Hoe beginnen? TVG

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

BBMarin

Hoe beginnen? TVG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 13:05

Hoi :-)

Aangezien ik in dit onderwerp redelijk 'onbekend' ben dacht ik dat ik misschien wat hulp van jullie kan krijgen.

Mijn (bijna) 9 jarige kwpn'er is door zijn medisch verleden helaas rij-ongeschikt geworden.
Het dragen van gewicht is voor hem in ieder geval voorlopig niet echt haalbaar en ik wil dus ook afscheid nemen van het idee dat ik er ooit nog op ga.

Maar.. hij is nog maar 9, super werkwillend, vind alles leuk om te doen.
Aan de hand mag en kan hij ook nog van alles alleen moeten we hier nog ergens in beginnen.

voorheen deden we wel gewoon bijgezet longeren, maar ik wil hier echt meer in doen zodat we misschien wat meer in de richting van dressuur aan de hand kunnen gaan.

Hij heeft een hele tijd stil gestaan om ook even bij te komen van alle ellende en lichamelijk weer zichzelf kunnen vinden, maar ik merk nu echt dat hij toe is aan weer wat doen.

Nou lijkt het me handig dat hij eerst aan de hand wat simpele basic commando's gaat leren zodat we echt vanaf het begin kunnen beginnen.. maar hoe begin je? en wat zijn ongeveer de stappen die je neemt tot dat je daadwerkelijk begint met dubbele longe oid?

Ik hoor graag jullie ervaringen :-)

Susannah92

Re: Hoe beginnen? TVG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 13:17

Misschien iets heel anders, maar is mennen niet wat voor jullie? Het dragen van gewicht is een no-go, maar trekkracht is toch heel anders :)

SymphonyCD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 14:04

Wat vervelend voor jou en je paard. Mag ik vragen wat hij heeft?

Gelukkig zie je nog andere mogelijkheden dan alleen maar rijden. Als hij de basis van jouw lichaamstaal en het longeren goed kent, dan zou je kunnen beginnen met het aan de hand werken met een kaptoom, waarbij je je lijn aan de voorste ring vast maakt. Vanuit hier kun je wat oefeningen gaan vragen zoals schouderbinnenwaarts, wijken en travers. Het is lastig uit te leggen hoe je dit doet vanachter een computer. Ik zou je daarom adviseren een paar lessen te nemen waarmee je verder kunt. Je mag altijd contact met me opnemen als je meer vragen hebt.

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 15:11

Susannah92; dat is echt niets voor mij.. ik vind dat dood eng hihi en ik weet niet of hij ook wel zo'n held is :=

SymphonyCD: Door operatie aan zware OCD in zijn rechterachterknie is zijn knie te zwak geworden waardoor hij te veel moeite moet doen om zijn gewicht en mijn gewicht te dragen op dat achterbeen. Dit lukt hem een tijdje, totdat de spierspanning teveel is en dan klapt hij uit elkaar..
Helaas is echt het gewricht zelf zwak waardoor sterker maken van de knie weinig nut heeft :-(

Dank je wel voor je tips! Ik denk namelijk dat hij het wel heel erg leuk vind, aan de hand trainen!

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 20:23

Wat naar TS! Is lange lijnen niet wat voor jullie?? Od vrijheidsdressuur?

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 23:25

Ja heel naar! Heb hem al vanaf dat hij 2 is en alleen maar pech pech pech.. het is echt een paard wat zo graag wil werken.. maarja, gelukkig zijn er alternatieven dan alleen rijden!

Lange lijnen lijkt me ook leuk om te gaan doen! vrijheidsdressuur wil ik meer er afentoe iets bij pakken.. maar niet om volledig op te gaan richten. dat vind ik leuk voor de afwisseling, afentoe even 'spelen'

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 07:31

Ja klopt :)

idapaulien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 22:19

Wat akelig ts! Ik heb begonnen om te trainen op de manier van Emiel Voest, omdat ik zelf niet meer mocht rijden. Dit lijkt mij ook erg geschikt voor jullie als ik het zo lees! Ik train alleen de fases loswerken, grondwerken dubbele lange lijnen van Emiel Voest. Ik en mijn paard hebben er erg veel lol in. En beide blijven we in beweging ;)

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 23:42

Ik heb toevallig eergisteren wat youtube filmpjes zitten te bekijken van Emiel Voest! Dat lijkt mij idd ook wel wat en mooi om mee te beginnen. Thx voor je aanvulling!