[AR] ervaringen Leica 62 a

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Patricia_86

ervaringen Leica 62 a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 18:03

Hoi,
Kom ik weer een keer met vraag over ervaringen. :D

Wie ervaring met de Leica 62 a? Hoe bevalt hij? Rolt hij licht? Gewicht en afmetingen?

Hoe bevalt de luchtvering?

Ik ben namelijk op zoek naar een wagen voor mijn shet van 1 meter en appaloosa van 108.

alvast bedankt voor het lezen en de reacties!

Groetjes Patricia

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 20:28

Ik heb zelf ook een leica. Ben geen fan van luchtvering in de marathon, voor buitenrijden/dressuur/vaardigheid is het prima.

Alleen de 62 a heeft geen handvaten achterop (Zijn hier echt onmisbaar/ideaal in marathons rijden) en zo te zien weinig zitruimte, lijkt me niet helemaal fijn, want zo kan de groom de wagen niet omgooien als het ware en moeilijker overheen hangen. Maar is ook maar net wat je wilt natuurlijk. Verder mooie wagen.

Die van mij rolt heel licht, meeste leica's zullen tussen 160-200 liggen voor pony's. Die van mij is 1.29 breedte, mijn vorige was 1.26. Stabiliteit is super, en pony's trekken 'm met gemak, enkelspan ook door marathon dus die van jou zullen het ook wel aankunnen. Volgens mij heeft Joyce ook die leica 62/a? Zou je ff kunnen pben.

Merlen

Re: ervaringen Leica 62 a

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 20:33

Klopt.JoyCiej007 heeft ook de Leica 62 a.
In haar berichten die ik gelezen heb,spreekt ze er vol lof over.

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 22:16

bedankt.voor de reacties
Ik wil geen maraton rijden.
Alleen dressuur, vaardigheid en wat.buitenritjes.
Ik ben ook niet echt fan.van luchtvering. Met mijn.cavalier liepen ze steeds leeg..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 22:59

Haha ik had dit topic al gezien en een stipje gezet omdat ik nog wilde reageren, maar zie dat anderen ook al naar mij verwezen :Y) Ik heb idd de 62A en ben er súper tevreden mee.

Ik neem morgen even de tijd om wat uitgebreider te reageren :j

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 23:04

Heb geen ervaring met de leica, maar ben juist heel tevreden met luchtvering ;-)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 10:30

Ik vind luchtvering heel prima voor dressuur een vaardigheid.
Lopen hier ook nooit leeg. Maar voor de marathons vind ik het niks. Het komt te precies, en doordat ik mezelf niet goed in het stoeltje kan houden moet ik de riem om.

Luchtvering veert door. Tenzij in combi met volgens mij was dat schokbreker wat Lemerij liet zien. Tilde de kar op, liet m vallen en bleef direct stil. Dus dat is denk wel ideaal.

Anders gaan we vliegen: :D (op het NK, met in 3 vd 6 hindernissen bruggen, kunt je voorstellen dat ik dat echt geweldig vond.. not.)
Afbeelding

Maar voor indoors dan wel weer fijn.

Maar als je er alleen drs/vdh en af en toe marathon bijv, zou ik er voor gaan. Lopen niet leeg, zijn prima. :j

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 12:05

Ah,ik heb inderdaad een wagen van de Lemerij ;-)

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 14:02

Wij hebben er 2. 1 voor de Welsh en 1 voor mijn mini's. Ik vind hem aardig aan het gewicht. Mijn pony's zijn rond de 95cm, maar ik gebruik hem echt alleen voor 2 en 4-span. ik Heb er een keer een pony van 1.03m voor gehad, maar die moest aardig trekken. onze Welsh van 1.33 loopt voor dezelfde wagen met grotere wielen en daar is hij echt perfect voor.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 14:26

Wat betreft die luchtvering, hier en daar lopen die ballen dus inderdaad na een tijdje leeg, van het weekend nog met iemand gepraat die ook bleef pompen en dat met een nog redelijk nieuwe kar.
Het viel ons ook op dat de luchtvering geheel verdwenen was op paard en koets, tenminste bij de nieuwe wagens. Het waren allemaal weer ouderwetse veren en schokbrekers.
Wij wilden namelijk ook luchtvering zetten op een van onze wagens, maar doen dat nu toch maar niet.

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 20:11

Wat voor inch wielen hebben jullie voor pony's rond de meter en 108? Ik zat zelf aan 18 "of 19 " te denken ik heb nu 16 " en dat vind ik voor mijn pony van 108 aan de kleine kant. Wie heeft er een voorbeeld van 18 of 19 "?

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 21:25

Voor pony rond de meter zou ik 17'' nemen.

Wow Melanie je komt aardig uit je stoel.. :wow: Heb je dan nu geen luchtvering meer of heb je schokbreker ?

Ik had de Leica 10, die is inmiddels verkocht.
Toen had ik een cavalier besteld maar cavalier komt afspraken niet na.
Toen Voskamp als tussendoortje, erg goede service maar vind de wagens van nu te zwaar. En op mijn huidige kan ik niet opkomen zonder pijn.
Waardoor mennen niet plezierig is. Daardoor inruil en nieuwe besteld.
Kraay in bestelling. Die krijg ik deze maand. Puur op enkelspan gebouwd. Ook Leica 62. RVS omringt.

