Vrijheidsdressuur probleempje

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NikieV

Vrijheidsdressuur probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 19:36

Hallo allemaal!

Ik heb een paar probleempjes met vrijheidsdressuur! Ik wil mijn haflinger graag spagaat aanleren en daarna uitbreiden naar compliment enzo.
Spagaat heeft ze 1 keer al goed gedaan maar nu snapt ze het niet meer.
Hebben jullie manieren om spagaat aan te leren? Mijn pony verzet namelijk altijd haar achterste voetjes mee of ze zet haar voorste niet naar voor maar gewoon naast de andere.
Dan voor compliment: Als ik haar been pak en haar naar beneden lok komt ze wel met haar hoofd maar ze snapt niet dat ze ook echt moet 'buigen' en met haar knie lager moet komen.
Iemand oplossingen? :)

Groetjes

janahxginger

Re: Vrijheidsdressuur probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 11:28

Ik zou eerst de spagaat helemaal aanleren voor je start met compliment. En vooral wat opbouwen met de spieren.
Je zou een balk kunnen gebruiken voor de spagaat en deze voor zijn achterbenen leggen. :)

Lindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 11:33

Voor de spagaat heb ik eerst een balkje gebruikt, en dat voor de achterbenen gelegd. Telkens als haar achterbeen naar voren ging, dus over de balk, moest ze een stapje terug over de balk. Met wat geduld en oefening snapte ze het vrij snel. Misschien valt dit te proberen?

NikieV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 12:34

Dankjewel beide!Ik ga het gewoon proberen met het balkje dan! En gewoon elke keer terug achteruit zetten... :)

Lindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 12:55

Veel succes!

NikieV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 17:08

Lindeeee schreef:
Veel succes!

Dankjewel!

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 17:15

met het compliment heb ik bij mijn paard het zo geleerd.

je zet hem in de spagaat.
je vraag haar het voetje op te tillen.
je pakt zelf het voetje vast en neem hem heeel rustig mee naar beneden (dan ook veel geduld tonen.)
zelfs al is het maar een centimeter of 2 die ze zakt. geef een commando en beloon haar zodoende kun je dit verder uitbreiden.

en met de spagaat moet je gewoon geduld hebben ze komt er vanzelf wel.
lekker door blijven oefenen en veel plezier.

NikieV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-15 12:16

lianne304 schreef:
met het compliment heb ik bij mijn paard het zo geleerd.

je zet hem in de spagaat.
je vraag haar het voetje op te tillen.
je pakt zelf het voetje vast en neem hem heeel rustig mee naar beneden (dan ook veel geduld tonen.)
zelfs al is het maar een centimeter of 2 die ze zakt. geef een commando en beloon haar zodoende kun je dit verder uitbreiden.

en met de spagaat moet je gewoon geduld hebben ze komt er vanzelf wel.
lekker door blijven oefenen en veel plezier.

Dankjewel!

hannahVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 16:51

je kunt best je pony steeds belonen voor de voorste benen , en terug achteruit zetten als hij de achterste benen verzet.

elk klein stapje met de voorste belonen , een balk kun je ook gebruiken ! :)

xReeeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 21:46

je kunt eerst het voetjes optillen op zweepcommando aanleren,
vanuit hier is het gewoon op het goede moment belonen, wanneer die het been naar voren weg zet, een clicker kan hierbij handig zijn. wat de achterbenen betreft, als hij deze blijft verzetten kun je een balkje gebruiken. zorg dat de spagaat er eerst helemaal in zit, ga hierna pas door naar het buigen!

Rois

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 16:57

Haar corigeren als ze haar achter voeten naar voren zet

jorieke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 08:54

Denk ook goed na over de plek waar je wil aan tikken met je zweepje en welke stem commando je grbruik want mechien denk ze dat ue iets anders bedoel

vera_siep

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 16:21

hey, Ik heb mijn pony ook het compliment aangeleerd. Toen ik begon snapte hij er niks van en liep hij gewoon mee achteruit. Ik heb toen eerst iets anders aangeleerd: Dat hij zijn voet op elke willekeurige plek neerzet die ik wil en hij houdt zijn voet daar dan ook. Ik heb dit gedaan door steeds zijn voet op je pakken en het dan ergens neergezet. Toen het commando: blijf! eraan gekoppeld en als hij dat goed deed beloonde ik hem. Zo leerde hij dat hij zijn voet moest houden op de plek waar ik wilde. Nouja, op die manier kan je dus denk ik ook wel de spagaat aanleren. Gewoon met 1 voet beginnen en dan langzaam opbouwen naar meerdere voeten tegelijk. En dan wat compliment betreft: Ik denk dat als hij leert dat hij zijn voeten moet houden op de plek waar ze staan het zakken wel makkelijker zal gaan. Als je een beetje voer laag bij de grond houd komt hij vanzelf wel naar beneden. En dat dan dus steeds weer belonen... Ik hoop dat dit je een beetje geholpen heeft!
gr Vera

NikieV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 12:42

vera_siep schreef:
hey, Ik heb mijn pony ook het compliment aangeleerd. Toen ik begon snapte hij er niks van en liep hij gewoon mee achteruit. Ik heb toen eerst iets anders aangeleerd: Dat hij zijn voet op elke willekeurige plek neerzet die ik wil en hij houdt zijn voet daar dan ook. Ik heb dit gedaan door steeds zijn voet op je pakken en het dan ergens neergezet. Toen het commando: blijf! eraan gekoppeld en als hij dat goed deed beloonde ik hem. Zo leerde hij dat hij zijn voet moest houden op de plek waar ik wilde. Nouja, op die manier kan je dus denk ik ook wel de spagaat aanleren. Gewoon met 1 voet beginnen en dan langzaam opbouwen naar meerdere voeten tegelijk. En dan wat compliment betreft: Ik denk dat als hij leert dat hij zijn voeten moet houden op de plek waar ze staan het zakken wel makkelijker zal gaan. Als je een beetje voer laag bij de grond houd komt hij vanzelf wel naar beneden. En dat dan dus steeds weer belonen... Ik hoop dat dit je een beetje geholpen heeft!
gr Vera

Heel erg bedankt voor je uitgebreide uitleg! Ik ga het zeker eens proberen!