blijven staan of volgen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ninietje_x

blijven staan of volgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 19:10

Soms heb ik wel eens dat wanneer ik grondwerk wil doen met m'n verzorgpaard ik het probleem krijg dat als ik bv. naar zijn achterhand wil wandelen om zijn achterhand te verplaatsen hij me meteen volgt. Op zich kan hij niet weten dat het fout is maar het kan soms wel lastig zijn. We werken vaak ook los namelijk en dan weet ie ook wel dat het de bedoeling is om me te volgen, te stoppen wanneer ik stop, mee terug te gaan e.d.

Bij mij helpt het vaak wel als ik mijn hand op hem leg als ik naar achter wandel en ook kent hij mijn teken wanneer ik wil dat hij naar voren gaat. Maar als ik een rondje om hem wil wandelen wilt ie me al meteen volgen. Ik was aan het denken om het misschien te leren door wanneer hij moet blijven staan de leadrope over zijn hals te leggen, maar dit gaat natuurlijk niet als we in vrijheid werken.

Nu zou ik graag weten hoe jullie jullie paard duidelijk maken dat je paard moet blijven staan? Liefst zonder commando want dan wordt het verwarrend voor hem.

edit: zweepje gebruiken voor achterhand te verzetten is ook geen optie, verroert zich dan oftewel totaal niet oftewel begint hij ervan te bokken.

Incroyable

Re: blijven staan of volgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 20:57

Hey!

Probeer dan eens te gaan werken aan dat zweepje, dat hij dat gewoon accepteerd. :)
Dat is een goeie oefening denk ik. :)

Verder heb ik hetzelfde probleem, dus ik lees even mee. :)

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 21:01

Ik heb me niet verdiept in grondwerk, maar ken het probleem. Ik geef een stemcommando (ho) en geef een soort stopteken als ie niet achter me aan moet; ik steek m'n hand op zeg maar. (ook wel als ik al wegloop, dan steek ik mijn hand op, maar dan naar achteren, haha). Dan blijft ie inmiddels keurig staan.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 21:15

Inderdaad wat Jorretje zegt, laten weten dat hij niet mee moet lopen door bijv je hand op te steken of wapperen met je handen/touw.

ninietje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 21:59

jolijn2001 schreef:
Hey!

Probeer dan eens te gaan werken aan dat zweepje, dat hij dat gewoon accepteerd. :)
Dat is een goeie oefening denk ik. :)

Verder heb ik hetzelfde probleem, dus ik lees even mee. :)

Ik kan hem overal aanraken met de zweep enzo, dat is het probleem niet. Gewoon achter zijn achterhand voor bv. het longeren kan ie ook verdragen. Maar als ik hem echt zelf nog maar een klein tikje met de zweep geeft gaat meneer in verzet. :+
Verder wou ik hem voetje op commando leren en dan was een zweep echt als lucht voor hem... :')

ninietje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 22:02

jorretje schreef:
Ik heb me niet verdiept in grondwerk, maar ken het probleem. Ik geef een stemcommando (ho) en geef een soort stopteken als ie niet achter me aan moet; ik steek m'n hand op zeg maar. (ook wel als ik al wegloop, dan steek ik mijn hand op, maar dan naar achteren, haha). Dan blijft ie inmiddels keurig staan.

ja dat heb ik al geprobeerd, daar reageert ie niet echt op. Hij kent wel 'ho' als stopsignaal zeg maar, maar niet om op zijn plek te blijven (tenzij ik dat ook doe, dan blijft ie keurig staan).

