Ik begrijp je punt dat het gevaarlijk is in een marathon of andere wedstrijden met snelheid en bochtenwerk. Ik zou hem daar ook zeker niet voor gebruiken, dat is niet te doen omdat het inderdaad te licht is met twee pony's en de groom kan niet corrigeren.
Ik vind ook dat je goed moet weten welke pony's je ervoor zet, hele felle pony's die altijd hard willen en moeilijker te rijden zijn moet je er niet voor hebben. Mijn pony's zijn gelukkig goed te rijden met de tweewieler, ook al het geklooi aan ze tijdens het afstellen en proberen deed ze niets. Terwijl dat toch echt even ingewikkeld was en ze bleven er kalm onder. Daarnaast is enige ervaring met mennen wel vereist, als dit onze eerste wagen was geweest dan was het verkeerd gegaan. Inmiddels heel wat jaren, ervaringen en lessen verder is het nu wel goed te doen. Ook omdat ik de pony's door en door ken, we rijden er dit seizoen voor het eerst de klasse 3 Mendurance mee.
De tweewieler hangt niet goed als je een normale spinnenkop hebt met disselriemen, de dealer had zich hier ook in vergist. Ik heb toen rond gekeken en ben uitgekomen bij iemand die zijn Dartmoors altijd met een tweewieler rijdt van HCA. Ik ben in contact met deze man gekomen en hij heeft zijn systeem op de foto voor me gezet. De spinnenkop zat eerst vast, deze is nu draaibaar vanuit de boom. Aan de voorkant zit nu geen normale spinnenkop maar een dwarsstuk, hier zitten gaten in waarin de verschillende verbindingsstukken zitten voor aan het borsttuig. Het dwarsstuk hangt nu voor de borst, waardoor je een stuk meer stabiliteit hebt. Je moet hem dan zo afstellen dat de ze hem natuurlijk trekken met de strengen en niet aanduwen met de borst. Daarnaast moet het zo staan afgesteld dat ze er niet met de benen tegen aan komen, ook niet in de galop.
Met tegendeel bedoel ik dat het vaak is dat er gelijk geroepen wordt dat dit niet kan en dat het gevaarlijk is. Ik vind dat dit nu bewezen is dat dit niet zo hoeft te zijn, als je maar weet wat je doet en je beseft welke aanpassingen er zijn m.b.t. het rijden en het afstellen van de wagen. Maar ik zou nooit met de tweewieler en tweespan de weg op gaan in mijn eentje. Voor het proberen hebben we dit een stukje bij stal in de buurt gedaan. Dat gaat op zich goed maar het is echt voor de lange bosritten, de trainingen in het bos en de Mendurance wedstrijden waarbij elke kilo minder er 1 is.
Ik train ze normaal gewoon met mijn marathonwagen op de weg en zoveel mogelijk onverhard, omdat ik dit vaak alleen moet doen is de vierwieler een stuk veiliger. Mijn man is de enige die ik meeneem als groom op de tweewieler met tweespan, het is geen wagen waar ik iedereen bij meeneem omdat het afstappen met wat meer snelheid in situaties van nood niet zo makkelijk is. Hij weet precies hoe de wagen in elkaar zit en is soepel genoeg om er goed af te komen.
Ik vind alleen dat hij in stap nog iets meer naar achteren moet komen, dit gaan we komende tijd nog in orde zien te maken. In draf hangt hij super netjes, ik zou nooit gaan rijden als het de pony's in de weg zit of teveel belasting geeft. Ik ben erg zuinig op ze en weet wat we aan het doen zijn. Vandaar dat ik zo lang aan het puzzelen ben geweest om de juiste hulpstukken te laten maken voor de goede balans.
Ik heb nu twee weekenden ingepland staan voor verschillende bosritten, waardoor we het verder kunnen testen voordat ik acht maart de Mendurance ga rijden in Limburg. Dit is een wedstrijd van 50 kilometer en dan moet alles perfect zijn.