[AR] Help Help welk bitje

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Tamara_089

Help Help welk bitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 14:06

Beste bokkers

ik heb sinds kort een wagentje en tuig gekocht voor mijn shetlander

Afbeelding

shetlander op de foto is niet mijn shetlander.

ik heb momenteel 2 shetjes die ik wil beleren.

De ene is hengstje 84 cm loopt aan halstertje mee buiten, geen idee hoe hij van de zomer gaat zijn tov merrie's. de andere is iets groter max 90 cm merrie heb ik sinds kort geen idee nog wat karakter is buiten.

alleen nu de vraag welk bitje.

ben bij verschillende ruitersportzaken geweest en jasoor verschillende adviezen.

* een menbit stang met ketting onder kin
* een watertrensje zo dun mogelijk
en heb nog een variant gezien waarbij ik dacht hoe krijg ik dat in zon klein mondje......
stang met ketting onder de kin en een ketting door de mond. want ja het is wel een hengstje....

wat is jullie ervaring/advies

staat natuurlijk bovenaan dat ik zelf eerst ga leren mennen voor ik überhaupt zelf met de kar op weg ga en heb ook al hulp die me helpt ook hem te leren aangezien hij volgens mij geen ervaringen heeft. het tuig op en af doet hij super braaf.

overigens adviezen over hoe het hem te leren, dus gewoon het begin lopend in de wei, heb ik ook erg graag.

JoyCiej007

Re: Help Help welk bitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 14:15

Span dus nooit een pony voor de wagen in zonder leidsels, en ga er dan dus niet mee lopen zonder iemand op de bok met de wagen erachter, dat is vragen om ongelukken.

Leuk dat je wil gaan mennen, maar je spreekt nu al over het beleren van pony's terwijl je zelf blijkbaar totaal geen (juiste) ervaring hebt........

Als ik bovenstaande foto neem, dan zit je tuig echt niet goed, het lamoen v/d wagen kan ik geen stophaken op ontdekken, ook zie ik de zweng niet. Verder is de wagen te groot en te hoog, mogelijk ook te zwaar voor deze pony's. Daarbij hoort een 2wieler in evenwicht en balans te zijn. Dat is deze totaal niet, dat gaat ook niet omdat hij voor deze pony's niet geschikt is.

Zo te zien heb jij eerst zelf nog een hele hoop te leren. Hoe leuk en braaf je pony's ook zijn; stop alsjeblieft met zelf maar wat aanrommelen (met de beste bedoelingen hoor, daar twijfel ik niet aan), en ga eerst eens een goede mencursus of cursus koetsiersbewijs volgen.
Laat vervolgens het beleren over aan de echte ervaren, professionele beleerders.

Want áls jij straks kan mennen, is het beleren van jonge paarden voor de wagen nog steeds iets heel anders. Iemand die een beetje ohz. een paard kan rijden, is ook niet meteen geschikt om een groen paard in te rijden.......

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 14:20

Waarom meteen zo aanvallend en bekritiserend. Ze zegt toch dat het niet haar shet is op de foto? Ze laat volgens mij allen maar het tuig en de wagen zien welke ze gekocht heeft vermoed ik..?

Leuk dat je wilt gaan mennen. Maar inderdaad kun je best gewoon eens vragen aan een ervaren persoon of die je een handje wil komen helpen en je van tips wilt voorzien. Door er samen mee bezig te zijn leer je het beste ;)

Qua tuigage werkt het voor elke pony weer anders dus dat is een beetje een kwestie van uitproberen. Zou gewoon beginnen met iets lichts en niet meteen een streng bit erin gooien..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 14:24

Aanvallend? vind ik toch echt niet hoor :) Misschien is het wel de shet van een vriendin die ze voor de wagen heeft, weet ik het, TS post toch deze foto zonder verder duidelijkheid te verschaffen?

Ik ga af wat ik op de foto zie. En daar zie ik een pony die erg ongelukkig is ingespannen, en een wagen die imo niet geschikt is voor het doel van TS en deze pony's met dit formaat.

