[AR] beleren.. hij snapt er niks van?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Shetjesxx

beleren.. hij snapt er niks van?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 18:24

hoi allemaal :)

mijn shetlander hengst wil ik dus gaan beleren, en beginnen met lange lijnen. nu gaat het hier dus al mis :+

hij blijft maar naar mij toe draaien, en hij volgt mij continu. ook al geprobeerd om iemand mee te laten lopen, dit gaat prima, maar hoe vaak we dit ook oefenden, zodra diegene wat meer afstand nam kwam hij gelijk weer naar me toe draaien. niet zozeer voor snoepjes ofzo, puur omdat hij het niet snapt.

heeft iemand dit ook gehad en zijn er mensen met goede tips?

groetjes

Dennis

Re: beleren.. hij snapt er niks van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 18:27

Wat zegt je instructeur er van?
Hoe veel ervaring heb je zelf met betuigen van jonge pony's?

Renaatt92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 18:31

Dat doen jonge paarden/ pony's wel vaker als ze dit niet gewend zijn. Als je dit kleine probleem zelf al niet kan oplossen zou ik iemand met ervaring vragen te helpen.

Shetjesxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 18:32

ik heb geen instructeur, heb zelf wel ervaring heb al eerder een pony beleerd.

deze pony is niet heel jong meer, hij is 10

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 18:35

Heb je een hoofdstel met oogkleppen? Mijn shetlander had hier ook last van maar naarmate het vaker te doen gaat het steeds beter. Door die oogkleppen ben ik steeds verder naar achter gaan lopen zonder dat ze het door had. Dan nog als ze het door kreeg probeerde ze nog wel eens om te draaien. Je kan ook proberen om een paard voor jou'n pony te laten lopen zodat hij het paard volgt inplaats van een mens. Als je daarna gaat kijken of er naast lopen ook lukt en naarmate steeds verder naar achteren.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 18:38

Als je dit zelf niet opgelost krijg is het heel verstandig om een instructeur te zoeken en daarmee verder te gaan of je pony naar een beleerder te brengen.

Een pony betuigd valt bij mij niet onder genoeg ervaring. Ik heb er inmiddels een stuk of 30 betuigd(en heb met verschillende pony's t/m ZZ gereden) les ook nog steeds regelmatig, juist met mijn groene pony's.

Shetjesxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 18:40

Gydja schreef:
Heb je een hoofdstel met oogkleppen? Mijn shetlander had hier ook last van maar naarmate het vaker te doen gaat het steeds beter. Door die oogkleppen ben ik steeds verder naar achter gaan lopen zonder dat ze het door had. Dan nog als ze het door kreeg probeerde ze nog wel eens om te draaien. Je kan ook proberen om een paard voor jou'n pony te laten lopen zodat hij het paard volgt inplaats van een mens. Als je daarna gaat kijken of er naast lopen ook lukt en naarmate steeds verder naar achteren.

heb geen oogkleppen helaas.
ook volgt hij geen andere pony's, hij is gewend voorop te lopen en als er en andere pony wegloopt komt hij gewoon naar mij.

probleem is ook dat hij niet loopt als ik naast of achter hem sta...

ook al aan gedacht om te laten beleren, maar zou het heel graag zelf doen dus daarom vroeg ik of jullie tips hadden.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 18:43

Als je het zelf wil doen, zoek dan wel goede ervaren begeleiding. Dat is makkelijker en voor je pony fijner dan eerst gaan lopen rommelen.

Shetjesxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 18:47

ik rommel niet ik weet wat ik doe,
maar hij snapt er gewoon niks van dus was benieuwd of mensen dit herkenden en tips hadden.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 18:51

je meeloper niet direct 10 meter bij je vandaan zetten maar steeds een klein stapje opzij en naar achteren plaatsen.
Druk op je lijnen houden, belonen zolang hij loopt en sowieso een handje hulp zoeken. De eerste stap is de essentie en daarin wil je niet dat het mis gaat.

Shetjesxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 18:55

ik heb heel veel geoefend met een meeloper, maar zodra die 1 meter afstand nam ging hij stilstaan. tik met de zweep helpt ook niet, dan draait hij nog sneller naar me toe.
hulp ben ik aan het zoeken maar bedankt voor de tips die jullie me geven! :)

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 18:58

Shetjesxx schreef:
ik heb geen instructeur, heb zelf wel ervaring heb al eerder een pony beleerd.

deze pony is niet heel jong meer, hij is 10

Hier gaat het dus al mis. Ieder paard is anders en de ene is niet hetzelfde als de andere. Als je er 100 hebt beleerd kun je met recht zeggen dat je ervaring hebt.

Voor nu: zoek een instructeur die JOU corrigeert. Blijkbaar zie je zelf niet wat je fout doet en als je nu al onduidelijk bent, dan zit je straks met een gefrustreerd paard.

Shetjesxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 19:02

ik ben wel heel duidelijk in wat ik vraag maar denk dat het inderdaad iets is wat ik fout doe. deze aanpak werkt duidelijk niet bij deze pony, ik zal op zoek gaan naar een instructeur. wel erg lastig om die te vinden helaas :(

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 19:08

Shetjesxx schreef:
ik rommel niet ik weet wat ik doe,
maar hij snapt er gewoon niks van dus was benieuwd of mensen dit herkenden en tips hadden.