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 22:07

Ik steek mijn rechterhand in de lucht en zeg 'sta' als mijn paard moet stilstaan. Als ze toch per ongeluk loopt wijs ik naar haar en zeg 'eh'. Als ze me dan nog steeds volgt, wapper ik haar terug naar haar plek. Dit werkt voor ons. Sowieso vind ik het fijn om een commando te hebben voor stil blijven staan. Wat overigens een andere commando is dan voor stoppen vanuit beweging.

ninietje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 22:13

EvelienKiss schreef:
Ik steek mijn rechterhand in de lucht en zeg 'sta' als mijn paard moet stilstaan. Als ze toch per ongeluk loopt wijs ik naar haar en zeg 'eh'. Als ze me dan nog steeds volgt, wapper ik haar terug naar haar plek. Dit werkt voor ons. Sowieso vind ik het fijn om een commando te hebben voor stil blijven staan. Wat overigens een andere commando is dan voor stoppen vanuit beweging.

bedankt voor je reactie! maar ik zoek eigenlijk eerder iets zonder commando, omdat hij niet bepaald de snelste is daarmee :o

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 22:20

Soms kan het ook helpen om hem eerst ergens te leren ´parkeren´, bij een pion/balkje/krukje/staander... leren daar stil te blijven staan samen met een stemcommando. Later kan je dan daar vandaan verder werken.
Of loop niet gelijk een rondje om hem heen, maar geef een duidelijk stop commando en stap 1 pasje bij hem vandaan, of loop alleen naar de schouder, en dan weer terug naar zijn hoofd.
Oftewel: opdelen in kleine stapjes!

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 22:21

Maar hoe moet een paard weten wat jij wilt als je geen commando geeft? Alsof je wilt dan iemand de boter aangeeft, maar je wilt het niet vragen omdat de ander je niet begrijpt? Oprechte vraag hoor, ik snap het niet?

xMistyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 22:23

Mijn verzorgpaard heeft twee commando´s geleerd: stay en come (western paardje) Als je dus nadrukkelijk een van de twee wilt, geef je het commando. Als ze niet luistert zet ik haar terug op haar plek, de eerste keer rustig maar de tweede keer strenger.

xMistyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 22:25

EvelienKiss schreef:
Maar hoe moet een paard weten wat jij wilt als je geen commando geeft? Alsof je wilt dan iemand de boter aangeeft, maar je wilt het niet vragen omdat de ander je niet begrijpt? Oprechte vraag hoor, ik snap het niet?

Je kunt het aanleren door (om volgen en stil staan als voorbeeld te nemen) je paard een halster om te doen en gewoon aan de hand meenemen. Vanuit stap totdat je paard jou volgt zonder het touw vast te houden. Daarna zet je je paard stil en zeg je bijvoorbeeld 'blijf' en dan loop je achteruit terwijl je dat blijft herhalen. Tussendoor belonen als het paard blijft staan en zo langzaam opbouwen tot zover jij wilt.
Dit is een manier om het aan te leren, waarschijnlijk zijn er nog andere methodes maar dit werkte voor mij en mijn verzorgpony.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 22:41

@xMistyy, als je 'blijf' zegt is dat een (stem)commando. Dat is wat TS dus niet wil, ik had al geadviseerd stemcommando 'sta' te gebruiken.

Joy92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 11:23

wat je misschien kunt proberen is te werken met druk? Dus als je echt specifiek tegen zijn kont duwt dat hij die dan opzij mag zetten, maar zolang je hem niet aanraakt, of zachtjes je hand over zijn rug/kont laat glijden(zodat hij weet waar je bent) als je om hem heen loopt, dat hij moet blijven staan.
Dit werkte bij mijn oude verzorgpaard erg goed, alleen hem was het zo aangeleerd.. kost wel wat consequentie, (steeds paard opnieuw stil zetten als hij toch een stap verzet als jij dat niet wilt) maar dan zit je niet aan de stemcommando's vast.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 14:55

EvelienKiss doet denk ik hetzelfde als wat ik doe.
Je hand opsteken met naar paard toe gestrekte arm leren ze over het algemeen heel snel, je 'duwt' ze zo als het waren van je af.
Hoe stuur je hem normaal van je af? misschien kan je dat (in afgezwakte vorm) gebruiken? Ik zou zeggen oefenen oefenen oefenen! Volgt ie toch? Rustig terug zetten, nog een keer. Kwartje valt vanzelf een keer als je maar rustig en consequent blijft.

