[AR] Zweng voor buikige pony

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Zweng voor buikige pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 23:51

Omdat ik graag mijn pony voor een hooiwagentje wil hebben ben ik aan het bedenken hoe ik haar aan ga koppelen. Ze is lang fokmerrie geweest en na 16 veulens is haar buik niet meer helemaal in model. Waardoor haar buik klem zou komen te zitten tussen de strengen. Ze is bij haar buik een stuk breder dan bij haar schouders en schoft. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ze haar buik kwijt kan?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 21:28

Ik neem aan dat je lamoen bedoelt? Je kunt dan een lamoen nemen die wat breder uitloopt (eventueel door een pijpenbuiger laten doen, daarbij rekening houdend met de kans dat de lamoen wat korter wordt). ;)

KingYasFenn

Re: Zweng voor buikige pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 21:37

denk dat haar buik eraf trainen na 16 veulens geen optie is ;)
Je moet gewoon regelen dat de lamoen breder is, kan je kopen met bredere lamoen of gewoon breder laten maken :)
voor de strengen maakt het helemaal niks uit, deze zullen als ze lang genoeg zijn echt niet ervoor zorgen dat ze te kort op de wagen komt te staan ivm haar buik die plaats inneemt ;)

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 16:56

Ik snap wat je bedoelt; heb ook een buikige pony (zonder veulens te hebben geworpen) Ik heb het lamoen wel 15 cm laten verbreden. Dat hielp. Maar er kwamen rare strepen op het dikste deel van haar buik? Huh? Ik merkte dat de strengen haar haren weg reepten. Nu heb ik bij het dikste deel van haar buik aan elke kant de strengen opgenomen met een sporenriempje. Nu schuren de strengen de haren niet meer weg.

LadyKim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 22:44

Wat ze hier boven eigenlijk al zeggen , kan niet aan de strengen leggen . Wbt het tuig kun je altijd nog de singel laten verlengen :)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 22:50

Je zou zelf een zweng kunnen maken van hout of vragen of een metaalbewerker een ijzeren voor je maakt op de gewenste breedte.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 20:39

Sandrina schreef:
Ik snap wat je bedoelt; heb ook een buikige pony (zonder veulens te hebben geworpen) Ik heb het lamoen wel 15 cm laten verbreden. Dat hielp. Maar er kwamen rare strepen op het dikste deel van haar buik? Huh? Ik merkte dat de strengen haar haren weg reepten.

Dit dus :j

Shirley, hoe bepaal ik dan de breedte? Is dat een kwestie van pony neerzetten, strengen aan pony en dan kijken hoe breed het zweng moet worden om niet langs m'n pony te schuren? Ik kan me voorstellen dat als de strengen door een breder zweng in een andere hoek staan de drukverdeling ook verandert? Of valt dat mee... ik ben niet zo goed in natuurkundige toestanden.

Lamoen heb ik niet. De bedoeling is dat pony om de week een paar honderd meter aan de hand naar de boer wandelt en met een paar baaltjes hooi d'r achter weer terug. Karretje + hooi is licht genoeg dat je 't zelf kan trekken maar ik vind 't leuk om met de pony te doen. Ik men niet met haar. Ze gaat gewoon stapvoets aan de hand mee hooi halen. Ik heb namelijk geen auto, en deze boer komt 't hooi niet brengen (in tegenstelling tot een andere boer, waar ik ook hooi van heb)
Laatst bijgewerkt door Koper op 25-02-15 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 20:42

Ik heb lamsvel hoesjes om de strengen ivm weg schurende vacht van mijn fjord. Alleen in de winter nodig overigens, die wintervacht is zo broos.. het helpt wel goed alleen lastig schoon te houden

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 20:49

Dat is op zich ook nog wel een idee. Alleen gaat het me niet om de vacht maar om dat haar pens klem komt te zitten. Dat lijkt me echt geen prettig gevoel.

SaskiaPop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:24

Mijn pony is ook heel buikig. Ik gebruik zelf altijd een heel mooie zweeg gemaakt door mijn opa in 1992.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:33

Mijn pony was in weide seizoen ook buikig, dan deed ik door de stoppen op het lamoen (waar de broek vast zit) een stro touwtje en daar de strengen door. Gaf haar net genoeg ruimte.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:46

Koper heeft geen lamoen, dus dat gaat niet lukken..

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 13:22

Ah sorry verkeerd gelezen :D
Je kan even de omtrek van het breedste punt van de buik meten. Dit getal deel je door Pi π (ongeveer 3,14). Dan heb je de diameter, oftewel ongeveer hoe breed je pony haar buik van links naar rechts is. Doe daar voor de zweng aan beide kanten nog 5 a 10 cm bij en de buik is vrij.
Makkelijker is misschien om met hulp, 2 mensen aan beide kanten van de pony te laten staan met een balkje. Pony weghalen en dan opmeten tussen beide balkjes. Of als je al een tuig met strengen hebt dit omleggen, zelf er achter gaan staan met strengen in je handen op de juiste afstand van elkaar. Dan lengte tussen je handen opmeten en je hebt je zweng maat.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 17:38

Dat laatste lijkt me in elk geval handiger dan wiskundige berekeningen :P

Heb balkje gevonden wat zweng gaat worden. Binnenkort maar eens kijken hoe lang hij moet worden :) Denk dat ik aan de ene kant vast een ring maak, streng eraan, en dan aan de andere kant met de tweede streng er bij op de balk aftekenen waar ik 'm moet afzagen.

En dan merken we 't wel, als het er heel raar uitziet of als de druk te veel verandert moet ik terug naar de tekentafel.