Tamara_089

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 14:27

de foto is genomen bij de mensen van wie ik het tuig heb gekocht. dit is dus niet mijn shetlander al komen ze wel vrij overeen qua hoogte. De gene die mij wil helpen heeft behoorlijk wat ervaring en ook geloof ik koetsiersbewijs.

Voor nu ben ik ook nog niet met de pony bezig anders dan het tuig om doen en een ronde wei gewoon aan het halster en het tuig weer af. (dit op advies om de pony te laten wennen aan het tuig)

mijn 2e shetlander heeft wel ervaring voor de kar.

ik ga ze zelf ook niet leren alleen had ik als advies gekregen dat ik wel al wat grondwerk kon gaan doen in de zin van tuig om en rondje lopen en eventueel later iemand voor mee lopen en iemand achter mee lopen met de leidsels verder niet te ingewikkeld.

wil zelf ook eerst een paar keer mee met iemand die me eventueel wat kan leren als ik er bij zit en misschien een klein stukje zelf proberen om te kijken hoe dat gaat. mocht ik het wel echt leuk vinden ben ik zeker van plan om een cursus te gaan volgen in het mennen. (zijn er mensen omgeving uden die veel mennen en een plekje vrij hebben :D)

Gelukkig weet ik heel goed waar mijn "krachten" liggen en waar niet vandaar ook de vraag naar ervaringen mbt en goed bitje (deze ontbreekt nog) en ervaringen in het hoe en wat en ga ik zeker niet zelf dingen aanmodderen omdat ik er voor uit kom TOTAAL geen verstand te hebben van mennen. mijn kennis momenteel gaat niet verder dan dat je er tuig en een wagentje voor nodig hebt. :Y)

Edit: ik vat het ook zeker niet negatief op. ben blij met elk advies of dat nou positief of negatief is.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 14:31

Oké, TS mijn 'excuses' want zo had ik het dus echt allemaal niet begrepen. Goed dat je je laat bijstaan.

Wennen aan tuig is inderdaad iets wat je zelf ook kan doen. Daarnaast kan je proberen over te gaan naar dubbele longe en dit uitbreiden naar lange lijnen. Dat zijn fijne manieren om de stemcommando's er goed in te krijgen , want stemcommando's zijn heel belangrijk.

Probeer ze ook het wijken voor druk te leren, en daarna het wijken voor de zweep. Zodat je de zweep als begrenzing kan gaan gebruiken (je zweep vervangt eigenlijk het been van de ruiter als begrenzer).
Bij het longeren kun je ook de broeksriempjes redelijk strak vastmaken aan het borsttuig of de singel, zodat ze leren wennen aan de druk van de broek.

Ook kun je de pony bij het hoofd meevoeren, en iemand anders (op veilige afstand) aan de strengen laten hangen en druk uitoefenen. Zodat je de pony leert dat ze juist door die druk en kracht op de borst heen moeten trekken.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 14:37

De pony op de foto staat idd wel wat ongelukkig ingespannen, hoop dat ts dat straks beter doet :)

Verder antwoord op je vraag:
Uiteraard verschilt dat met mennen ook per paard, of in jouw geval per pony.
Je kan er een gewoon Liverpool stangetje in hangen, dus een recht bitje met kinketting onder de kin, een gewoon trensje kan ook een optie zijn, maar zou ik zeker niet mee beginnen.
Voor het hengstje zou ik niet meteen al het hengsten spul uit de kast halen, maar eerst beginnen met een simpele stang.
Als het niet werkt kan je altijd nog verder zoeken naar iets waar je pony wel fijn mee loopt.

Tamara_089

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 14:40

bedankt voor de tips ik ga dit even overleggen met degene die mij gaat helpen hoe ik dit het beste aan kan gaan pakken. Wil het namelijk wel goed doen en niks overhaasten.

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 19:16

is al tien maanden geleden dat hier gereageerd is maar ik dacht laat ik toch maar even reageren,
ik hoop dat je niet het bit met de ketting door de mond gekozen heb.
Klinkt echt heel pijnlijk! hopelijk bent u al verder gekomen met uw paardjes