Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
jolijn2001 schreef:Hey!
Probeer dan eens te gaan werken aan dat zweepje, dat hij dat gewoon accepteerd.
Dat is een goeie oefening denk ik.
Verder heb ik hetzelfde probleem, dus ik lees even mee.
jorretje schreef:Ik heb me niet verdiept in grondwerk, maar ken het probleem. Ik geef een stemcommando (ho) en geef een soort stopteken als ie niet achter me aan moet; ik steek m'n hand op zeg maar. (ook wel als ik al wegloop, dan steek ik mijn hand op, maar dan naar achteren, haha). Dan blijft ie inmiddels keurig staan.
EvelienKiss schreef:Ik steek mijn rechterhand in de lucht en zeg 'sta' als mijn paard moet stilstaan. Als ze toch per ongeluk loopt wijs ik naar haar en zeg 'eh'. Als ze me dan nog steeds volgt, wapper ik haar terug naar haar plek. Dit werkt voor ons. Sowieso vind ik het fijn om een commando te hebben voor stil blijven staan. Wat overigens een andere commando is dan voor stoppen vanuit beweging.
EvelienKiss schreef:Maar hoe moet een paard weten wat jij wilt als je geen commando geeft? Alsof je wilt dan iemand de boter aangeeft, maar je wilt het niet vragen omdat de ander je niet begrijpt? Oprechte vraag hoor, ik snap het niet?
EvelienKiss schreef:Maar hoe moet een paard weten wat jij wilt als je geen commando geeft? Alsof je wilt dan iemand de boter aangeeft, maar je wilt het niet vragen omdat de ander je niet begrijpt? Oprechte vraag hoor, ik snap het niet?
jorretje schreef:EvelienKiss doet denk ik hetzelfde als wat ik doe.
Je hand opsteken met naar paard toe gestrekte arm leren ze over het algemeen heel snel, je 'duwt' ze zo als het waren van je af.
Hoe stuur je hem normaal van je af? misschien kan je dat (in afgezwakte vorm) gebruiken? Ik zou zeggen oefenen oefenen oefenen! Volgt ie toch? Rustig terug zetten, nog een keer. Kwartje valt vanzelf een keer als je maar rustig en consequent blijft.
canisia schreef:Ik ben die van mij aan het aanleren:
Mijn schouders en gezicht in dezelfde richting als zijn schouders = vooruit lopen.
Ik stil staan = hij stilstaan in dezelfde lijn met schouders
Ik met mijn gezicht naar hem toe en schouders parallel aan zijn schouders = stil blijven staan ongeacht of ik dan nog 5m doorloop of opzij ga. Of achteruit gaan wanneer ik op hem inloop.
Ik naast zijn hals net voor schouder staan met mijn schouders haaks op zijn schouders = voorhand verplaatsen
Ik naast zijn schouder, of bij de singelplek, met mijn schouders haaks op zijn schouders = sidepass
Ik naast schouder, met mijn schouders haaks op zijn schouders, hand (met zweepje dan wel) wijzen naar achterbeen = achterhand verplaatsen
Ik hoop dat je er iets van snapt haha, want het is beetje lastig uitleggen zo. In elk geval probeer ik voor elke oefening een duidelijk vaste plek/houding te hebben. Zo kan je het aanleren zonder stemcommando's en zonder handen opsteken o.i.d. (ik doe het zo omdat ik dit tegelijk als voorbereiding gebruikt voor de showmanship at halter (western wedstrijd onderdeel).)
Die van mij gaat ook achteruit wanneer ik naar hem toe loop om bijv. zijn billen te aaien, dekje goedleggen (ik noem maar iets), aangezien ik hem aangeleerd heb om wanneer ik recht op hem inloop hij achteruit gaat. Nu loop ik dan vaak net iets minder recht op hem in en denk vooral aan mijn houding en energie. Ik zorg dan dat deze minder 'groot' is en combineer het vaak nog met een aaitje op zijn hoofd en hals en loop dan rustig door naar achteren.
Hiervoor wil ik hem uiteindelijk wel nog een stem commando 'stay' gaan aanleren, zodat ik ook echt grote afstanden van hem weg kan lopen.
Verplaatst hij toch, rustig weer terug zetten en opnieuw proberen. Geef hem de kans de fout in te gaan, zodat je hem hiervoor netjes kan corrigeren en hij na herhaling de logica ervan gaat inzien. Makkelijkste is wel te beginnen met halstertje en leadrope, dan wordt het sneller duidelijk voor hem.
spatter schreef:Ik laat het halstertouw recht naar beneden op de grond hangen.
Ik heb ook zware halstertouwen dus het gewicht geeft hem een beetje het idee dat hij vast staat.
Belangrijkste is dat je bij wijze van spreken maar een pas aanloopt en als hij blijft staan gelijk terug lopen en belonen.
Langzaam bouw je dat stapje voor stapje uit, steeds iets verder en steeds belonen op de plek waar hij stil staat.
Je zou zelfs het brokje naar hem toe kunnen gooien zodat je niet terug hoeft te lopen.
Je kunt hem ook een klein plukje hooi geven en om hem heen lopen en steeds belonen als hij blijft staan.
Op den duur snapt hij dat hij niet moet volgen maar ergens zul je toch een lichaamsbeweging of stemhulp moeten gebruiken om hem te laten snappen dat hij niet moet volgen maar moet blijven staan.