Longeerlijn vastmaken, bit schuift?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

__Horsegirl

Longeerlijn vastmaken, bit schuift?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 00:57

Beste bokkers,

Ik was pas aan het longeren, en ik zag het volgende:
Als ik linksom longeerde, kwam het bit er een heel stuk uit linksom.
Als ik rechtsom longeerde, kwam het bit er rechts een stuk uit.
Ik longeerde nu voor het eerst zonder halsverlenger, nadat ik daar een tip over kreeg. Ik maak de lijn als volgt vast: ik doe hem door de binnenste bitring, daarna klik ik hem aan een ringetje aan de longeersingel. Als ik met halsverlenger longeer komt het bit er nooit zo ver uit.

Iemand tips of weet wat er fout gaat? Dan hoor ik het graag!

(Een ander bit is geen optie, ze loopt hier super op)!

sorry als het verkeerd staat

lanouska

Re: Longeerlijn vastmaken, bit schuift?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 01:03

Dit komt omdat jou bit aan de buitenkant geen tegen gewicht meer heeft.. met de hals verlenger heeft het bit aan 2 kanten druk.. nu maar aan 1 kant.. dus is het geen wonder dat het bit door de mond schuift.

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 01:03

Best logisch.. je zet de lijn aan 1 kant vast dus aan 1 kant komt druk op t bit.. probeer de lijn eens door de bitring en dan onder de kin door aan de buitenste ring vastklikken of anders een bitstukje

__Horsegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 01:06

lanouska schreef:
Dit komt omdat jou bit aan de buitenkant geen tegen gewicht meer heeft.. met de hals verlenger heeft het bit aan 2 kanten druk.. nu maar aan 1 kant.. dus is het geen wonder dat het bit door de mond schuift.

Bedoelde wat ik hieraan kon doen als ik geen halsverlenger gebruik, beetje onduidelijk.

xLeoniee schreef:
Best logisch.. je zet de lijn aan 1 kant vast dus aan 1 kant komt druk op t bit.. probeer de lijn eens door de bitring en dan onder de kin door en dan aan de buitenste ring vastklikken of anders een bitstukje

Dankjewel! Dus gewoon niet meer aan de longeersingel?

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 01:21

Nee niet meer aan de singel idd

Bitstukjes kosten maar een paar euro

Afbeelding

En anders op deze manier. Hier zit de lijn een slag om het bit heen, dit hoef je niet te doen. Je steekt hem dus door de bitring onder de kin door naar de andere bitring

Afbeelding

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 01:23

En je kunt met die constructie zelf niet bedenken waarom je het bit door de mond trekt?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 01:26

Knoop in de longeerlijn ca 20 cm van het uiteinde. Door beide bit ringen halen en achter de knoop aan de lijn klikken. Geen bit stukje nodig en ik vind het fijner inwerken. Als je een dikkere longe hebt hoeft er geen knoop in.

__Horsegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 01:29

Qimm schreef:
En je kunt met die constructie zelf niet bedenken waarom je het bit door de mond trekt?

Ja dat begrijp ik zelf ook wel, maar ik vroeg me af hoe je deze dan anders vast maakt? En aangezien dit de eerste keer was dat het opviel, want bij het andere paard longeer ik ook altijd zonder halsverlenger, met de zelfde constructie en dan is het nooit.

@xleoniee: dankjewel voor de uitleg + fotos!

Anne_GTI schreef:
Knoop in de longeerlijn ca 20 cm van het uiteinde. Door beide bit ringen halen en achter de knoop aan de lijn klikken. Geen bit stukje nodig en ik vind het fijner inwerken. Als je een dikkere longe hebt hoeft er geen knoop in.

Dit soort antwoorden zijn altijd fijn, gewoon een beetje serieus. Dankjewel! Dit kan ik idd ook wel eens proberen!

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 01:33

Nieuwe manier die bestaat is door de binnen bitring, door de neusriem en dan weer aan de lijn zelf vast maken. Op deze manier krijg je meer druk op de neuriem. Vond het zelf niet echt fijn werken, maar bij mn bijrijdpaard longeren ze zo...

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 01:34

xLeoniee schreef:

[ [url=m/QlGmY0.png]Afbeelding[/url] ]

En anders op deze manier. Hier zit de lijn een slag om het bit heen, dit hoef je niet te doen. Je steekt hem dus door de bitring onder de kin door naar de andere bitring

[ [url=m/ejt2J9.png]Afbeelding[/url] ]

Die slag erom moet dus wel want anders komt er alleen druk op de buitenkant. En zo een bitstukje verdeeld ook geen druk omdat de ring vast zit. Deze geeft dus ook alleen druk op de buitenste bitring. Je verplaatst hiermee alleen het probleem naar de buitenkant.

Nee mij is zowel op school als op stal geleerd gewoon een slag om de binnenste bitring en daarna vastmaken aan de buitenste. Dit voor de drukverdeling op beide bitringen. Zijn meer manieren om dit te bereiken maar zeker niet op bovenstaande.

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 01:41

ilaan schreef:
xLeoniee schreef:

[ [url=m/QlGmY0.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/ejt2J9.png]Afbeelding[/url] ]

Die slag erom moet dus wel want anders komt er alleen druk op de buitenkant. En zo een bitstukje verdeeld ook geen druk omdat de ring vast zit. Deze geeft dus ook alleen druk op de buitenste bitring. Je verplaatst hiermee alleen het probleem naar de buitenkant.

Nee mij is zowel op school als op stal geleerd gewoon een slag om de binnenste bitring en daarna vastmaken aan de buitenste. Dit voor de drukverdeling op beide bitringen. Zijn meer manieren om dit te bereiken maar zeker niet op bovenstaande.

