[AR] Iemand ervaring met het mentuig van de lemerij?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

m1992

Iemand ervaring met het mentuig van de lemerij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 13:19

Omdat mijn huidige tuigje (goedkoop gekocht, merk geen idee) op het borststuk slijtage laat zien ben ik aan het rondkijken naar een nieuw enkelspantuigje. Het moet geschikt zijn voor 2 Shetlanders van 94 en 96 cm. Mijn budget is ongeveer 300 euro.

Nu zag ik dit tuig van de Lemerij en vraag me af of iemand hier ervaring mee heeft? Hoe is de kwaliteit en welke maat zou ik nodig hebben? (Mini shet of shet) En is dit tuig in de toekomst aan te passen om te gebruiken als dubbelspan tuigje?

Op de foto's is geen broek, leidsels en strengen te zien helaas, ik ga er van uit dat dit er bij zit?

http://www.delemerij.nl/Webwinkel-Produ ... lspan.html

Als iemand een ander fijn tuig weet hoor ik dat ook graag :)

JoyCiej007

Re: Iemand ervaring met het mentuig van de lemerij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 13:35

Ik heb er geen ervaring mee, maar ziet er uit als een degelijk, stevig tuig. Ook mooi met veiligheidslichtogen, en ik neem aan (ze staan niet op de foto) dat er ook D-ringen aan de strengen zitten om met paniekhaken te kunnen rijden.

Nee, je kunt dit tuig niet zomaar 'ombouwen' naar 2span tuig. Je zal een apart enkelspantuig nodig hebben, en een apart 2spantuig.

Of je moet voor een zogenaamd 'combinatietuig' gaan, dat is een enkelspantuig die al is aangepast, en daar kun je dan bepaalde extra losse onderdelen op zetten om het om te bouwen tot 2span tuig. Dan moet je dus wel 2x dat enkelspantuig + toebehoren kopen. En deze zijn vaak duurder.

Met jou budget zou je ook nog kunnen kijken naar een 2dehands Ideal tuig, die zijn vaak 2dehands heel mooi geprijsd.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 13:51

Bedankt voor je reactie!

Oké, ik zag dat dat bij sommige Ideal tuigen kon, maar bij deze ligt dat dus anders.
Dubbelspan rijden duurt ook nog enkele jaren, 1 van de pony's wordt binnenkort pas 3. Dan kan ik ook prima doorsparen voor een los dubbelspantuig.

Heb jij enig idee hoe de meeste tuigjes qua maat vallen? Ik heb nu maat Shetlander en dit past wel maar bijna overal op het kortste gaatje, wellicht dat een mini shet dan fijner valt. Heb aan dit tuigje ook wel wat aanpassingen moeten doen. Helaas is de mini shet niet op voorraad. Liefst pas ik ze allebei even.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 16:45

Mijn shet van 1 meter had altijd shet, maar soms ook wel maat pony.

Het is echt afhankelijk van het merk en type tuig. Ik denk dat jou pony's idd vaak beter mini-shet kunnen hebben. Het gaat er vooral om dat je nog voldoende verstelmogelijkheden hebt, want je blijft tussentijds vaak wel dingen afstellen.

Kijk ook of er genoeg ruimte is om gaatjes bij te prikken, dat is meestal wel het geval. Dan kun je 'm mooi pas maken en altijd nog weer ruimer of juist strakker zetten op bepaalde onderdelen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 17:04

Ik heb voor mijn ponys van 94/95 cm maat shet met extra gaatjes. Voor de ene een mini hoofdstel en de ander maat shet. Heerlijk van ideal dat je het allemaal kan combineren. Heb het wel nieuw gekocht.

Tuig van de lemerij ziet er goed uit :)

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 18:31

Oké! :) bij mijn huidige tuig heb ik de strengen een heel eind in laten korten toen de Hca sulky kwam, en het schoftje was veel te groot, ook 2 keer laten inkorten. Borsttuig en broek zaten wel meteen goed, dus hoop niet dat die dan bij mini shet weer te klein zijn. Blijft lastig altijd die maten, zeker bij kleintjes. Bedankt voor jullie tips, ga er eens achteraan. Tweedehands ideal of zilco tuig zou ook nog wel wat kunnen zijn inderdaad :)

Metellica

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 10:15

Ja ik heb het ook! Voor een ouderwets type mini van 90 cm heb ik de mini shet maat genomen. Gaten bijgemaakt in alleen de strengen een paar maanden later nog eens. Enige min is punt vind ik, is dat de licht ogen snel slijten. Dat is iig bij mij en een vriendin van mij die dit tuig ook heeft het geval.

Heb een aantal maanden geleden iDeal licht ogen erop gezet. Verder een perfect tuig en nergens slijtage. Ik men gemiddeld 3 tot 4x per week zo n 10 tot 15 km.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 13:02

Oké! Dat is goed om te weten, was het eenvoudig om de lichtogen van ideal er op te zetten?

Metellica

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 19:54

Ja zeker. Gesp los en dan heb je alles er in 1 x af en dan de nieuwe weer door de bestaande gesp heen doen.

Metellica

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 19:56

Zo zagen ze eruit na een jaar intensief gebruik

Afbeelding

Afbeelding

En de nieuwe van iDeal

Afbeelding

Het was echt het gedeelte waarin het lamoen zit. En de buiten singel was heel erg dun geworden. Nu alles is weer veilig en netjes.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 22:13

Oei ja dat is gevaarlijk! Als de rest van het tuig maar niet zo snel slijt vind ik het niet erg om die lichtpen van ideal aan te schaffen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 02:51

Metellica: zo dan :oo dat hoort écht niet zo te zijn!!!!! Persoonlijk, maargoed dat ben ik, was ik er mee terug gegaan. Het zou veel langer moeten meegaan en niet op die manier horen te slijten. :n :n

Metellica

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 11:04

Ja nu je het zegt. Eigenlijk nooit over nagedacht. :)

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 19:06

Nee zo erg is de slijtage van m'n huidige tuig absoluut niet... Lastig hoor! Met een tweedehands tuig kopen vind ik het zo lastig dat ik een probleem heb als het niet past, zit ik met een duur tuig dat ik niet kan gebruiken.

Metellica

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 19:22

Ja het is altijd weer een keuze die je moet overwegen en maken. Ik wil naar mate de tijd verstrijkt ook wat anders. Maar voorlopig gaat dit prima.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 13:42

Ah balen, ik had ze even gebeld maar het tuig is in de maten mini shet, shet en pony helemaal niet meer leverbaar in het zwart. Vergelijkbaar tuig hebben ze niet in die prijsklasse.

Weet iemand een ander tuig wat van goede kwaliteit is en rond de 300€??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 20:42

voor 320 kun je ook een nieuw ideal webtech tuig kopen

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 21:55

Ja, maar die is er volgens mij alleen bruin onderlegt toch? Ik wil zwart tuig..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 22:05

nee die is er ook in zwart onderlegd!! :D