ik heb een probleem, ik heb een verzorgpony die er heel erg hard vandoor gaat, het meeste in de galop maar soms ook in draf. als je gaat longeren. mijn vraag is hebben jullie nog tips?
Laatst bijgewerkt door sereentjexme op 10-01-15 13:20, in het totaal 2 keer bewerkt
Je lichaamstaal moet heel rustig zijn en je moet proberen zo weinig mogelijk te doen. Als dat niet werkt moet je echt voor je paard zijn schoft gaan staan en misschien eerst aan de hand werken dat ze goed luisterd
owh das wel handig! maar ben bang als hij het wel gaat proberen om er weer van door te gaan dat hij vast komt te zitten met het logeer touw en struikeld! maar toch bedankt X
Yenni
Geplaatst: 10-01-15 16:39
sereentjexme schreef:
owh das wel handig! maar ben bang als hij het wel gaat proberen om er weer van door te gaan dat hij vast komt te zitten met het logeer touw en struikeld! maar toch bedankt X
Als ie struikeld of erdoor rent dan leert ie het meschien wel.
ja miss wel maar als hij er vandoor gaat dan hou ik hem niet en sleurt hij mij mee dus dan moet ik hem loslaten maar miss komt hij wel vast te zitten het is heel goed bedacht maar met mij shetlander is het heel gevaarlijk maar toch bedankt
probeer eens een stuk van de bak af te zetten als je geen longeerbak hebt, dit vinden vele paarden fijn. Mijn merrie heeft ook een tijdje geleden wat problemen gehad met het longeren, en ik heb het op die manier heel fijn kunnen oplossen
Op bol.com of je lokale boekenwinkel. Zit als het goed is ook een DVD bij. Succes. Hij zal 'm ook hebben op z'n eigen site. Zal zo'n 15 euro kosten. Je kan tot die tijd genoeg filmpjes op youtube van de beste man vinden.
als hij er echt vandoor gaat zou ik beginnen met je bak te halveren dmv een touw of omheining of te longeren in een (zelfgemaakte) roundpen?
longeer met touwhalster of hoofdstel als je niet genoeg controle. Leer je paard ook dat longeren niet rondjes crossen is.
Let vooral op JOU lichaamshouding, ga met je armen naar beneden staan en adem rustig in en uit (diep inademt creëer je spanning en dat betekend voor je paard lopen!) Neem je longeerlijn correct vast en geef je paard max 1a 2 meter van je lijn. (doe ook zeker handschoenen aan) laat je paard enkel de eerste paar keer en laat hem door je stem in stap versnellen en vertragen. gaat dit goed kan je stap-draf draf-stap gaan oefenen maar laat hem max een halve ronde draven. en zo kan je stilaan gaan opbouwen naar je paard meer lijn geven, je ruimte groter maken,...