TS vroeg om tips, ik vroeg er niet om.. wij doen het al jaren zo en denk dat meerdere mensen het zo doen. Slag om de bitring snap ik daar heb je idd gelijk in maar vind je reactie een beetje fel...

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 02:03

Ik heb op het werk ook altijd een knoop erin door beide bitringen en dan onder de knoop vast klikken.

Door de knoop trek je de bitringen niet strak tegen elkaar en kan je zonder gedoe van kant wisselen.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 03:05

Wat ik een fijne manier vind is om de longeerlijn door de binnenste bitring te halen, achter de oren lans en vervolgens aan de buitenste ring te klippen. Zo heb je een gelijkmatige druk en werk je minder in op de lagen en meer op de mondhoeken. Ik vind het fijn dat ik zo de buitenteugel wat meer kan begrenzen.

Zoveel paarden, zoveel manieren. Hangt ook een beetje af van het paard.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 03:13

xLeoniee schreef:
TS vroeg om tips, ik vroeg er niet om.. wij doen het al jaren zo en denk dat meerdere mensen het zo doen. Slag om de bitring snap ik daar heb je idd gelijk in maar vind je reactie een beetje fel...

Ik gaf haar 2 tips; slag om de bitring en jouw manieren (in mijn ogen) liever niet gebruiken. Ik gaf daarbij een normale uitleg waarom ik vind dat jouw voorgestelde manieren verplaatsen van het probleem is (naar de buitenste bitring).

Dat we iets jaren doen betekent niet dat we het al jaren 'goed' (tja wat is de definitie van goed nu weer :+ )doen. In de paarden is alles zo ontzettend vastgeroest en staan er naar mijn idee te weinig mensen open voor andere dingen. En dat vind oprecht jammer.

Dat je het fel vind komt waarschijnlijk omdat ik jouw manieren simpelweg zelf nooit zou gebruiken en dat tegen je zeg. Maar ik geef daarbij (naar mijn idee) een begrijpelijke en goede uitleg.
Sorry als dat fel overkwam zo was dat niet bedoeld. Maar je hoeft toch ook niet ergens om gevraagd te hebben om misschien nieuwe inzichten te krijgen? Nogmaals, ik bedoelde het niet aanvallend of fel oid :)

Bedoel ook niet te zeggen dat wat ik zeg allemaal heilig en dé manier is hoor, absoluut niet. Omdraaien is met de manier die ik gebruik bijvoorbeeld lastiger..

Zo en nu ben ik wel genoeg offtopic gegaan. Succes ts!
Laatst bijgewerkt door ilaan op 17-01-15 03:22, in het totaal 1 keer bewerkt

__Horsegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 03:16

Bedankt voor al jullie tips! Ik ga morgen eens van alles proberen, er zit vast één goede tussen!

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 05:25

als je zonder hulpteugel longeert kun je net zo goed met alleen een halster longeren imo. Zo'n lange zware lijn aan de mond van het paard die voor constante druk zorgt heb ik toch al nooit zo ideaal gevonden..
Zelf longeer ik met halster als ik mijn pony zonder hulpteugels longeer, maar als ik mét hulpteugels longeer dan doe ik de hulpteugels aan het bit en de longeerlijn aan de neusriem. Daar heb ik een speciaal ringetje voor op de neusriem: zoals te zien op deze foto *klik*

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 09:50

Probeer eens te longeren met een hoofdstel icm met een kaptoom. Je kan de longeer lijn dat aan de kaptoom bevestigen, het paard word van voren begrenst en er komt geen eenzijdige druk op het hoofd van een figuurlijke binnenteugel, dat is onder het rijden namelijk ook zeer ongewenst. De hulpteugel kun je dan alsnog aan het bit bevestigen. Jij hebt geen contact meer met de mond, wat imo eigenlijk prima is omdat dat enkel nut heeft als je met dubbele teugel longeert en zelf de 'buitenteugel' in de hand hebt.

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 10:07

Dat komt omdat je trekt aan de longe
Je moet het paard leren als je vraagt aan de longe te buigen, en afleren dat hij ad longe hangt en verder op zijn eigen benen laten lopen.
Longeer al jaren aan 1 longe aan 1 bitring zonder problemen
Bij alle "hulpjes" zoals hierboven beschreven doe je het paard pijn omdat je de bijtringen samenknijpt, en als dat niet gebeurd dan vraag je druk ad buitenkant vh hoofd ( buitenste bitring) waardoor je het paard op de binnenschouder laat lopen.
En het paard dus de binnenschouder over belast.

Jouw paard is ws rechtsgebogen waardoor hij linksom op de binnenschouder loopt
Leer hem eerst links goed te kunnen buigen door hem rechtsom met dubbele longe te longeren
De buitenlijn dan vanaf het bit, door de longeerrsingel achter zijn billen naar de hand en de binnenlonge vh bit naar de hand ( dus niet eerst door de singel)
Dan stuur le steeds 4 kantjes en probeer je steeds het linker achterbeen onder de buik te zetten en het rechterachterbeen ih spoor vh rechtervoorbeen.
Linksom enkele longe ( en zeker niet aan de buitenste bitring want dan leer je hem helemaal te vallen ipv te buigen !), dan zet je hem eerst in de buiging en dan laat je hem wegstappen.
Steeds op de rechterschouder zetten
Als hij dat kan dan gewicht verdelen over beidde benen
Succes
Laatst bijgewerkt door labionics op 17-01-15 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 10:09

Ik heb een longeerhoofdstel met een lage neusriem. Zo lang ik met hulp longeer en er dus druk op het bit wordt uitgevoerd, maak ik de lijn vast aan het ringetje van de neusriem ipv het bit om zo min mogelijk te storen in de mond.

Heb daar tijdens een clinic van Lammert Haanstra Nog complimenten over gehad :D