Parelli Horsenality: RBI of LBI?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Leentje_P

Parelli Horsenality: RBI of LBI?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 17:17

Beste Bokkers,

Na lang twijfelen open ik een topic.
Mijn paard (Leentje friese merrie van bijna 12 jaar oud) is een absoluut introvert paard (daarover bestaat absoluut geen twijfel, moeilijk te lezen en staat liever dan dat ze druk beweegt).

Maar een ding is mij niet helemaal duidelijk, namelijk of zij een Left-Brain of een Right-Brain is.

Heeft iemand tips of trucs hoe je dat heel makkelijk kan zien aan het gedrag vaan een paard? Iets wat compleet typerend is voor een RBI of een LBI?

Het Parelli Horsenality chart heb ik al voor haar ingevuld maar daar viel over te twisten. Ik wist niet of ik objectief genoeg kon zijn..

Wat me doet twijfelen is dat ze best slim is volgens mij en dat iets is wat erg bij LBI hoort daarbij kan ze behoorlijk dominant zijn tegenover andere paarden (als haar iets niet bevalt (hoe klein ook) haalt ze direct met haar achterhand naar de paarden uit). Voor de rest vertoont ze wel alle kenmerken van een RBI

bedankt voor het lezen

Groet

Leentje_P

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 17:19

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 17:19

Is ze moeilijk te motiveren? Is ze sneller in de de indruk van iets? Kan ze soms vanuit het niets (een beetje) ontploffen? Is ze erg op eten gericht?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 17:27

Wil ze niet bewegen of kàn ze niet bewegen (emotionele drempel) als je iets van haar wilt? Dat is wel het grote verschil tussen RBi en Lbi. Lbi zegt in wezen;zoek het lekker zelf maar uit. Waar RBi het letterlijk niet kan uitvoeren. Overigens hoeft je paard niet of het een of het ander te zijn. Een beetje van beiden is ook goed mogelijk
Die van mij toonde eerst heel RBi maar bleek uiteindelijk een Lbi in vermomming te zijn ;)
Een goede parelli instructeur kan je het overigens zo vertellen :j

MaritB

Re: Parelli Horsenality: RBI of LBI?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 18:42

Het niet goed kunnen lezen kan juist kenmerkend zijn voor een RBI, maar probeer anders eens wat strategieën voor een RBI of juist een LBI.

Je hebt 50% kans. Maar daarnaast een paard kan elke 3seconden een andere horsenality vertonen, dus pin je er niet te veel op vast :)

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 18:49

Ze is waarschijnlijk op verschillende momenten een van beide :D . Ken de technieken van beide heel goed; denk je aan LBi dan kies je LBi. Als dat echt niet werkt, zit je dus fout en probeer je RBi.

Train je gevoel, train je oog en leer de verschillende horsenalities herkennen bij je paard. Het is geen absolute wetenschap, het is een middel om je te helpen bij het kiezen van de manier hoe je op dat moment met je paard om moet gaan.

Mijn normaal erg LBi-merrie verandert alleen buiten in een RBi en daarna RBe, bijvoorbeeld.

Leentje_P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 21:11

@ Ghostattack: Dank je. Staat inderdaad mooie informatie tussen

@ NoorW: Ze is niet super moeilijk te motiveren tenzij ze iets echt niet wil (dressuur is absoluut niet een van haar sterkste kanten maar voor buitenrijden en vrijheidsdressuur wordt ze haast bijna LBE)
Wat bedoel je met op eten gericht? Ze vindt eten wel lekker maar ze doet er absoluut niet alles voor. Ze kan inderdaad verdomd goed uit het niets ontploffen. Dan is ze net langs een tractor gegaan en was er niks maar zodra ze opeens een verkeerde steen ziet 1 meter verderop ontploft ze compleet en springt ze maar al te graag de lucht in.

@Eliine: Hoe zag je dat het een LBI in vermomming was?
p.s: heb iemand die zelf parelli level 4 is en ook les geeft (niet speciaal in Parelli). Zij zei dat het een milde RBI is. (Ik geloof haar ook wel maar ik blijf toch met twijfel zitten en wil daar gewoon graag vanaf)

@Marit B: Thanks, ga het morgen direct proberen :)

Leentje_P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 21:11

Oh en nog een vraagje...

