Activiteit in langeteugelwerk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Activiteit in langeteugelwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 13:44

Hoe werken jullie hiermee?
Als ik filmpjes kijk van paarden bij het lange teugelen dan lopen deze voornamelijk in verzamelde draf volgens mij, en zijn daardoor de passen korter (?). Ik heb altijd geleerd dat om actief te lopen je paard zijn achterhoef minstens in de afdruk van de voorhoef moet plaatsen, maar dat zie je die paarden nooit doen. Is dit omdat dit bij de verzamelde draf niet zo hoort? Of is dat omdat die paarden eigenlijk gewoon niet actief lopen? Hoe zie je het verschil?

Voorbeeldfilmpje: https://www.facebook.com/video.php?v=74 ... 23&fref=nf
Of op youtube (al zie je het daar minder vind ik): https://www.youtube.com/watch?v=Q1vnuFko20o

Ik vraag me dit af omdat ik nu ook begonnen ben met lange teugelwerk, en mijn pony wil best wel draven terwijl ik "wandel" (toch op een tempo dat ik kan volhouden, moet niet lopen) maar hij loopt dan helemaal niet actief volgens mij, en dat lijkt mij misschien ook helemaal niet goed? Hoe pakken jullie dit aan met een jong/ongetraind paard? Kijken jullie naar nog andere dingen om te besluiten dat je wel een goede training bezig bent?

(er zijn dvd's onderweg over het lange teugelen en ga ook kijken voor les, maar hoopte hier via bokt ook al een antwoord te krijgen, ben nieuwsgierig :) ).

Hier op deze site zie je het ook bij de onderste filmpjes, dit gaat over een jong paard, en vraag me dus af of dat wel ok is op deze manier en geen kwaad kan op termijn. (vind de site verder trouwens super, heb er al veel aan gehad, dus wil er niks verkeerds over zeggen, gewoon een hersenspinsel van mij ;) ).
http://www.langeteugelen.com/werken-aan-de-lange-teugel

Wie kan mij even op weg helpen? :)

jenoes

Re: Activiteit in langeteugelwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 11:24

Het paard maakt een kleinere pas, maar zeker wel actief. Rijdt je ook met je paard? Begin dan onder de man eens met een hele kleine draf, maar wel actief! (tempowisselingen rijden, niet te lang, 2 of 3 grote passen en weer terug nemen dan rijdt je hem no net iets verder terug, maar wél draven! wees op het begin niet te streng halve pas en nét voor hij wil terugvallen in stap rijdt je weer weg, vanzelf gaat hij het snappen, kleine stapjes in de training zorgen voor grote sprongen ;)) Wil je het puur aan het handwerken bereiken?
Probeer dan om in plaats van aan de lange lijnen weer even en stap terug en naast je paard te leiden, hierbij kan je (zeker op een volte) het binnen achterbeen goed actief drijven (zachtjes aantikken met je zweepje is vaak al voldoende). Het binnen been neemt dan vanzelf het buitenbeen mee. Ondertussen houdt je hem aan de voorkant tegen met je lichaamstaal. Niet met extreme fysieke druk. Ook hierbij telt, kleine stapjes, grote sprongen. Het kleinste verschil mag al beloond worden; houdt het voor jullie beide leuk! Als je paard het even niet snapt, begin je opnieuw, heeft hij het na een paar keer uitleggen een heel klein beetje door? ga je wat anders doen en herhaal je het op een ander moment nog een keer (dit kan later in de training, maar ook de volgende keer weer).
Je kan deze oefening ook in stap doen (veel paarden lopen keurig in draf, maar vallen in stap uit elkaar). Heb je hier wat aan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 12:33

Dus eigenlijk lopen de paarden in de filmpjes wel actief, maar op een andere manier? Doordat ze kleinere passen maken? Hoe zie je dan het verschil tussen actief en 'uit elkaar vallen'? Want dan weet ik waar ik op moet letten ;)

Verder zal ik de tips ook zeker meenemen :j Momenteel is dat nog niet aan de orde maar als we weer actief gaan zijn zal ik daar aan denken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 12:35

Met hoeveel impuls en achterbeengebruik het gepaard gaat. Als een paard loopt te sloffen is ie niet actief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 12:37

Ok, dus eigenlijk zit de clou in het letten op (oa natuurlijk) de achterbenen.. als die actief werken is het ok, als ze sleepsporen in de grond trekken is het niet ok. Kan dit kloppen als uitleg voor een beginnend iemand? :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 12:37

Simpel gezegd wel haha :D Uiteraard gaat het ook gepaard met een correcte aanleuning etc. maar dat komt later wel vermoed ik :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 12:40

:j Alles stap voor stap ... Vroeg me gewoon af of ik wel goed bezig was als hij op 'mijn tempo' aan het draven was maar (in mijn ogen dan) zo kort liep, totdat ik op filmpjes zag dat ze dat allemaal deden op zo'n tempo. Dus dat wilde ik even weten, de rest komt er vanzelf wel bij (dvd's zijn ondertussen ook hier dus kan weer kijken & bijleren en als pony dan weer ok is dan gaan we rustig aan de slag :) ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 12:41

Gewoon stap voor stap alles oppakken. Het is natuurlijk ook een kwestie van spieropbouw. Ik zou zoveel mogelijk overgangen en tempowisselingen maken om het achterbeengebruik wat te bevorderen, dan komt de activiteit ook vanzelf. Succes!

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 12:45

Ik heb er niet zoveel verstand van, maar maak anders eens een filmpje als je wil en kan.
Dan kunnen medebokkers hier een beetje met je meekijken en tips geven (over o.a. activiteit) :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 13:07

Dank jullie, ga inderdaad stap voor stap opbouwen (en ook letterlijk veel stappen om soepelheid en spiertjes te kweken) maar ga hem eerst even helemaal laten doorlichten (zie [OPG] Is dit nu echt dominantie? voor wie meer info wil ;) ) en als we dan groen licht hebben wil ik zeker meer gaan doen via deze weg (en dan ook meteen goed, of zo goed mogelijk) omdat ik denk dat ik hem op die manier makkelijker soepel & sterker kan maken dan onder het zadel bv. (en dan nog niet zo eens omdat onder het zadel fysiek zwaarder is, maar omdat hij daar mentaal al de stuk slechter tegenover staat dan tegenover het lange teugelwerk).

Maar als we dan een beetje een start hebben gemaakt wil ik wel eens kijken om te (laten) filmen voor wat tips ed :j Maar dat gaat nog een tijdje duren, zitten nog wat stappen voor ;)