Ervaringen met dit hoofdstel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

marley93

Ervaringen met dit hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 12:46

Hoi!

Zijn er mensen die dit hoofdstel wel eens hebben gebruikt en hun ervaring erover willen delen?
Het gaat om een F.R.A. Palona. Ik zag m in de Epplejeck hangen, en zit erover te denken om die over een tijdje misschien aan te schaffen.
Zelf heb ik echter geen ervaring met bitloos rijden (paard wel), maar het systeem van dit hoofdstel lijkt me niet moeilijk te begrijpen. Ik heb geen harde hand, en zou er dan recreatief mee gaan rijden.

Hier is een linkje naar de online store.
http://www.ej.nl/paard/hoofdstellen-bitten/hoofdstellen/bitlooshoofdstel-f-r-a-palona_1688.html

De reden dat ik juist deze overweeg is vanwege het systeem, en de kleur... :o

(Als je trouwens denkt: "Beginner aan bitloos, en dan met dit hoofdstel? NO WAY!" dan hoor ik het ook graag, maar nog liever met een alternatief erbij. :))

Bij voorbaat dank!

klaas30

Re: Ervaringen met dit hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 20:16

beter geen kingekruist hoofdstel je kan beter een sidepull of kaptoom of zo :D

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 15:57

Oké, en wat is de reden daarachter? :)

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 16:14

Ga je er met je eigen paard mee rijden? Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt, maar kingekruist werkt een soort van omgekeerd qua werking als sidepull, dus ik zou echt kijken waar je paard het beste op reageert.

klaas30

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:24

Kingekruist is scherper en dan verbreek je eigenlijk vindt ik het idee van nature en je moet proberen zo zacht mogelijk te rijden :D

Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:28

Mijn paard is al snel een kantelaar en daar hielp een gekruist bitloos hoofdstel niet mee.

Ook voor paarden die slecht druk kunnen hebben is hij niet geschikt.

Ik heb de fra pardoes, is die ook niet in die kleur te verkrijgen?

Kvind hem wel heel mooi!

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:30

Hee!
Super mooi hoofdstel! Maar als ik jou was zou ik voor een sidepull gaan.. Rijd meer op de manier van mét het bit. Als je een kaakgekruist hoofdstel neemt is het eigenlijk zo: trek je aan de rechter teugel, dan voelt het paard dit aan de linkerkant en zou hij (als het goed is :Y) haha) naar links gaan.
Bij een sidepull werkt het zo: trekt je aan de rechter teugel, dan voelt het paard dit aan de rechterkant.

Ikzelf heb ook even bitloos gereden, maar later weer verder gegaan met bit. Het bitloze rijden heeft een duidelijk verschil gemaakt! Mijn paard werd lichter aan de hulpen, en was ook een stuk rustiger en minder gestresst. Maar met buitenritten was ze zó enthousiast dat ik het bit weer ben gaan gebruiken, en ze werd een stuk beter te houden, en hoefde absoluut niet te trekken ofzo. Of terwijl: het kan een goed verschil maken!
Laatst bijgewerkt door Mirjam1202 op 08-01-15 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:30

Kijken jullie wel naar hetzelfde hoofdstel...? Die ik zie in de link is kaakgekruist, niet kingekruist :)

In mijn beleving worden qua bitloze hoofdstellen de kaakgekruiste en de side-pull het meeste gebruikt.

Als je nog geen ervaring hebt is het misschien handig om eerst het 1 en ander uit te proberen zodat je zelf kan ervaren wat voor jou en je paard fijn werkt :j

Kan bijvoorbeeld via de bruikleenservice hier:
http://www.bitloos.nl/bitloos.php?pagina=10

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:33

Even voor de duidelijkheid: Dit hoofdstel is kaakgekruist. Kingekruist is weer eens een heel ander systeem en werkt ook heel anders.

Ligt heel erg aan je paard en jou of dit hoofdstel bij jullie past. Ik ken een (gevoelige) arabier die heel goed op een kaakgekruist hoofdstel te rijden is, en mijn eigen paard reageert bijvoorbeeld heel slecht op sidepull, maar low sidepull kan dan weer wel. Ook kingekruist en touwhalster werken bij mijn paard goed. Kaakgekruist nou weer net niet en bosal ook niet.

Ligt dus compleet aan je paard, ik zal het gewoon proberen! Wel de neusriem op de goede hoogte (twee vingers onder het jukbeen) plaatsen. Dit soort hoofdstellen worden vaak veel te laag gehangen waardoor ze inderdaad scherp inwerken.

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:37

Was inderdaad ook wat ik dacht: dit is kaakgekruist en niet kingekruist, raar dat EJ het zelf ook kingekruist noemt.

Kaakgekruist kan scherper zijn dan kingekruist en een sidepull, het geeft de meeste druk, maar het is daarmee wel een duidelijk signaal. Neem je rechts de teugel aan, voelt het paard links druk aan het hoofd. Paarden wijken van nature voor druk, en zal dus naar rechts gaan. Precies hetzelfde als met bit dus, het is niet zo dat als je rechts teugel aanneemt, je paard naar links zal gaan.