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 15:25

Ik ben die van mij aan het aanleren:

Mijn schouders en gezicht in dezelfde richting als zijn schouders = vooruit lopen.
Ik stil staan = hij stilstaan in dezelfde lijn met schouders
Ik met mijn gezicht naar hem toe en schouders parallel aan zijn schouders = stil blijven staan ongeacht of ik dan nog 5m doorloop of opzij ga. Of achteruit gaan wanneer ik op hem inloop.
Ik naast zijn hals net voor schouder staan met mijn schouders haaks op zijn schouders = voorhand verplaatsen
Ik naast zijn schouder, of bij de singelplek, met mijn schouders haaks op zijn schouders = sidepass
Ik naast schouder, met mijn schouders haaks op zijn schouders, hand (met zweepje dan wel) wijzen naar achterbeen = achterhand verplaatsen

Ik hoop dat je er iets van snapt haha, want het is beetje lastig uitleggen zo. In elk geval probeer ik voor elke oefening een duidelijk vaste plek/houding te hebben. Zo kan je het aanleren zonder stemcommando's en zonder handen opsteken o.i.d. (ik doe het zo omdat ik dit tegelijk als voorbereiding gebruikt voor de showmanship at halter (western wedstrijd onderdeel).)

Die van mij gaat ook achteruit wanneer ik naar hem toe loop om bijv. zijn billen te aaien, dekje goedleggen (ik noem maar iets), aangezien ik hem aangeleerd heb om wanneer ik recht op hem inloop hij achteruit gaat. Nu loop ik dan vaak net iets minder recht op hem in en denk vooral aan mijn houding en energie. Ik zorg dan dat deze minder 'groot' is en combineer het vaak nog met een aaitje op zijn hoofd en hals en loop dan rustig door naar achteren.
Hiervoor wil ik hem uiteindelijk wel nog een stem commando 'stay' gaan aanleren, zodat ik ook echt grote afstanden van hem weg kan lopen.

Verplaatst hij toch, rustig weer terug zetten en opnieuw proberen. Geef hem de kans de fout in te gaan, zodat je hem hiervoor netjes kan corrigeren en hij na herhaling de logica ervan gaat inzien. Makkelijkste is wel te beginnen met halstertje en leadrope, dan wordt het sneller duidelijk voor hem.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 15:32

Ik laat het halstertouw recht naar beneden op de grond hangen.
Ik heb ook zware halstertouwen dus het gewicht geeft hem een beetje het idee dat hij vast staat.

Belangrijkste is dat je bij wijze van spreken maar een pas aanloopt en als hij blijft staan gelijk terug lopen en belonen.
Langzaam bouw je dat stapje voor stapje uit, steeds iets verder en steeds belonen op de plek waar hij stil staat.
Je zou zelfs het brokje naar hem toe kunnen gooien zodat je niet terug hoeft te lopen.

Je kunt hem ook een klein plukje hooi geven en om hem heen lopen en steeds belonen als hij blijft staan.

Op den duur snapt hij dat hij niet moet volgen maar ergens zul je toch een lichaamsbeweging of stemhulp moeten gebruiken om hem te laten snappen dat hij niet moet volgen maar moet blijven staan.

ninietje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 14:08

EvelienKiss schreef:

Ik leg het even met een voorbeeld uit.
Ik wil bijvoorbeeld naar zijn schoft lopen. In de plaats dat hij blijft staan loopt hij mee achteruit. Maar als ik hem achteruit wil geef ik altijd het commando 'teeerug' en klik ik met mijn stem. Dit kent ie maar al te goed.
Maar als ik naar zijn schouder loop zonder iets van hem te vragen wil ik dus dat ie blijft staan. Maar dan komt ie dus ook mee terug (en ik vraag hem trouwens nooit zonder commando terug), en dat is dus niet mijn bedoeling.

Snap je wat ik bedoel?

ninietje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 14:12

jorretje schreef:
EvelienKiss doet denk ik hetzelfde als wat ik doe.
Je hand opsteken met naar paard toe gestrekte arm leren ze over het algemeen heel snel, je 'duwt' ze zo als het waren van je af.
Hoe stuur je hem normaal van je af? misschien kan je dat (in afgezwakte vorm) gebruiken? Ik zou zeggen oefenen oefenen oefenen! Volgt ie toch? Rustig terug zetten, nog een keer. Kwartje valt vanzelf een keer als je maar rustig en consequent blijft.