Dús je rommelt wel wat aan en je weet dús niet wat je doet. Als je het wél had geweten, had je je kunnen aanpassen aan het dier en geweten hoe je probleemoplossend te werk moet gaan en had je dit topic niet hoeven openen...

Het paard snapt het inderdaad niet, omdat jij het niet goed uitlegt aan hem. Het is altijd je eigen schuld, zelden die van het paard.

jetwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 19:10

Probeer de longeerlijn achter zijn schouder te houden dus waar jij staat... dan met de zweep vooruitdrijven.. zolang jij in die hoek staat en drijft kan hij niet naar binnen komen..

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 19:13

De pony is 10 jaar, waarschijnlijk dus ervaren in het uittesten van de beleerder. Dat bedoel ik niet vervelend, maar je zult óf zelf slimmer / wijzer / duidelijker moeten worden, óf het uitbesteden. In de FAQ staat een hele lijst met instructeurs en beleerders.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 19:15

wat overigens wel een advies is. als je hem aan de hand wandelt gebruik dan een commando aan het voorwaarts gaan zodra je weg stapt en probeer dit eens als je erachter loopt

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 19:15

Lijkt mij vooral een kwestie van goed je leidsels er aan houden. Blijkbaar heeft hij de ruimte om zich om te draaien.. Maar inderdaad, zoek iemand die je er mee kan helpen. Zelf aanmodderen zal in dit geval niet veel uithalen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 19:18

Kent hij het longeren in dubbele lijnen ook?

Shetjesxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 19:22

jetwii : goede tip! zal ik morgen proberen. dit blijf ik dan voorlopig even oefenen.

pluttersput: ik modder niet aan hoor, ik ben duidelijk genoeg. maar de aanpak die ik nu gebruik werkt niet bij hem en daarom ga ik na jullie tips inderdaad op zoek naar een instructeur. goed mijn leidsels erbij houden probeer ik , probleem is dat hij zich er niks meer van aantrekt als hij eenmaal draait en hij het iedere keer weer flikt.

longeren in dubbele lijnen kent hij niet, hier ben ik ook niet echt bekent mee.

wat vinden jullie trouwens van het idee om buiten te oefenen? hij doet dit wel beter, maar raden jullie dit aan? pony is volledig verkeersmak en bomproof en ik weet dat ik hem buiten kan vertrouwen.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 19:31

Helemaal terug naar de basis.
Aan een halster naast hem en bij alles stemcommando's gebruiken.
Bij geen reactie zweephulp, beloon elke voorwaartse reactie.
Verder gaan met lijn / teugels aan het halster en naast hem stemcommando's oefenen. Rechter teugel hierbij naar jouw kant halen over de schoft.
Als dat goed gaat met lange lijnen of leidsels werken. Steeds iets verder naar achter tot je achter hem staat.
Dit paard mist basis. Elke stap klein beginnen en pas verder met de volgende stap als het geheel bevestigd is.
Instructie erbij lijkt me logisch.
Succes!

Edit: telefoon typo's
Laatst bijgewerkt door Alet op 24-01-15 19:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 19:33

Waarom zou je 'buiten' oefenen als het in debak niet eens lukt?

Moet zeggen dat alle pony's die ik beleerd heb voor de wagen in eerste instantie heel vaak omdraaien, maar gewoon rustig volhouden en idd niet meteen een meter er vanaf, maar zo langzaam van leidpositie naar 'achter' lopen dat ie het zelf amper doorheeft.

Lunamoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 19:38

Teugels door een lager gat doen aan longeersingel zodat je de teugels achter haar kont kan doen. Zo kan je ze begrenzen in het terugdraaien. Ze zal het wel snappen hoor. Maar een shetter is nu eenmaal liever lui dan moe. Als je ze kan longeren dit ook doen met dubbele longe en deze ook onder de kont houden. Eventueel een koetszweep meenemen.

Shetjesxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 19:39

Alet schreef:
Helemaal terug naar de basis.
Aan een halster naast hem en bij alles stemcommando's gebruiken.
Bij hen reactie zweephulp, beloon elke voorwaartse reactie.
Verder gaan met lijn / teugels aan het halster en naast hem stemcommando's oefenen. Rechter teugel hierbij naar jouw kant halen over de schoft.
Als dat goed gaat met lange lijnen of leidsels werken. Steeds iets verder naar achter tot je achter hem staat.
Dit paard mist basis. Elke stap klein beginnen en pas verder met de volgende stap als het geheel bevestigd is.
Instructie erbij lijkt me logisch.
Succes!

bedankt! hier kan ik echt iets mee.
denk dat ik de basis inderdaad te snel mee ben gegaan

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 19:42

Ik denk dat hij je volledig in de maling neemt. Hij snapt je vast wel, want jij bent duidelijk genoeg zeg je. Dus hij moet wel doen alsof hij je niet snapt!! Wat een dondersteen... :+

Je bent pas duidelijk genoeg als je paard snapt wat je bedoelt. Ik denk dat je gewoon eens iemand erbij moet halen en samen kijken hoe en wat.

Kent het dier normaal longeren al? Misschien is dat makkelijker om mee te beginnen dan dubbele lijnen. En als er iemand in je buurt is met een longeer-bak kan je eens vragen of je daar een keertje gebruik van mag maken, dan is het een stuk minder moeilijk met de grenzen aangeven.