paard bijt met grondwerk en heeft voernijd, help?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NoaHD

paard bijt met grondwerk en heeft voernijd, help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 22:11

Hallo bokkers,

ik zit met een probleem. Mijn merrie blijft maar dominant gedrag vertonen met grondwerk. Elke keer dat ik grondwerk (vrijheidsdressuur) met haar wil doen, wordt ze erg dominant en hapt ze. Ze valt me niet echt aan, maar doet wel haar oren in haar nek en blijft steeds happen. ik gebruik voerbeloning (brokjes, 2 à 3 brokjes per goed kunstje), daar wordt ze ook erg dominant van. Ik heb al een keer onder voerbeloning geprobeerd, maar dan is ze écht totaal NIET gemotiveerd en let ze ook helemaal niet op me. Ik gebruik nu een clicker in combinatie met het voer, en merk dat ze daar al wel wat minder dominant mee is.

Ik doe niet alleen maar kunstjes, maar ook het basiswerk, dus achter me aanlopen, terug op commando (wat ze nu al echt goed doet). Stilstaan op commando kan ze dan wel weer heel erg goed, ze blijft net zo lang staan tot ik zeg 'kom maar'. Ze doet haar kunstjes ook echt heel goed met voer, maar ze wordt gewoon echt dominant. Als ik haar naast me wil laten draven wordt ze echt gewoon boos, doet ze haar oren in de nek, en wil gewoon gaan steigeren! Ze heeft ook al 3 of 4 keer naar me gesteigerd of met haar voorbenen naar me toe geslagen.

Ik heb het voer in een tasje om mijn nek hangen, de zweep in de ene hand en de clicker en af en toe een halstertouw in mijn andere hand. Alleen ze blijft elke keer bij mijn tasje snuffelen, ook al doe ik het voer in een andere zak, ze heeft het voer zo weer gevonden. En als ze dan geen voer krijgt gaat ze happen. Ik heb haar al echt heel veel meerdere keren een fikse, maar dan ook écht een fikse tik verkocht (waar ik niet trots op ben), ben al een paar keer weggelopen, genegeerd, ander kunstje laten doen, maar niks helpt.

Ik heb ook al verschillende dingen geprobeerd:

-Van me af het voer geven (doe ik nu nog steeds) maar ze blijft maar aan mijn zakken snuffelen/happen!
-weglopen en negeren als ze dominant word.
-echt fikse tikken geven.
-zonder voer proberen, maar dan doet ze echt niks meer.
-met de clicker (waar ze het al wel beter op doet)
-ik weet niet of het helpt maar ik ik heb een touwhalster gekocht
-alleen werken waar niemand bij is zodat ze meer op mij let
-als ze probeert te happen, met mijn zweep haar neus wegduwen

ik hoop echt dat jullie me kunnen helpen!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 22:17

Stap 1: voedselweigeren aanleren.

Stap 2: gruwelijk harde trap verkopen als ze tegen je op steigert en haar daarna een stukje opjagen, en ze mag pas stil staan wanneer jij dat zegt en NIET!!! Wanneer zij dat wil!

NoaHD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 22:28

MarlindeRooz schreef:

Stap 2: gruwelijk harde trap verkopen als ze tegen je op steigert en haar daarna een stukje opjagen, en ze mag pas stil staan wanneer jij dat zegt en NIET!!! Wanneer zij dat wil!

bedankt voor je reactie! voedselweigeren ben ik inderdaad al mee begonnen, maar weet niet zo goed hoe je dat aan moet leren. Helaas mag ze geen rondjes draaien/rennen, omdat ze een blessure heeft en moet revalideren zeg maar (4 jaar en dan helaas al hele lichte artrose) dus ze mag nu nog geen rondjes draaien in de bak ofzo. Ik ga haar inderdaad een keer een trap geven als ze dat nog een keer probeert, maar ze steigert echt naar me toe en als ik dan naar haar toe wil wil ze naar me gaan trappen/waarschuwen.

MarlindeRooz

Re: paard bijt met grondwerk en heeft voernijd, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 22:32

Je moet haar al aanpakken zodra ze dreigt van de grond te komen, desnoods een zweep in je hand. Ze heeft gewoon geen respect voor je. :n

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 22:34

NoaHD schreef:
MarlindeRooz schreef:

bedankt voor je reactie! voedselweigeren ben ik inderdaad al mee begonnen, maar weet niet zo goed hoe je dat aan moet leren. Helaas mag ze geen rondjes draaien/rennen, omdat ze een blessure heeft en moet revalideren zeg maar (4 jaar en dan helaas al hele lichte artrose) dus ze mag nu nog geen rondjes draaien in de bak ofzo. Ik ga haar inderdaad een keer een trap geven als ze dat nog een keer probeert, maar ze steigert echt naar me toe en als ik dan naar haar toe wil wil ze naar me gaan trappen/waarschuwen.

