[AR] springpaard beleren voor de kar. wel of niet doen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

haflinger858

springpaard beleren voor de kar. wel of niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 12:14

Hallo,

Ik heb een springgefokte kwpn ruin van 8 jaar.
Hij is beleerd onder het zadel maar aangezien ik mennen ook erg leuk vind zat ik er aan te denken hem te beleren voor de kar.

Ik vroeg me af of je zomaar elk rijpaard kan beleren want ik wil wel gewoon kunnen blijven springen.
Heeft Iemand ervaringen met een rijpaard voor de wagen en kan dit gaandeweg in de springtraining problemen opleveren?

Hoop op reacties!

mooney

Re: springpaard beleren voor de kar. wel of niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 12:21

Zijn heel veel verschillende meningen wbt dit onderwerp volgens mij.

Naar mijn mening kan het gewoon zolang het paard geschikt is voor het aangespannen lopen (dat is niet altijd het geval). Mijn pony loopt zowel onder het zadel (+- 3 x per week) en aangespannen (1 - 2 x per week). Onder het zadel focus ik voornamelijk op dressuur, maar ook springen en cross komen aan bod. Ik geef met haar ook demo's voor springen zonder hoofdstel.

Nu heb ik daar met het aangespannen rijden totaal geen last van, toevallig vorige week aangespannen gereden terwijl er een springparcours in de bak stond. Ze keek er niet eens naar, geen gekke dingen gedaan, gewoon netjes haar rondjes om de hindernissen heen gelopen.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 12:26

ik heb eigenlijk al mijn paarden zowel onder het zadel als aangespannen, puur voor de afwisseling en het iets andere spiergebruik. Nooit problemen gehad, sterker nog de paarden waarmee ik ook sprong werden juist in het achterbeen sterker door het mennen.

Nordique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 12:50

Mijn pony loopt ook aangespannen en onder het zadel dressuur en springen. Ik ondervind hier geen problemen bij.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 14:29

we hebben altijd paarden gehad die allebei deden. erg goed voor de afwisseling en om te trainen.
mijn laatste wedstrijdpaard heeft jaren gesprongen, Z niveau, en voor de wagen gelopen.
de ene zondag op concours, en de zondag erna meedoen aan een menrit.
zeker doen dus :j

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 14:45

Mijne doet het ook, nooit geen problemen ondervonden. Paard vind de afwisseling juist leuk

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 14:56

Hier ook een spring-gefokte, omgeschoolde KWPN'er. Hij heeft parcoursjes gelopen, maar geen problemen dat hij óver de hindernissen wil in de marathon, ipv er doorheen. Wel merk je dat hij dingen springend oplost of er nou een koets achter hangt of niet. Over een grote plas water heen springen bijvoorbeeld, of over de strepen op de weg.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 14:58

Ik rijd nu een pony die Z dubbelspan, Z enkelspan, en Z dressuur OHZ is. Ook springen we wel eens, maar sinds hij een fjord is nooit hoger dan 80cm. Hij weet precies wat er wanneer van hem verwacht wordt en je merkt idd het verschil tussen winter en zomer (in de winter wordt hij vrijwel nooit ingespannen) dat hij zomers veel beter in zijn spieren zit.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 15:17

Hier ook 1 voor de kar en onder het zadel gaat ze mee op concours. L2 dressuur en B springen. Combinatie kan makkelijk, paard vind het ook echt leuk!

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 15:24

Ik denk dat je rekening moet houden met het karakter van het paard.
Een paard dat onder het zadel schrikkerig is of op de vlucht slaat bij enge dingen zou ik niet voor de kar zetten.Als het als schrikreactie enkel een stapje opzij zet of even stopt dan is het beter geschikt om aangespannen te lopen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 20:02

Gem schreef:
Hier ook een spring-gefokte, omgeschoolde KWPN'er. Hij heeft parcoursjes gelopen, maar geen problemen dat hij óver de hindernissen wil in de marathon, ipv er doorheen. Wel merk je dat hij dingen springend oplost of er nou een koets achter hangt of niet. Over een grote plas water heen springen bijvoorbeeld, of over de strepen op de weg.

Ik denk niet dat dat komt door het springgefokte hoor ;-).

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 20:08

Maar wel doordat hij graag springt. TS vroeg ervaringen van een omgeschoolde springgefokte, en dat is dus mijn ervaring :) .