Ik heb gister voor een zeer gunstige prijs een huis tuin en keuken karretje op de kop kunnen tikken! Na lang twijfelen heb ik toch besloten om voor mennen te gaan voor mezelf Ivm mijn lengte en het gebrek er van bij ponylief!
Ik heb totaal geen ervaring met mennen en er gaan zeker lessen komen maar voor nu wil ik me er vooral mee bezig houden om met pony te oefenen tussen de lange lijnen. Heb het een tijd terug al es gedaan met hem en opzich pakte hij dat goed op
Alleen heb ik nooit een bit in het beest gehangen Ik heb hem beleerd zonder bitje maar nu het plan is om hem voor de kar te gooien lijkt het me wel wat veiliger
Ik vroeg me af of ik een semi kaptoom zou kunnen bevestigen aan een men hoofdstel zodat je niet in de mond zit te pielen zolang het niet nodig is maar toch ook de rem er bij kan pakken mocht het fout gaan
Pony reageerd prima zonder bit sowieso omdat hij dat natuurlijk is gewend
Hoe ga ik dit aanpakken! Het heeft allemaal geen haast verder. Sowieso wil ik pas van het voorjaar of in de zomer beginnen met de kar zelf
MilesNF
Geplaatst: 12-02-15 16:23
Laten beleren door een ervaren persoon. Dat hij het nog niet kent lijkt me geen probleem als iemand dit gewoon kundig aanpakt.
Ik heb er destijds een aantal geprobeert (enkel aan de lange lijnen over straat, zonder kar), maar bij allen miste ik of de fijne communicatie of de rem. Uiteindelijk mende ik hem met een western shank + pelhamriempjes. Werkt bij hem super, bij een ander paard kan het zijn dat een andere optoming beter werkt. Eerst uitproberen dus (zonder wagen!), je mist bij het mennen je been en gewichtshulpen en juist daar komt helemaal bij bitloos veel meer communicatie vandaan dan je denkt.
Anoniem
Geplaatst: 15-02-15 02:35
Waarom lijkt een bit je nu veiliger? Uit nieuwsgierigheid
Beetje door het browsen en verschillende topics gelezen Bit werkt denk ik scherper in dan wanneer je bitloos ment? Sowieso is het nu vooral met de lange lijnen aan de slag als een beetje voorwerk En wat sparen en oriënteren op iemand die hem kan opleren voor de kar
ah, ja. Hier op bokt wordt mennen zonder bit als levensgevaarlijk gezien Diegene die dat zeggen hebben vaak geen ervaring met bitloos mennen Ik ken meerdere mensen die bitloos mennen, ikzelf ook. Je hebt net zo veel controle als het niet meer is
Ik heb wel een kaptoom aangeschaft waar een bit aan te bevestigen is Eerst maar vanaf 0 beginnen Voor zover ik mijn eigen pony ken is hij zeer braaf buiten en leert ook erg snel
snowdon
Geplaatst: 21-02-15 20:30
Ik heb nu een paar keer bitloos gemend bij verschillende mensenmet hele brave pony's en ben toch ook niet zo positief. Zonder kar loop ik wel veel bitloos in menhouding zonder problemen. Verder doe ik eigenlijk alles bitloos.
Heb hier ook twee pony's die geen bitje kennen (een shet en een tinker) en ik toch ook graag voor de wagen wil hebben nog. De tinker breng ik komend najaar weg om voor de wagen te beleren, maar hang ik vantevoren nog wel een paar keer een bitje in.