[AR] Leren mennen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_SnowBall

Leren mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 16:56

HoiHoi,
Ik heb een verzorgshet met mijn vriendin. Nou mogen we echt alles met hem. Nu willen we hem voor de kar beleren. Nou hebben we daar niet echt ervaring voor, wat is jullie advies? Meteen tuig aanschaffen? Iemand halen die er verstand van heeft ( dat zeker weten ) Maar hoe kan je kijken hoe je tuig goed zit? Welke sulky? Hoe zwaar? Zulke dingentjes, waar moeten wij opletten? Zeker weten, hebben wij iemand erbij die er verstand van heeft, want anders leren we het verkeerd aan en dat is zonde!

ChantalMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 17:02

Ik volg ! Wil mijn vz shetje ook beleren voor de kar. Hoe kan ik best beginnen ?

_SnowBall

Re: Leren mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 17:05

Is goed hoor :)

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 17:13

Ik ben nu een jaar ongeveer bezig met ervaring op te doen, om uiteindelijk ook zelf lekker te kunnen gaan mennen met mijn paard.
Ik ben begonnen met lezen.
Het boek van het koetsiersbewijs aangeschaft, en ook nog een boek met vaardigheden voor het 'besturen' en een boek om te beleren.
Is je paard wel beleerd?
Dat was mijne namelijk wel, maar die had er al jaren niet meer voor gestaan.
In ieder geval, ik heb eerst de theorie goed geleerd.
Vervolgens een een aantal keren als groom gediend bij iemand anders op de wagen.
De eerste keren met een ervaren persoon ingespannen.
Hij is nu 4 keer voor de wagen geweest en dit ging allemaal goed.
Binnenkort krijg ik nog extra hulp van iemand hier op bokt en ga ik ook lessen.
Zit wel een behoorlijke kostenpot aan verbonden..
Zou ook voor een geremde wagen gaan.
Op youtube is ook veel info te vinden en tips.
Ik weet niet hoe goed je engels is?
Er staat een complete film op over de basis van mennen waarin alles wordt langs gegaan.
Veel plezier! :)

Edit: het koetsiersbewijs zou je ook kunnen halen, was voor mij simpelweg te duur omdat ik het allemaal zelfs moest betalen.
Dit is deel 1 van die film:
https://www.youtube.com/watch?v=J1zSpvhioQo
Hier heb je evt ook nog wat aan:
https://www.youtube.com/watch?v=qR61fudib7w
Er is voldoende te vinden!
Laatst bijgewerkt door WillBokkers op 06-01-15 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

_SnowBall

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 17:16

Dankje! Nee, Floris is nog niet echt beleerd. Mijn engels... Tja dat is niet echt mijn beste vak := Jij zegt dus, dat je eerst ff in de boeken ervaring moet nemen en dan het echte werk? Klinkt best goed. Kan je paar boeken aanraden?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 17:21

Je hebt toch iemand met ervaring voor erbij :)
Als je die gewoon laat komen kan je daar al je vragen bij kwijt, en die kan het je dan misschien in levende lijve uitleggen :)

_SnowBall

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 17:23

Pluttersput schreef:
Als je die gewoon laat komen kan je daar al je vragen bij kwijt, en die kan het je dan misschien in levende lijve uitleggen :)

Ja, maar misschien kan bokt wat info van te voren geven. En misschien ook wat hun hebben gedaan om hun paard te beleren voor de kar :)

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 17:23

_SnowBall schreef:
Dankje! Nee, Floris is nog niet echt beleerd. Mijn engels... Tja dat is niet echt mijn beste vak := Jij zegt dus, dat je eerst ff in de boeken ervaring moet nemen en dan het echte werk? Klinkt best goed. Kan je paar boeken aanraden?

In boeken doe je niet echt 'ervaring' op, maar het is zeker heel zinvol!
Ik heb er enorm veel aan gehad.
Ik wist namelijk op die manier al hoe alles heette en hoe het om moest.
Mijn eerste keer inspannen was ook bijna foutloos.
En als je de theorie weet maak je ook minder snel fouten.
Dit zijn boeken die ik heb gelezen:
- Leren mennen voor het koetsiersbewijs (Had ik voor €7,50)
- Menpaard in opleiding (was wel wat duurder dacht zon 20 euro)
- Mennen, alle rijtechnische vragen (dacht dat dat de titel was, deze stond bij ons bij de bieb)

Ik heb ook gewoon boeken op marktplaats gehaald, scheelt een hoop!