Ik rij zelf kingekruist en kon er zo mee wegrijden, ik vind dat de gekruiste systemen erg duidelijk werken en lijken op hoofdstellen met bit.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:40

Ik rij tijden met bit en tijden zonder bit en heb een kaakgekruist hoofdstel. Mijn paard doet het daar prima op. Ik zou het gewoon uitproberen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:45

Weet je niet met wat voor bitloos hoofdstel het paard al gereden is? Dat lijkt mij het makkelijkste om er achter te komen wat werkt :)

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:47

Aah joh, wat weet EJ er nou van, ik denk niet dat er veel mensen werken die bitloos rijden hoor. En dan ook nog het verschil weten tussen kaak- en kingekruist? De namen lijken gewoon erg op elkaar en als je je niet verdiept hebt in bitloos rijden hussel je dat nogal eens door elkaar :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:49

Achja, het is ook al beter dan het bitloze hoofdstel van divoza: met sperriem :')

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:52

Air schreef:
Achja, het is ook al beter dan het bitloze hoofdstel van divoza: met sperriem :')

Deze toch?
Klik

Zo typisch dat ding, had een review achter gelaten dat het zo raar was dat er een sperriem op zat, maar die review is weer verwijderd :')

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:57

Mijn paard loopt ook super op een kaak gekruist hoofdstel van FRA. Let er wel op dat het hoofdstel uit jouw link lederen riempjes heeft onder de kaak. Naar mijn mening is de release dan niet zo goed als een hoofdstel met nylon riempjes (zoals de Dietsj).

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 21:19

Haha wow, dat zijn een heleboel reacties plotseling. Ik ga eerst even reageren voor degenen met de 'nieuwe' info/vragen, als jullie dat niet erg vinden. :)

@Mirjam1202: Wat cool dat het zo'n verschil heeft gemaakt bij je paard! Het paard wat ik volgende week vrijdag ga ophalen kan op zich ook prima op bit lopen, maar ze is vrij gevoelig in haar mond. Zodra je te hard bent, ben je haar mentaal kwijt.

@Pmarena: Die site is erg handig, alleen ik ben geen lid van KNHS, NVBP, of NVVR... Maar dat ga ik regelen! :) (Denk bij de NVBP.)

@Chouchou: Nu twijfel ik weer over hoe het zit met de signalen die het paard krijgt. Ik had dat idee inderdaad (rechts de teugel aannemen = rechtsaf), maar Mirjam1202 geeft aan dat het juist andersom is. (rechts de teugel aannemen = linksaf). Wat jij zegt lijkt me logischer, maar...?

@Air: We weten niet waar ze eerder bitloos op heeft gereden, helaas. Bij haar huidige adres wordt dat namelijk niet gedaan, maar zij weten het ook niet van de persoon die haar daarvoor in haar bezit heeft gehad.

@Plukje: Dan ga ik denk ik kijken of ik de Dietsj ook kan uitproberen. Dankjewel voor die tip!

Verder iedereen heel erg bedankt voor de tips en ervaringen! Ik weet in ieder geval dat ik ga kijken naar het in bruikleen nemen van de verschillende soorten hoofdstellen. Tof dat die mogelijkheid bestaat! :D

(ennuh... bitloos met sperriem? :roll: Heul logisch! :Y) )

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 21:26

Even reactie op Mirjam1202:
Een paardenneus is rond, niet 'recht' zoals de mond van het paard. Een (normale) sidepull werkt alleen maar boven op de neus in. Een kaakgekruist hoofdstel geeft druk op de wang. Het werkt eigenlijk heel simpel. Als jij tegen de wang van je paard druk gaat hij ook van je weg, toch?

Dus, druk op je rechter teugel betekend druk op de linker kaak. Door de druk links wordt het paard dus naar rechts 'gedrukt'.
Omdat het niet bovenop is wordt het paard niet naar rechts getrokken door hoe een sidepull of bit werkt, maar er juist geen geduwd.

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 22:48

De toevoeging van Mariett klopt ook, de uitspraak van Mirjam1202 over de inwerking is gewoon niet juist :o

Slim om eerst verschillende hoofdstellen uit te proberen! Het hoofdstel dat je op het oog hebt is aardig aan de prijs, dus goed om eerst te weten of zo'n systeem je überhaupt bevalt :)

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 23:08

Hee :) sorry dan heb ik het altijd verkeerd begrepen.. Haha sorry. Fijn dat jullie het wel goed hebben uitgelegd!!

Nikkylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 19:10

Ik heb zelf vaak met een kaakgekruist hoofdstel gereden.
Vind het een prettig hoofdstel en het rijdt niet heel anders als een hoofdstel met bit.

Het enige nadeel met dit hoofdstel is dat hij soms niet goed "los laat".

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 16:06

Ja, dat werd eerder inderdaad ook aangegeven. Plukje zei hetzelfde, wat de release betreft.
Maar goed, ondanks dat ik de komende maand/maanden nog niets hoef te kopen (we gaan eerst gewoon wandelen), is het toch wel fijn om wat info te krijgen. :)

SavvyPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 21:28

Ik heb het hoofdstel nooit gebruikt, Maar ik ben niet zo voor bitloze hoofdstellen. Die drukken heel hard op hun neus. Ik ben meer van bitloos rijden met een touwhalster...

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 21:34

SimchaKatie schreef:
Ik heb het hoofdstel nooit gebruikt, Maar ik ben niet zo voor bitloze hoofdstellen. Die drukken heel hard op hun neus. Ik ben meer van bitloos rijden met een touwhalster...

Een touwhalster is ook heel scherp hoor dus het maakt niet uit wat je gebruikt maar hoe je het gebruikt wij hebben thuis een sidepull van ej die blijft er goed en is fijn

SavvyPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 21:35

Als je de goede MM neemt is het niet zo scherp ;) Maar met jouw hoofdstel, Drukt dat niet heel erg op de neus??