Er staat een goed filmpje die dit uitlegd op You tube. Zoek maar eens op voedselweigeren Vrijheidsdressuur, dan zul je hem ongetwijfeld tegenkomen :) .

NoaHD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 22:44

MarlindeRooz schreef:
Je moet haar al aanpakken zodra ze dreigt van de grond te komen, desnoods een zweep in je hand. Ze heeft gewoon geen respect voor je. :n

dat zal ik gaan doen! bedankt voor je reactie! Ze heeft inderdaad geen respect voor me, maar hoe zorg ik dat ze respect voor me krijgt?

Viktor238 schreef:
NoaHD schreef:

Er staat een goed filmpje die dit uitlegd op You tube. Zoek maar eens op voedselweigeren Vrijheidsdressuur, dan zul je hem ongetwijfeld tegenkomen :) .

Die heb ik zojuist even opgezocht en ga er morgen gelijk mee aan de slag! Dat gaat me zeker helpen, bedankt!

NoaHD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 22:45

owh, het quoten is niet helemaal goed gegaan in de reactie boven mij hahah

NoaHD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 23:24

niemand..?

NoaHD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 23:28

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 23:31

Omdat je aangeeft dat dit paard artrose heeft, is het compleet uitgesloten dat ze pijn heeft? Hoe is ze buiten de vrijheidsdressuur om?

NoaHD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 23:36

Jezzi schreef:
Omdat je aangeeft dat dit paard artrose heeft, is het compleet uitgesloten dat ze pijn heeft? Hoe is ze buiten de vrijheidsdressuur om?

Dat is uitgesloten! Ze is pas naar de dierenarts geweest en die heeft haar toen helemaal gecheckt, ze mankeert verder niks :) Buiten de vrijheidsdressuur om is ze vooral erg lomp en duwt me dan ook zo omver. Met rijden is er nu niks aan de hand, heeft altijd de oortjes naar voren met de buitenritten (die ik moet maken van de dierenarts om haar benen sterk te maken want haar hoeven zijn rechtgezet), maar wandelen bijv. vind ze echt totaal niet leuk, dan loopt ze gewoon niet. :+

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 23:39

Komt jouw paard niet veel te veel in jouw ruimte. Omdat je zegt dat ze naar je zakken snuffelt?

Geen idee of het kan mag of werkt. Maar dat jij de beloning naar haar brengt en zij op fatsoenlijke afstand moet wachten. Heb nu idee dat ze het wel even komt halen en ze daarmee al te veel in jouw persoonlijke ruimte komt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 23:43

Vrijheidsdressuur is niet hetzelfde als grondwerk. Het is circuswerk en zolang je grondwerk niet onder de knie heb, zou ik niet beginnen aan voedselbeloningen en dus aan vrijheidsdressuur. Ook raad ik je aan haar nooit met voer te belonen zonder clicker. Ik ben sowieso niet zo van de voerbeloningen, veel paarden worden er ongemanierd van, slechts een enkeling weet het goed te leiden (zelfs bij vd-demonstraties zie ik vaak ongemanierd gedrag).

Leer je paard eerst netjes meelopen aan de lijn. Ik wil dat mijn paard rechtsachter me loopt. Dat betekent dat niks van hem voorbij mijn schouder mag komen. Zodra zijn neus voorbij mijn schouder komt draai ik me resoluut om en stuur hem enkele (of veel) passen naar achteren, net zo lang totdat hij vlot naar achteren gaat zonder in verzet te komen. Dan sta ik stil en moet hij ook stil staan, draai ik terug en moet hij nog steeds stil blijven staan en pas wanneer ik wegloop mag hij volgen, waarbij de zijn neus dus niet voorbij mijn schouder mag komen.

Aan het begin is de bak rond een stuk dat je meer achteruit dan vooruit doet, maar naarmate het paard meer respect voor je begint te krijgen, zul je merken dat het steeds beter gaat. En dan zou ik naar buiten gaan. Eerst op een rustig stuk, want het gedrag kan zo maar weer toenemen, daarna wordt het steeds makkelijker.

NoaHD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 23:43

Rocamor schreef:
Komt jouw paard niet veel te veel in jouw ruimte. Omdat je zegt dat ze naar je zakken snuffelt?

Geen idee of het kan mag of werkt. Maar dat jij de beloning naar haar brengt en zij op fatsoenlijke afstand moet wachten. Heb nu idee dat ze het wel even komt halen en ze daarmee al te veel in jouw persoonlijke ruimte komt.

Ze komt inderdaad teveel in mijn ruimte, ik heb al geprobeerd door als ze te dicht in mijn ruimte komt mijn armen wijd uit te spreiden en mezelf groot te maken, maar ik ben maar 164 en zij is 148.