Hoe is je shetander van karakter?
Ik zou niet zelf zo beginnen!
Altijd iemand er bij die al wat langer ment.
Ken je iemand die ment? Anders vragen of je een keer mee mag.
Dan zie je alles gewoon een keer en kun je ook oefenen met achenbach.
Ik heb zelf ook hier op bokt verschrikkelijk veel gelezen.
Daar zie je ook fouten uit de praktijk en alle (soms wat brutale) waarschuwingen van medebokkers.
Zorg ook dat je veilig materiaal hebt, dat is echt heel belangrijk.
Laatst bijgewerkt door WillBokkers op 06-01-15 17:25, in het totaal 2 keer bewerkt

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 17:23

Pluttersput schreef:

Had ik ook hoor, maar op het moment dat je voorstudie gedaan hebt is het allemaal veel makkelijker te begrijpen.
Dus ik vind het wel slim wat ts nu doet.

_SnowBall

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 17:28

Oke, nog een keer heel erg bedankt! Ik ga vandaag toevallig naar de bieb, en zal dan zeker ook boeken meenemen! Helaas ken ik niet echt iemand die ment.. Diegene die mij ( en mijn vriendin) komt helpen heeft vroeger wel heel veel gement, maar ment nu niet meer. Karakter van mijn vzshet :
- Leergierig
- Valt mee hoe eigenwijs ( eigenlijk gewoon geen shetstreken, best handig! :p )
- Als hij je eenmaal kent, doet ie echt alles voor je!
- Hij is serieus echt nergens bang voor. Tractors, honden, brommende moters. Echt nergens voor.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 17:31

_SnowBall schreef:
Oke, nog een keer heel erg bedankt! Ik ga vandaag toevallig naar de bieb, en zal dan zeker ook boeken meenemen! Helaas ken ik niet echt iemand die ment.. Diegene die mij ( en mijn vriendin) komt helpen heeft vroeger wel heel veel gement, maar ment nu niet meer. Karakter van mijn vzshet :
- Leergierig
- Valt mee hoe eigenwijs ( eigenlijk gewoon geen shetstreken, best handig! :p )
- Als hij je eenmaal kent, doet ie echt alles voor je!
- Hij is serieus echt nergens bang voor. Tractors, honden, brommende moters. Echt nergens voor.

Je zal nog wel de reactie krijgen 'elk paard kan een keer schrikken'.
Dat klopt helemaal, maar ik vind zelf de basis ook wel meetellen.
Kijk even hier:
L_Rivaldo @ [AR] Koppeltopic voor grooms en koetsiers
Dit is het koppeltopic.
Als je daar een oproepje plaats kan je misschien zo met iemand mee.
Er is vast wel een bokker te vinden waarbij je op de wagen kan!

_SnowBall

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 17:34

Voor de 3x bedankt! :o Ja, Floris zal heus wel van iets schrikken of alert zijn. Maar tot nu toe zijn dat onverwachtse dingen. Ik zal zeker even een oproepje plaatsen! Dankje!

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 17:35

Denk dat het belangrijk is om eerst iemand te zoeken die er verstand van heeft.

Met hem of haar kan je dan opzoek gaan naar een goed tuigje en naar een sulky of kleine menwagen.
Dan heb je dat in ieder geval al goed getakeld. Hij of zij kan je dan direct uitleg geven waar je naar moet kijken, waarna je kan gaan beleren.

Denk dat de basis het belangrijkste is, en wat WillBokkers zegt, elk paard kan schrikken.
Ik heb mijn paard uit handen gegeven, en ook hij is aardig bomproef, maar schrok toen toch even toen er wat pony's de dijk over gerend kwamen.

Waar ik wel veel baat heb gehad, aangezien ik zelf een kluns ben. Is dat ze tijdens het beleren, onder controle bijvoorbeeld eens het lamoen hebben laten vallen, of met de zweep tegen de bak aan zaten te tikken. Dit zijn dingen die jou ook kan gebeuren. Het is handig als je je paard laat wennen aan dat soort dingen door iemand die ervaring en kennis heeft. Want geloof me, het overkomt je echt nog wel een keer.

