[AR] Waar moet ik denken als ik wil beginnen met sgmw?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

denice

Waar moet ik denken als ik wil beginnen met sgmw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 13:21

Hoi!

Mijn paard gaat zo lekker voor de wagen, ik wil dit jaar gaan beginnen met officiële wedstrijden. We vinden de combi dressuur, vaardigheid en hindernissen geweldig.

Maar, wat hebben we nodig? Hoe kom ik aan een startkaart? Moet ik me aanmelden bij een vereniging eerst?

Wat is nou precies het voordeel van de wagens zonder luchtbanden? Ik heb een wagen van rond de 250 kilo en een sterke welsh cob ervoor, is dat prima?

Is een trailer met koetsenframe fijn? Mocht iemand een fijne tweedehands weten?

Mag je nog wild starten Als je een nummer op je koets hebt?

Hoe is de sfeer op deze wedstrijden?

Wie doet het nog meer en wat zijn de ervaringen?

Groetjes en bedankt!

NdV74

Re: Waar moet ik denken als ik wil beginnen met sgw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 14:27

Je moet inderdaad lid zijn van een vereniging om een startkaart aan te kunnen vragen.

De antwoorden op je overige vragen laat ik aan de SGMW-experts over ;)

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 16:32

Ik heb niet veel ervaring met de officiele kant er van, maar ben nu een paar keer meegeweest als groom, met de eigenaar van mijn VP's.
Hij ment tweespan ponys klasse 3, met fjorden.
Over de sfeer; super. Heb natuurlijk nog niet erg veel wedstrijden meegemaakt maar de gene waar ik was waren heel hezellig. Alle menners onderling hingen vrolijk praatjes tegen elkaar op, het bezoek was gezellig, veel mensen die zaten wat te drinken, moedigden iedereen aan, etc. Vooral tijdens de marathon is dit super.

Hij start nooit met luchtbanden. Heeft me hier ooit de nadelen van verteld maar kan het me niet precies herinneren.

Verder als tips; zorg dat je tuig tegen water kan, want het is een boel modder na de waterbak. Zorg voor goede beenbescherming, welke ook tegen water kan en niet loodzwaar wordt. Gewoon zelfde soort bescherming die je onder de man in de cross ook zou dragen.
Zorg ervoor dat je goed oeffent met je groom, heb al wel eens combinatie zien omgaan door verkeerd groomen.
En let dus op de verplichte regels bv bodyprotector sinds dit jaar.

Als je echt nog agen hebt waar je verder niet uit komt mag je me best een PBtje sturen, kan ik het voor je navragen aan de eigenaar van de ponys. Die draait inmiddels al heel wat jaren mee in de sgmw!

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 19:07

Harde wielen zijn pas verplicht in klasse 4. Daarvoor zou ik ook nooit voor harde wielen kiezen.
Het gewicht van je wagen is in de klasse 1,2 en 3 nog vrij maar 250 lijkt mij wel prima voor een Welsh cob.

Je moet lid zijn van een vereniging voor je startkaart.

De sfeer op de wedstrijden vind ik zelf altijd heel gemoedelijk. Iedereen wil je ook wel helpen.
Tip ga eerst eens kijken op een wedstrijd of loop met een ervaren menner mee.

Ik zie net dat je een recreatiewagen hebt. Deze is minder geschikt voor de marathon omdat je er niet goed op kunt groomen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 21:34

Ik heb al veel men ervaring, zit in het bestuur van een menvereniging, heb altijd tweespan gereden en weet de regels etc. Ik heb inderdaad een recreatie wagen, maar wel marathon georiënteerd. Het is een sportieve wagen met ipv ronde achterkant twee kleine zitjes, maar kan er nu ook prima mee uit de voeten.

Eerst maar eens op zoek naar een trailer. Heb nu een goede tweepaards maar ga deze inruilen voor een met een frame erop. Wat zijn jullie ervaringen met een koetsenframe?

Bedankt voor de info allemaal!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 21:36

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 21:50

Mijn ervaring met mentrailers is dat je moet kijken of deze ook origineel als mentrailer is gemaakt. Géén omgebouwde 1,5 of 2 paards-trailer kopen, want je komt geheid in de knoei met je balans en kogeldruk omdat de wielen dan te ver naar achteren geplaatst zijn.
Het beste wat je kunt doen is nawegen wat je mentrailer leeg weegt (staat als het goed is op de papieren als de mentrailer origineel is gebleven), paard of paarden tezamen wegen en wat je marathonwagen weegt. Daarna laten uitrekenen door een trailerboer met verstand van zaken (bijvoorbeeld Jan Tap van Secondlife Trailers, voorheen Toeran) wat de kogeldruk is bij een lege mentrailer, bij één paard erop, twee paarden erop, één paard met marathonwagen en twee paarden met marathonwagen. Je belading is nou eenmaal niet altijd hetzelfde en dat maakt voor de kogeldruk veel uit.
Ik heb bijvoorbeeld een 2paards-mentrailer, maar met vroeger de New Forest pony en mijn enkel/tweespan-cobwagen was de balans zó ontzettend verkeerd dat ik achterin de trailer 250 kg aan zandzakken moest bijladen om de kogeldruk voldoende te verminderen. Mijn auto zakte zó door de vering heen bij verkeerde belading dat de wielkasten de banden bijna raakten. Andersom, zónder koets, moest ik 100 kg aan zandzakken voorin de trailer leggen.

