Longeren met pessoa, bokken? Hoe ging het bij jullie?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Poowniee

Longeren met pessoa, bokken? Hoe ging het bij jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 16:46

Hallo allemaal,

Sinds deze week ben ik begonnen met mijn 4 jarige ruin met het longeren met een pessoa.
Hij is al zadelmak. De eerste keer reageerde hij heel fel op het bontje achter zijn billen, hij bokte flink maar accepteerde het uiteindelijk en was daarna ontspannen. De tweede keer gaf hij echter weer dezelfde reactie, lang en vaak bokken maar uiteindelijk zich toch overgeven en heel ontspannen en lekker over de rug draven en stappen.
Hoe ging het gebruik van de pessoa bij jullie? Naar hoevaak accepteerde jullie paarden het bontje achter de billen?

jensvl

Re: Longeren met pessoa, bokken? Hoe ging het bij jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 01:17

Ik ben daar zelf niet vaak mee bezig geweest, maar wat wss wel kan helpen is het paard belonen voor het ontspannen, door het bontje weg te nemen vanaf de moment dat hij ontspannen staat (zo snel mogelijk wegnemen dan). Dan kan je het 5 minuten later terug eraan doen, zal wss enkele keren moeten, maar ik denk dat dat het snelste blijvend resultaat gaat opleveren.

LadyKim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 18:55

goedemiddag !

Zelf heb ik ook die ervaring bij jongere paarden gehad , ze doen dit omdat ze het bontje gek vinden en de druk daar niet gewend zijn. gewoon mee doorgaan want het is een zeer goed hulpmiddel en dat bokken gaat vanzelf over. het is gewoon een gewenningsproces , althans dat is mijn ervaring.

edit : ook bij oudere paarden heb ik het gehad bedenk ik me net

Anoniem

Re: Longeren met pessoa, bokken? Hoe ging het bij jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 11:20

Die van mij heb ik na ee jaar pas weer met pessoa gelongeerd en die sprong ook rodeo gaten in de lucht. Gewoon voorwaarts gehoudenen dan gaat het vanzelf over. De beloning is dat het bontje niet irrirriteert als ze niet bokt (op het moment dat ze bokt gaat hij natuurlijk juist strakker zitten) dus dat heeft ze snel genoeg door en dan kan ze weer normaal doen :)