Wat bedoelen ze met "Niet in staat om te denken?" (staat op het Parelli chart onder RBI

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 21:23

Zoals je haar nu beschrijft klinkt ze op mij toch meer als een RBI, en dan geen extreme, maar als je haar in een van de vier hokjes zou moeten plaatsen, dan het meest in die.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 21:24

Leentje_P schreef:
Oh en nog een vraagje...

Wat bedoelen ze met "Niet in staat om te denken?" (staat op het Parelli chart onder RBI

Echte RBi paarden kunnen volledig blokkeren en dan niet meer denken /bewegen. Om vaak daarna 'uit het niets' te exploderen.

Ik kwam daar achter toen ik les nam bij een parelli professional :j ik behandelde mn pony altijd als n RBi (voorzichtig, niet teveel de grenzen opzoeken want dan 'blokkeerde' ie) en zo toonde hij ook in veel opzichten, maar net als wat jij zegt bleef er bij mij iets 'wringen'. Mn instructrice had m zo door :D sindsdien heb ik werkelijk waar een andere pony, die de laatste maanden zowaar een beetje lbe wordt en speels is en initiatief toont!

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 21:32

Een LBi heeft niet zo'n zin, die denkt razendsnel maar beweegt niet veel. De manegepony die bij het woord "galop" met het kleine kindje op de rug gewoon stil gaat staan op X, dat is LBi

Een RBi loopt vast, in zichzelf, in z'n hoofd. Als een plaat die blijft hangen, zoiets. Voest noemt het "freeze", ofwel bevriezen, niet in staat om te denken, aan de grond genageld staan. RBi's zijn de paarden die vreselijk hun best doen om braaf te zijn en dan "ineens" ontploffen. Je herkent het vaak omdat het paard "te stil" wordt, ogen knipperen minder, geen geluid maken, alsof het paard "verdwijnt". In moeilijk te omschrijven, maar het paard sluit zich af voor de prikkels van buiten, ofzo. Genoeg vaagheden, even met beeld:

Er is een moment (rond 30 sec) dat het paard gras gaat eten en de dame haar voet in de beugel doet. Dat is het punt, daar verandert het oog van het paard, ondanks kauwen en orenspel.

Leentje_P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 09:32

Okay bedankt voor het filmpje en de antwoorden :).

@ Winky: die Freeze stand komt me afschuwelijk bekend voor :')

Nog een laatste vraagje. Het enige punt waaraan ik nog twist of het nou LBI of RBI

Werkwillig. Wanneer mag je een paard werkwillig noemen en wanneer is een paard koppig?

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 03:35

Lbi of RBI hangt dus af van de situatie. Een werkwillig paard is een paard dat meedenkt; een koppig paard is een paard wat tegen denkt.

Maar wat je als koppig kan labelen, kan zowel LBI (nee, daar heb ik niet zo'n zin in) als Rbi zijn (aan de grond genageld uit angst).

Hoe kan je je paard zo vragen dingen te doen, dat hij altijd werkwillig is?

Leentje_P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 11:04

Ben tot de complete goed gefunctioneerde conclusie gekomen dat het een RBI is omdat:
-ze keert zich in zichzelf en heeft vaak een afwezige blik
-Gedraagt zich vaak als het paard op het filmpje
-verplaatst makkelijker de voorhand dan de achterhand (geleerd bij parelliconnect.com)
-moeilijk te lezen
-heeft heel vaak een freeze stand
-na parelli met haar gedaan te hebben wil ze stukke beter lopen en luisteren
-blokt compleet als ze bang is en springt dan gaat dan opeens aan de kletter
-heeft moeite met nadenk spelletjes
-Is erg onvoorspelbaar in manier van doen
-als ze bang is, haalt ze met haar achterhand uit
-bij andere paarden begint ze te trappen als ze bang is dat die paarden haar omver lopen.
-ze bijt (bijna) nooit
(dit heb ik geplaatst voor de mensen die het topic later nog eens lezen en nog een extra antwoord nodig hadden ;) )