousiaster word over deze methode.
Ik ga nu het rijden met kaptoom oefenen maar dat is best even wennen als je altijd met bit hebt gereden.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen! Hoe lang jullie al bezig zijn? En hoe reageren jullie paarden erop?

Sorry als dit bericht hier verkeerd staat!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 23:25

Er loopt een centraal werken aan de hand topic, daar kun je sowieso heel veel ervaringen en informatie halen!
Zelf werk ik ook volgens het rechtrichten van Marijke de Jong, met oa het werken aan de hand. En ik zweer erbij, fantastische manier van werken.

Paulaaa

Re: Rechtrichten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 21:20

@ ijssnuiver: bedankt! :) heb het topic ondertussen gevonden.
Ja ik wil ook niks anders meer. Heerlijk om zo met je paard te werken zonder frustraties!! O:)

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 18:39

Ik heb 4 lessen gehad. Meneer treed prima onder op de volte en geeft goed na. Verder zit de schouderbinnenwaarts en de travers erop. Gisteren voor het eerst geoefend met renvers en dus de teugels aan de kaptoom.
Mijn paard is veel soepeler en zachter geworden in karakter. Hij is namelijk zeker niet de makkelijkste en zeker niet iedereen kan met hem werken.
Ik merk dat hij het zeker niet vervelend vindt, als ik met het halster aankomt, komt hij naar me toe. En dat is zeker anders geweest!
Overigens wisselen wij ook af met lekkere bosritten!
Mijn paard gaat er zeker door beter in zijn vel zitten. En ikzelf voel me er ook ontzettend in thuis.

Eerder heb ik les gehad met andere paarden op de methode Antoine de Bodt, maar dat was van onder het zadel.

Paulaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 22:10

Hoi Cinnepin,
Jij bent al ver gekomen in 4 lessen zeg! Geweldig toch dat je merkt dat je paard beter in z'n vel zit en dat hij het leuk vind om te doen? Ben je ookal bezig met onder het zadel?
Ik denk dat ik ook 4 lessen gehad. Op de volte ging eigenlijk naar een paar keer oefenen al wel goed. Ik kon al snel zien dat het binnenachterbeen beter onder de massa kwam. De les daarna gingen we rechtuit met wat stelling oefenen als voorbereiding op de schouderbinnenwaarts, maar dit vond hij heel moeilijk. Hij ging iedere keer versnellen, omdat hij geen balans had door zijn scheefheid en daardoor op de voorhand viel. Ik was zelf ook nog erg zoekende in hoe ik dat kon corrigeren. Nu een paar lessen verder en thuis veel oefenen gaat dit veel beter. Ik merk dat hij sterker wordt en zichzelf beter in balans kan houden en hierdoor gaan de schouderbinnenwaarts en travers ineens een stuk makkelijker.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 22:21

Stelling vragen rechtuit etc herken ik idd, heb ik ook gehad. Ik heb dus 1 keer per maand ongeveer les en krijg dan zoveel te oefenen tot aan de volgende les. Meestal heb ik het dan wel voor elkaar gekregen en kunnen we een stapje verder gaan. Mijn had neemt het ook super snel op en dat is idd een voordeel.

De volgende les gaan we eens even onder het zadel kijken :)

Paulaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 22:31

Ik les ook 1x per maand en heeft een keer wat langer tussen gezeten vanwege ingelaste winterstop.
Heb er tijdens de 3e les een paar rondjes op gestapt en omdat hij toen mooi voorwaarts/neerwaarts met stelling ging zijn we meteen gestopt. Ik vind het heel erg wennen om te rijden op de kaptoom, omdat je je hulpen anders geeft. Heb er thuis laatst ook opgezeten, maar omdat het voor mij ook nog nieuw is ben ik bang om iets fout te doen dus toen ben ik maar weer snel gestopt :D
Ben benieuwd hoe jij het gaat vinden, hou me maar op de hoogte. Vind het wel leuk om ervaringen van andere te lezen :)

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 22:34

Doe ik zeker! Ik vind dat ook erg leuk!
Ik rijd al jaren bitloos dus voor mij was het wat betreft de kaptoom niet echt wennen.
En idd, ik doe dat ook hoor..zodra mn paard de oefening een stapje goed zet stop ik met een beloning, om het vervolgens de volgende keer weer op te pakken. En zo steeds stapje voor stapje verder :)

Paulaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 22:45

Ow ja dan ben je het al wel meer gewend. Ik heb altijd volgens de "gewone" dressuur gereden waarbij ik veel moest spelen met m'n vingers om m'n paard zo nageeflijk te rijden. Hij ging wel rond en naar beneden maar hield meestal vast in z'n kaken.
Vind het echt fijn dat ik m nu niet meer in z'n mond zit te vervelen. Heb een kaptoom zonder ijzer maar daar krijg ik m goed los en ontspannen mee :)

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 13:35

Ja heel fijn is dat he?