Nu, met 1 paard en lichtere koets voorop (van stalgenootje) leg ik nog 100 kg achterin bij. Bij 2 paarden + diezelfde koets hangt hij ideaal, maar hebben we wel de auto van stalgenootje nodig vanwege de maximale trekkracht van mijn auto.

Het is even wegen, meten en puzzelen, maar dan rij je wel veilig en niet strafbaar op de weg.
Laatst bijgewerkt door Gem op 26-01-15 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 21:52

Pas even je titel aan, je wilt namelijk starten met SGMW en niet met SGW, dat laatste is namelijk onder het zadel.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 21:56

Gem, bedankt voor je tip. Ben me nu aan het oriënteren en denk dat ik voor een vrij nieuwe wil gaan en een oorspronkelijke menwagen inderdaad.

Ik wil het liefst natuurlijk alles nieuw en mooi, maar ja helaas heb ik geen geldboom :+

Eh, titel veranderen, hoe zal ik dat eens doen...

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 22:09

denice schreef:
Gem, bedankt voor je tip. Ben me nu aan het oriënteren en denk dat ik voor een vrij nieuwe wil gaan en een oorspronkelijke menwagen inderdaad.

Maar dan nog moet je goed in balans brengen. De mijne is ook origineel gebouwd, maar de wielen moesten toch nog verder naar voren geplaatst en was het wegen en rekenen geblazen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 22:22

Heeft dat ook te maken met het soort auto wat je hebt? Die moeten we ook nog kopen namelijk.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 22:28

Uiteraard, je auto zal minimaal 1800 kg moeten mogen trekken (met 2 paarden al gauw 2000 of meer) en een 4WD is te prefereren boven een gewone personenwagen, anders zit je op die veelbereden parkeerweilanden al gauw vast in de bagger. En kijken wat de max kogeldruk is die op de trekhaak van toepassing is.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 22:43

Ja precies. Een eenpaards trailer zou ook nog prima zijn, ik heb er maar een waar ik mee op pad wil.

Ik ga me flink orienteren, mag ik je pben als het zover is? Ik hoor graag je mening!
Henb ook nog gedacht aan een auto waar de wagen op kan zoals een pick up..

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 22:51

Pb'en mag, maar ik heb niet zoveel verstand van merken hoor! Niet van auto's, niet van trailers. Pick-ups zie je idd ook nog wel eens rijden op wedstrijden. Zelfs eentje gezien met een hydrolische kraan erop.

Maisie

Re: Waar moet ik denken als ik wil beginnen met sgmw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 21:58

Wij rijden met een bus voor onze trailer. Daarnaast heb ik alleen maar kleine pony's in de
trailer. Voordeel is dat mijn wagen eventueel ook in de bus kan.

Florinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 05:11

Het belangrijkste mis ik. Marathon is zeer belastend voor je paard. Je kunt niet zomaar beginnen en marathons gaan rijden. Zorg dat je paard goed in conditie is. Veel km maken en ook intervaltraining. Daarnaast goed naar voeding kijken. Moet je voor de wedstrijd en paar dagen erna meer voeren, enz. Het zou zonde zijn dat je paard haast op zijn knieën de finish over kwam. ( dat zie je nog heel veel)

Het is wel ontzettend leuk en verslavend!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 08:37

Mijn paard wordt prima getraind hoor, maar hij is nog jong dus probeer het te bewaken. Ik weet hoe verslavend het is, heb een paar jaar geleden meegedaan met de wilde wedstrijden maar nu met mijn jonge paard wil ik echt meedoen.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 08:41

Florinde, speciaal voer doen wij ook niet hoor, krijgen het hele jaar door precies even veel, tenzij ze langere tijd stil moeten staan of wat dan ook. Nou zal dit uiteraard per paard verschillen.

Kwa training doen we niet erg veel speciale training. We werken buiten veel aan de conditie, lengte training, interval training, vooral onder het zadel.
Verder worden ze zowel voor de kar als onder het zadel dressuurmatig getraind.
Zijn altijd wel even moe als ze over de finish komen, maar na het uitstaptraject zien ze er vaak alweer uit alsof ze nog wel een rondje hindernissen willen ^^

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 08:42

Eigenaar stelt trouwens wel de grens van maximaal 1 per maand (en hij start alleen outdoor seizoen) dus in totaal hooguit 6x per jaar, vorig jaar maar 4x. Zodat er voldoende hersteltijd tussen zit :)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 09:01

Ik begrijp hoe ik mijn paard moet trainen en gezond moet houden hoor, dankjulliewel :)

Ik kom echt niet uit wat we nou moeten wat betreft vervoer etc. Koetsenframe, twee autos en apart gaan, een vrachtwagentje, auto waar de wagen op kan en dan de trailer erachter.

Wat een gedoe :+

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 10:31

Twee auto's gaat je tegenstaan, hebben wij in het begin ook gedaan. Niet gezellig en 2 x brandstof. En als je daar wilt overnachten zul je ook nog een slaapplek mee moeten nemen. Een tent kan, maar de meesten slapen in een camper, caravan of vrachtwagentje.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 10:39

Wij hebben een bus voor de trailer, de eigenaar heeft deze voor de zaak.
Heeft een soort takel geïnstalleerd, Waardoor de menwagen er met twee plaatjes makkelijk op te rijden is. Past er makkelijk in. Ook is een bus voor de trailer best ideaal :)

De meesten die wij zien op wedstrijd hebben echter een vrachtwagen en daarachter de wagen op een aanhanger, of een trailer met koetsenframe.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 16:07

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:04

Is dit een originele koetsentrailer? Het ziet er erg fragiel uit vind ik.