Wat is het simpelste trucje dat je aan je paard...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Evianp

Wat is het simpelste trucje dat je aan je paard...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 15:56

Hoi,

Wat is het simpelste trucje dat je aan je paard kan aanleren?
Heel simpel. :j

Mizora

Re: Wat is het simpelste trucje dat je aan je paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 16:01

Wat valt bij jou onder trucje en wat valt bij jou onder simpel?

Het makkelijkste trucje vind ik zelf "wachten". Je zet het paard neer op de gewenste plek en geeft het commando. Aan het begin beloon je bij enkele seconde stilstaan, dat bouw je rustig uit naar meerdere minuten. Als hij wilt wegstappen dan zeg je nee, onderbreek je de beweging en zet je hem eventueel terug (als hij al weggestapt was). Als het paard netjes stilstaat wanneer je naast hem staat, dan ga je het uitbouwen met zelf een pas naar achteren zetten, teruglopen en belonen.

Ondertussen weet mijn paard dat hij moeten wachten en waar hij moet wachten terwijl ik zijn voer klaarmaak en neerzet. Pas op "ga maar" mag hij dan naar zijn voer gaan.

LadyKantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 16:15

Kun je misschien iets specifieker zijn? Wat voor beeld moet ik me bij "trucje" voorstellen?

De makkelijkste trucjes die je kunt aanleren zijn de dingen die het meer bij hun natuurlijke gedrag in de buurt komen.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 16:18

Voetje :)

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 16:23

Het simpelste? Dat is je poetsbak omgooien. Dat kunnen ze allemaal van zichzelf :+

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 16:29

Voor mij was het simpelste trucje om mijn paard te leren de voeremmer die hij steeds weggooide, vast te houden tot ik hem had aangepakt. Pak de emmer zat er al in :D , want dat deed hij automatisch als zijn eten op was. Dus hoefde alleen nog maar aan te leren hem vast te houden en aan te geven want dan kreeg hij lekkers. Dus.. dat was zo gepiept.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 16:33

Ik denk dat ze bedoeld een trucje m.b.t Natural Horsemanship.
Voetje zal het makkelijkst zijn

LadyKantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 16:34

Jennyj01 schreef:
Het simpelste? Dat is je poetsbak omgooien. Dat kunnen ze allemaal van zichzelf :+

:')

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 16:34

Schudden vind ik het makkelijkste aan te leren, maar zie daarna nog maar eens aan het oor te komen zonder er geschud word -O-

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 16:35

Ik vind nee schudden (vinger in oor en belonen als ze gaan schudden. Na paar keer gaan ze al schudden als je naar t oor wijst) nog makkelijker dan voetje :o

Kusje is mijn favo, en inmiddels die van mijn paarden ook :D

Azmay schreef:
Schudden vind ik het makkelijkste aan te leren, maar zie daarna nog maar eens aan het oor te komen zonder er geschud word -O-

Daar heb ik dan bij geen van allen problemen mee. Je kan het oor ook van voren of achteren benaderen en dan leggen ze de link niet. Of als je aan de andere kant staat.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 18:04

Caily schreef:
Ik vind nee schudden (vinger in oor en belonen als ze gaan schudden. Na paar keer gaan ze al schudden als je naar t oor wijst) nog makkelijker dan voetje :o

Kusje is mijn favo, en inmiddels die van mijn paarden ook :D

Azmay schreef:

Daar heb ik dan bij geen van allen problemen mee. Je kan het oor ook van voren of achteren benaderen en dan leggen ze de link niet. Of als je aan de andere kant staat.

Bij mijn vorige paard was dat niet echt gelukt, op het moment gaat het allemaal prima hoor. Als beginnend trucje is het alleen erg moeilijk om goed te krijgen vond ik.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 21:03

Handtarget. Simpel en zinvol, en niet de kans dat er rare dingen gaan gebeuren (zoals het oor hierboven, vind ik zelf dan niet de manier). Je kunt het ook makkelijk uitbouwen.

Verdiep je in clickertraining, ideaal voor zo een zaken.

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 21:05

Tessa_93 schreef:

Trucjes leren heeft bijzonder weinig met NH te maken. Het past meer in de categorie vrijheidsdressuur.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 21:06

Tessa_93 schreef:

Gewoon ze voet optillen is al Natural Horsemanship????

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 22:24

Wel een trucje toch :P

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 22:25

Jennyj01 schreef:

Bwa de grote verdwijntruc van het snoepje is ook behoorlijk makkelijk hoor :')

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 22:37

Tessa_93 schreef:

Nh heeft niks te maken met trucjes :n

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 19:25

Er zijn geen truukjes, er is alleen een manier van werken en naar het paard kijken.
Wat een paard het makkelijkste aanleert hangt erg af van het karakter van het paard. Waar je een rbi een groot plezier doet met herhaling is dat de grootste nachtmerrie van de lbe. Waar je de lbi zichzelf helemaal je van het laat voelen door hem op een pedestal te zetten(en oeh's an ah's en stilstaan, beter wordt het leven niet volgens een zware lbi) veroorzaak je bijna een trauma bij de rbe door hem te dwingen stil te staan voordat je hem gecentreerder hebt gekregen.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 19:35

Caily schreef:

.

Waarom zou je dat op die manier aanleren, is toch hartstikke vervelend dat je nooit meer naar het oor kan wijzen(laat staan eraan komen)???

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 19:36

De Jambette en Shake vind ik zelf vrij makkelijk om aan te leren.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 00:37

Sorry foutje, bedoelde vrijheidsdressuur.. don't shoot me.. :roll:

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 04:37

Bowen schreef:
Caily schreef:

.

Waarom zou je dat op die manier aanleren, is toch hartstikke vervelend dat je nooit meer naar het oor kan wijzen(laat staan eraan komen)???

Als je verder had gelezen had je al geweten dat dat niet het geval is. Zelfs mij veulen van nog geen 8 maanden weet het verschil van aan het oor zitten en kunstjes doen. Anders zou je paarden die beentje leren ook nooit meer hoeven kunnen uitkrabben zeker?!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 09:55

Dat hangt af hoe je "beentje" aanleert. We hadden op de manege een pony die "beentje" had geleerd. Deze pony was een ramp met uitkrabben want je wist nooit wat voor reactie ze nu weer ging geven.

teunie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 10:20

Nee schudden! Je zegt shake en kriebeld hem in zn oor. Als hij schud geef je hem een snoepje. Na een tijdje hoef je alleen nog maar shake(of iets anders) te zeggen en naar zijn oor te wijzen en hij doet het al.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 12:23

Caily schreef:
Bowen schreef:

.

Als je verder had gelezen had je al geweten dat dat niet het geval is. Zelfs mij veulen van nog geen 8 maanden weet het verschil van aan het oor zitten en kunstjes doen. Anders zou je paarden die beentje leren ook nooit meer hoeven kunnen uitkrabben zeker?![/quote]

Hangt af van hoe je dat aanleert, heb een paard gezien die altijd ging maaien als je naar zijn been wees of eraan zat. Die eigenaar had geprobeerd beentje aan te leren en was halverwege gestopt omdat het niet zo soepel ging.

Vinger in het oor lijkt mij naar en ik wil helemaal geen gevoeligheid op het hoofd op die manier, ik moet gewoon ook in het oor kunnen komen, je weet maar nooit wanneer het noodzakelijk is.