sinds de kou en winter weer in het land is is het wat lastiger om aangespannen te rijden voor mij buiten. Dit mede ook omdat het vroeg donker is en ik absoluut nooit alleen op pad ga aangespannen. Je bent afhankelijk van anderen en aangezien ik met name nachtdiensten draai ben ik juist vrij op momenten dat anderen werken. Een groom heb ik al gezocht en heb ik in principe al, maar ook zij kan niet altijd mee.
Nu heb ik het 'geluk'om op een stal te staan met binnenbak. Echter maak ik daar eigenlijk nooit gebruik van, aangezien ik de bak vrij zwaar vind voor het aangespannen werk. Toch zou ik dit graag willen oppakken, maar op een verantwoorde manier, zonder dus de pony's kapot te rijden. Hoe kan ik de pony's het beste in de bak aan het werk zetten, zodat ze wennen aan de zwaarte. Het is echt geen superzware bak, ik heb ook geen zware kar, maar de keren dat ik in de bak gereden heb was 1 van de twe pony's binnen 10 minuten uitgeteld..
graag hoor ik tips en manieren om ze er aan te laten wennen. Ze lopen ook trouwens onder de man in de bak en worden erin gelongeerd, dus dat zijn ze wel gewend
Ik train altijd met een tweewieler. Werkt bij ons echt perfect.
Verder misschien lange lijnen of met een sleepje ofzo? (kan makkelijk zelf maken met een band of een balk) Egaliseer je gelijk de bak en is iedereen er happy mee haha.
Gem
Geplaatst: 05-01-15 21:38
Heb je volrubberen wielen of luchtbanden? De laatsten rijden veel lichter in een binnenbak. Volrubber snijdt zich diep in de zanderige ondergrond en is loodzwaar, hoe licht je koets ook is.
ik heb luchtbanden. vanavond een kwartier in de bak gereden. ging best goed. ze leken het niet erg zwaar te vinden. ik ga het zo denk ik langzaam opbouwen