_SnowBall

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 17:39

Dat begrijp ik heel goed, en we zijn ook wel alert daarmee. Maar we houden hem niet bijvoorbeeld strak als er een auto aankomt. Verder heb ik al een oproepje geplaatst bij dat topic wat WillBokkers had geplaatst. Dus nu maar afwachten! In ieder geval erg bedankt voor de reactie's!

Maaike02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 17:40

als je verzorgshet leergierig is kom je denk ik al een heel eind. Ik weet helaas niet zoveel over mennen en kan ook niet meepraten over eigen paarden of verzorgpaarden :( Maar nu even niet over mij :) Wil je recreatief of wedstrijden gaan doen? Hoe groot is hij ongeveer? Ik probeer wat te zoeken op internet maar verwacht er niet het beste van!

_SnowBall

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 17:42

Gewoon recreatief, maar misschien soms een wedstrijdje meepakken. Floris is 85cm en best dik, dat wil ik er zo snel mogelijk er af hebben! (Zijn we mee bezig) Echt super lief dat je iets wilt opzoeken!

Maaike02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 17:49

_SnowBall schreef:
Gewoon recreatief, maar misschien soms een wedstrijdje meepakken. Floris is 85cm en best dik, dat wil ik er zo snel mogelijk er af hebben! (Zijn we mee bezig) Echt super lief dat je iets wilt opzoeken!

http://www.shetlandershop.nl/assortiment/Mennen
[AR] hoe leer je pony aan de kar?
http://www.groenkamp.nl/beginnen-met-aa ... ijden.html
ik weet niet of dit je kan helpen. Dat topic is wel al gesloten maar misschien met pb van lolokanarie en die bovenste is een shetlanderwinkel. Het spijt me dat ik niet supernuttige dingen heb

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 17:56

Ben het ook eens met Sanne!
Ook (voordat je gaat inspannen) oefenen met de strengen.
Doe die een keer aan de binnenkant van het been.
Zat ik net ook aan te denken.
Begin anders ook eens met dubbele longe.
Ik heb ook zelf met mijn paardje lekker geoefend met lange lijnen. (daarvoor dubbele longe maar vond hij niet heel interessant)
Hierdoor leerde ik beter met achenbach om te gaan en beter te reageren op situaties.
Hoe oud is Floris als ik vragen mag?
Dit is ook nog een nuttige link voor je:
http://www.onderdekastanje.nl/download/ ... _1span.pdf
Ik zou mij op dit moment lekker eens gaan verdiepen in de theorie die er achter zit (is namelijk nog best ingewikkeld).
Oproepje plaatsen bij het koppeltopic en dan kijken of je een aantal keer mee kan.
Als je spulletjes gaat kopen;
Ik weet niet hoe groot je budget is maar als hij kleiner is kun je beter een tweedehands goed leren tuig halen ipv een goedkoop nieuw tuig.
Bij de wagen heb ik zelf altijd voorkeur voor geremd en geveerd (heb ik zelf ook).
Let op dat de lamoen goed zit en evt wat extra breedte heeft bij de kont zodat Floris goed kan draaien in de bocht.
En het spul moet veilig en goed zijn natuurlijk.
De weg opgaan met een tuig wat op ieder moment kan knappen is echt gevaarlijk!
Ik vind mennen verder geweldig hoor, maar wil je wel even waarschuwen ;)

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 18:00

Even offtopic -> Zag je oproep bij het koppeltopic staan, maar misschien is het slim om even de omgeving te vermelden; waar het is in Nederland.
Er staat op de eerste pagina dacht ik een voorbeeld met info die je erbij kan zetten zodat het duidelijk is wat je precies zoekt. :j

_SnowBall

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 13:34

Oke, ik zal kijken of ik het kan wijzigen. Bedankt voor de tips @WillBokkers! @maaikefanfan jij ook erg bedankt :) Ik zal eens gaan kijken :)

_SnowBall

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 13:35

Floris is trouwens gok ik, 12 jaar. Hij is al grijs aant worden, ik weet niet zijn leeftijd namenlijk :)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 14:48