16/19
pony 1.20
Afbeelding

21/18
Pony 1.15
Afbeelding

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 07:57

Nope heb nog steeds luchtvering..
volgende menwagen zou ik dan wel met schokbrekers willen.
Ik rijd gewoon mn marathons buiten met gordel en vertrouw vol op m'n groom. :Y)

Tine, denk niet dat jij ook schokbreker naast je luchtvering hebt. Is lemerij nu mee bezig nml vorige keer even bewonderd is wel mooi gemaakt.

Ik heb 21/18 inch of 21/19 haha

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 14:28

Ik heb 21 x 18. Wel geen leica maar een ergonomic. Vind het een erg fijne stabiele wagen.
Luchtvering vind ik tot nu toe ook prima. Is wel mijn 1e wagen met luchtvering. Ook geen last dat ze leeglopen. Bij mij staan er pony's voor van 1,18, 1,21 en 1,35.

Mijn nieuwe wagen zou best wel eens een leica kunnen worden. Binnenkort gaan we eens rondkijken bij de verschillende wagenbouwers. Luchtvering in combi met schokbrekers lijkt mij ook heel fijn.

Afbeelding

@ L_S ik dacht dat je juist zo tevreden was met deze wagen? (voskamp)

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 14:47

Nee ik kom er niet makkelijk op en af met me lijf, sta op met een kruk en glij eraf op me kont.
Mijn knie is na de operatie nog slechter geworden. Ben wel echt super tevreden over de service van voskamp!!
Ze hebben me geholpen waar kon en zelfs de opstap proberen te verlagen. :)

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 21:05

Volgens mij heb ik een leica maar of het type 62 a is.
Bij mij bevald de luchtvering prima.
Mijn grooms vinden inderdaad dat er weinig vast te pakken valt.
Maar prima wagen.

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 21:56

Bedankt voor de reacties! Wat vinden jullie van een molenrem? Wel.of niet nemen?
Rvs? Is dat nou echt zoveel fijner. Wat is er dan allemaal van rvs als je rondom rvs besteld?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 22:13

Molenrem; alleen handig voor bijv achterwaarts en rechte lijnen. Of marathon als je kar gaat z wiebelen maar met kleine pony's heb je die eigenlijk niet nodig.
Ik heb geen molenrem en vind ook niet nodig. Zou alleen voor mij handig zijn met achterwaarts met tweespan eventueel.

Rvs is aan te raden maar is ook gelijk wel weer duurder. Wielen van Rvs, lamoenstokken van Rvs, lijning eromheen van Rvs.
Fijner niet perse maar blijft wel netter op lange duur.

Ken iemand die heeft er een niet Rvs maar rijd er echt alleen dressuur en vdh mee en die blijft heel netjes dan.

TWM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 04:02

Molenrem is leuk, maar als je ze niet gebruikt is ze zo kapott, zelf gehad...
En grote wielen lopen makkelijker dank kleine, maar ik zou er naar kijken om niet te hoog te zitten.. heb zelf eerst grote wielen gehad en dan nu kleinere wielen gekocht dat ik omlaag kom, daar rolt de wagen wel iets minder licht van maar past beter bij de pony...

Ik heb zelf een leica gehad, fijne wagen, maar die ik had was niet goed in kleur.. was niet gepoedercoatet dus met schoonmaken ging direct de kleur af... bij een gebruikte zou ik daar ff opletten..

Luchtvering, nou ik heb ze en idd is de vering iets zachter dan bladvering, maar idd het kan zo leeg lopen.. maar dan kun je er zo n spul inspuiten dat heb ik met een wagen van mij ook gehad...

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 19:14

Ik heb RVS rondom. Rvs velgen en rvs lamoenstokken.
Verder heb ik een extra buis van voren (daar betaal je ook weer voor)

Molenrem heb ik wel ideaal voor achterwaarts en ik gebruik hem ook in de marathon.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 00:21

Rvs is voor D&V niet echt nodig.
Molenrem voor recht achterwaarts te gaan is fijn, maar niet noodzakelijk.
Luchtvering heb ik nu ook.
Hier ook eigenlijk een gemis vd groomstang achter de stoel.

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 00:38

Molenrem zit wel op mijn voskamp wagen. Gebruik hem eigenlijk nooit...

Ik heb wel RVS maar moest ook zeggen dat ik niet de voorzichtigste ben... Heb niet veel geduld met m in de trailer te zetten, of in de schuur. Met RVS vergaat je lak langs de randen niet, mijn voskamp ziet er nog als nieuw uit!

Joyce heeft wel groomstangen

TWM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 11:20

Als je dus echt een wagen voor dressuur vaardigheid zoek zou ik hem zonder RVS kopen (want de jury zal toch eigenlijk meer op de pony kijken), zonder stuurvertraging maar wel met molenrem, luchtvering (zit gewoon fijn en lopt rustig, kun je zelf instellen) en extra dressuurzit achterop voor tweespan..

Molenrem kost extra, maar om ze later erop te zetten dat kost nog veel meer!
Wel zou ik overleggen of je beide remmen nodig heeft, voor en achten, heb bij mn enkelspanwagen voor geen remmen...

LS_fotos: wat zijn groomstangen?

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 12:12

Waar de groom zich aan vast kan houden.