Ik stuur hem van me weg door hem achteruit te laten gaan op commando. Maar dan zit ik dus met het probleem dat, als ik bv naar zijn schoft wil stappen, hij ook mee achteruit gaat zonder dat ik iets heb gevraagd.

ninietje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 14:17

canisia schreef:
Ik ben die van mij aan het aanleren:

Mijn schouders en gezicht in dezelfde richting als zijn schouders = vooruit lopen.
Ik stil staan = hij stilstaan in dezelfde lijn met schouders
Ik met mijn gezicht naar hem toe en schouders parallel aan zijn schouders = stil blijven staan ongeacht of ik dan nog 5m doorloop of opzij ga. Of achteruit gaan wanneer ik op hem inloop.
Ik naast zijn hals net voor schouder staan met mijn schouders haaks op zijn schouders = voorhand verplaatsen
Ik naast zijn schouder, of bij de singelplek, met mijn schouders haaks op zijn schouders = sidepass
Ik naast schouder, met mijn schouders haaks op zijn schouders, hand (met zweepje dan wel) wijzen naar achterbeen = achterhand verplaatsen

Ik hoop dat je er iets van snapt haha, want het is beetje lastig uitleggen zo. In elk geval probeer ik voor elke oefening een duidelijk vaste plek/houding te hebben. Zo kan je het aanleren zonder stemcommando's en zonder handen opsteken o.i.d. (ik doe het zo omdat ik dit tegelijk als voorbereiding gebruikt voor de showmanship at halter (western wedstrijd onderdeel).)

Die van mij gaat ook achteruit wanneer ik naar hem toe loop om bijv. zijn billen te aaien, dekje goedleggen (ik noem maar iets), aangezien ik hem aangeleerd heb om wanneer ik recht op hem inloop hij achteruit gaat. Nu loop ik dan vaak net iets minder recht op hem in en denk vooral aan mijn houding en energie. Ik zorg dan dat deze minder 'groot' is en combineer het vaak nog met een aaitje op zijn hoofd en hals en loop dan rustig door naar achteren.
Hiervoor wil ik hem uiteindelijk wel nog een stem commando 'stay' gaan aanleren, zodat ik ook echt grote afstanden van hem weg kan lopen.

Verplaatst hij toch, rustig weer terug zetten en opnieuw proberen. Geef hem de kans de fout in te gaan, zodat je hem hiervoor netjes kan corrigeren en hij na herhaling de logica ervan gaat inzien. Makkelijkste is wel te beginnen met halstertje en leadrope, dan wordt het sneller duidelijk voor hem.

Super, bedankt! dit ga ik ook proberen! Enkel heb ik dan wel het probleem dat ik hem op 2 verschillende manieren terugvraag (zowel als net zoals jou ervoor sta en op hem inloop als wanneer ik naast zijn schouder sta en mijn arm aan zijn kant horizontaal vraag, wel beide manieren gecombineerd met commando)

ninietje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 14:18

spatter schreef:
Ik laat het halstertouw recht naar beneden op de grond hangen.
Ik heb ook zware halstertouwen dus het gewicht geeft hem een beetje het idee dat hij vast staat.

Belangrijkste is dat je bij wijze van spreken maar een pas aanloopt en als hij blijft staan gelijk terug lopen en belonen.
Langzaam bouw je dat stapje voor stapje uit, steeds iets verder en steeds belonen op de plek waar hij stil staat.
Je zou zelfs het brokje naar hem toe kunnen gooien zodat je niet terug hoeft te lopen.

Je kunt hem ook een klein plukje hooi geven en om hem heen lopen en steeds belonen als hij blijft staan.

Op den duur snapt hij dat hij niet moet volgen maar ergens zul je toch een lichaamsbeweging of stemhulp moeten gebruiken om hem te laten snappen dat hij niet moet volgen maar moet blijven staan.

Bedankt, zoiets was ik eerder al van plan, maar hoe doe je dit dan los?