Ik ga altijd schuin voor haar staan of recht voor haar en ik probeer dat ze niet in mijn ruimte komt, maar ze doet het toch en ik weet niet hoe ik dat op moet lossen..

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 23:53

Neem les van iemand die echt weet waar-ie mee bezig is. Vrijheidsdressuur lijkt makkelijk maar is het niet.
Het klinkt alsof het gevaarlijk gaat worden zo.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 00:10

Ok, dat geeft je eigenlijke probleem aan. Hoe groot jij bent of je paard is, maakt niet uit. Echt niet. Ik ben 1.63 en mijn paard is 1.80, minimaal. Hij heeft toch gewoon afstand te houden. Ik weet niet waar je woont, maar er zijn mensen die je hier serieus mee kunnen helpen. Ik ben zelf een groot fan van Annemarie van der Toorn, zij zit in het zuiden van Zuid-Holland. Ze verricht niet alleen wonderen met paarden, maar ze leert mensen ook hoe ze op een vriendelijke manier het overwicht over hun paard kunnen krijgen.

NoaHD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-15 18:24

marionblo schreef:
Neem les van iemand die echt weet waar-ie mee bezig is. Vrijheidsdressuur lijkt makkelijk maar is het niet.
Het klinkt alsof het gevaarlijk gaat worden zo.

Dat wil ik echt heel graag! ik ben er al een beetje naar op zoek, maar weet niet wie goed is zegmaar.

Mizora schreef:
Ok, dat geeft je eigenlijke probleem aan. Hoe groot jij bent of je paard is, maakt niet uit. Echt niet. Ik ben 1.63 en mijn paard is 1.80, minimaal. Hij heeft toch gewoon afstand te houden. Ik weet niet waar je woont, maar er zijn mensen die je hier serieus mee kunnen helpen. Ik ben zelf een groot fan van Annemarie van der Toorn, zij zit in het zuiden van Zuid-Holland. Ze verricht niet alleen wonderen met paarden, maar ze leert mensen ook hoe ze op een vriendelijke manier het overwicht over hun paard kunnen krijgen.

Ik woon in de buurt van Almelo, Overijssel. Dus ik denk dat dat te ver weg is :( .

Ik heb vandaag geprobeerd zonder voer haar rustig mee te laten lopen in de wei. Elke keer als ze te dicht bij me in de buurt kwam, stuurde ik haar achteruit en liep daarna weer verder. Dat deed ze heel goed! :D . Eerst als ik haar dan wilde aaien ging ze happen, maar nu kon ik haar, nadat ik haar echt een paar keer flink haar hoofd weg had geduwd, over haar hoofd aaien en over haar hals zonder dat ze bij mn zakken ging snuffelen! (ze deed altijd als ik haar over haar nek wilde aaien bij mijn zakken snuffelen, ook al had ik geen brokjes). ik stuur straks wel een filmpje!

Ook ging ik oefenen met voedselweigeren, dat deed ze echt heeel braaf! ik zei steeds nee als ze de brokjes wilde opeten, en deed mijn hand dan dicht. Na een paar minuutjes snapte ze het en draaide haar hoofd helemaal weg, als ze dan niet weer wou snuffelen aan mijn hand, clickte iken gaf ik haar haar beloning! :D

Iejoortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 18:31

Hoe duidelijk moet een paard zijn? Ga iets doen waar jullie beiden werkelijk plezier aan beleven i.p.v kunstjes.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 11:21

Even om het duidelijk te maken: heel veel dingen uit de VD zijn geen "domme kunstjes" maar kunnen je paard mentaal en fysiek enorm verbeteren :)

Voerweigeren is een hele belangrijke basis oefening. Daarnaast moet je paard leren dat JIJ degene bent die het voer heeft maar ook dat hij niks krijgt tot jij clickt.

Daarnaast is het belangrijk dat je paard leert dat hij niet in jouw ruimte mag komen tot jij hem uit nodigt en keurig voor jou opzij en achterwaarts gaat.

Bijten, trappen en aanvallen is absoluut not done en mag je fysiek op corrigeren. Maar werk vooral aan jezelf, consequentie en de grenzen aangeven en VASTHOUDEN. Dan hoef je nooit zomaar fysiek te corrigeren.

Let er op dat je altijd met gestrekte arm van je af voert. Staat je paard in je ruimte dan zal hij dus een stap achteruit moeten om de beloning aan te nemen. Zo leert je paard dat het voer buiten jouw ruimte komt en leert hij niet lomp jouw ruimte binnen te komen voor wat lekkers, want daar krijgt hij namelijk toch niks.

Meer info kun je nog vinden op http://www.visibreteam.nl daar staan verschillende blogs en artikelen over het werken met voer en clicker.