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 13:40

Ik ben er sinds kort mee begonnen! Mijn paard laat bepaalde wervels in de hals niet makkelijk los met rechtse buiging en ze had onder het zadel moeite met rechtsom. Nu merk ik dat ze veel liever/makkelijker rechtsom gaat en ze met het longeren haar rug opeens los laat omdat ze haar achterbenen volledig onder de massa zet :)

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 13:41

En ik zweer dankzij mijn instructrice nu ook bij het kaptoom! Werkt echt ideaal voor de mijne :D

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 13:42

Weet je, dat ik er eigenlijk nog nooit negatieve verhalen over gehoord heb? :P

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 13:45

Alleen van mensen die geen idee hebben wat het is, heb vaker dit soort reacties gekregen:
"Heuy ben je Parelli na aan het doen ofzo?" :roll: :roll:

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 13:47

Ja ok, maar die weten het niet. Ik bedoel meer, dat mensen die er eens kennis mee hebben gemaakt en het dus geprobeerd hebben, dat oik daar nog nooit negatieve reacties over gehoord heb :)

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 13:49

Ik ook niet, alleen hoe veel ze ermee vooruit zijn gekomen :)
Ik zou graag de online cursus van Marijke de Jong willen volgen maar ben helaas maar een arme student :(
Is het het waard om ervoor te sparen?

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 13:52

Ikzelf heb liever gewoon echte lessen. Dit omdat de instructrice kan zien wat je fout doet en je kan ondersteunen.
Er staat veel in die online cursus en ook goed uitgelegd hoor, dus wil zeker niet zeggen dat het niks is.
Maar mijn persoonlijke mening is dus dat ik liever met een instructrice werk.

In die cursus wordt b.v echt wel uitgelegd hoe het been onder de massa moet, maar als jij aan hetw erk gaat zie jij dan ook precies of hij hem goed plaatst? Zie je of hij zijn lijf goed gebruikt en niet op het andere been wegvalt? ( om maar wat voorbeelden te noemen ).

Kijk als je geld zat hebt, kan je voor de verdere info het altijd doen. :')

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 13:53

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 13:53

Haha als ik straks wat meer tijd heb zal ik eens kijken :)

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 13:55

Zeer interessant om je in te verdiepen, zijn grote verschillen tussen die twee scholen.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 13:58

Bedankt voor de link :)

Al bevalt het mij prima hoor de training :P haha

Maar het is sws wat iemand fijn vind. Mijn paard is zo los geworden en kalmer. Ik merk dat hij goed in zijn vel zit.

Als andere mensen dat hebben met een andere manier van trainen is dat helemaal goed. Mits het eerlijk gebeurt vind ik dan ;)

Zal zeker nog eens kijken in de link.

Paulaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 14:54

Hebben jullie een kaptoom met of zonder ijzer?
Toen ik er een paar maanden geleden mee begon stonden de meeste op stal een beetje raar te kijken. Maar nu hij er zo lekker ontspannen en soepeltjes op loopt willen ze er ineens meer van weten :D

@JudArthos: die cursussen van Marijke de jong zijn best duur toch? Want ik denk als je een paar lessen bij een instructrice neemt je het wel sneller kan aanleren. En als je dan tegen problemen aan loopt kan je die in de les weer oplossen. Ik krijg nu wel steeds meer inzicht maar dat was mij zonder instructrice nooit gelukt!

Paulaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 15:05

FCSA schreef:
Zeer interessant om je in te verdiepen, zijn grote verschillen tussen die twee scholen.

Aan iedere methode zitten natuurlijk voor- en nadelen. En ligt er natuurlijk ook aan hoe je met bijv een kaptoom om gaat.
Wat ik zelf zo mooi vind aan de methode van Marijke de Jong is dat je gaat proberen om je paard zo soepel en ontspannen mogelijk te krijgen zonder dwang. Je probeert het beste uit je paard te halen. Daarbij krijg je door het grondwerk ook een betere band met je paard. En die harmonie tussen ruiter en paard vind ik geweldig :)
Ik hoop ooit, na heel veel oefenen, m'n paardje net zo voor elkaar te hebben als Marijke de Jong in haar filmpjes!

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:15

Paulaaa schreef:
FCSA schreef:

Aan iedere methode zitten natuurlijk voor- en nadelen. En ligt er natuurlijk ook aan hoe je met bijv een kaptoom om gaat.
Wat ik zelf zo mooi vind aan de methode van Marijke de Jong is dat je gaat proberen om je paard zo soepel en ontspannen mogelijk te krijgen zonder dwang. Je probeert het beste uit je paard te halen. Daarbij krijg je door het grondwerk ook een betere band met je paard. En die harmonie tussen ruiter en paard vind ik geweldig :)
Ik hoop ooit, na heel veel oefenen, m'n paardje net zo voor elkaar te hebben als Marijke de Jong in haar filmpjes!

Goed om te horen dat het jullie bevalt! Het is inderdaad een rustige, vriendelijke methode :j
Het verschil zit 'm trouwens niet in het gebruik van kaptoom, maar in het gebrek aan impuls bij AR en (over)buiging. Maar dat staat allemaal in het topic.

Ik ben het er overigens niet mee eens dat alle methodes voor- en nadelen hebben :)

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:26

Klinkt als een ideale oplossing dit. Hoor ook vaak goede verhalen over het rechtrichten.
Ik denk dat "mijn" paard het goed kan gebruiken, aangezien hoeken vaak afgesneden worden en buiging er gewoon vaak niet fatsoenlijk inzit. Moet ook zeggen dat ik zelf mijn binnenbeen niet goed aan kan leggen in bijvoorbeeld draf (ik trek m'n been op), maar dat is niet alleen het probleem denk ik.

Helaas heb ik niet echt de mogelijkheid om hier les in te nemen.

Heel fijn dat jullie paardjes er zo goed op reageren!!! :):)