[AR] Zit dit tuig zo goed?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Michelle5418

Zit dit tuig zo goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 16:55

Zit dit tuig zo goed?
Ik weet dat de strengen door de singel heen moeten..
Maar zien jullie nog iets wat verkeerd zit?

(Ik ga nu sparen voor een heel nieuw tuig, maar moet dus eerst
Nog doen met dit tuig)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Pluttersput

Re: Zit dit tuig zo goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 17:32

Nee, zit niet goed :) en eerlijk gezegd, ik vind het onverantwoord om zo de weg op te gaan, gezien je strengen bestaan uit stukken touw. Als dat los gaat, wat je bij de onderste foto bij het schoftje al kan zien, kan je grote ongelukken krijgen.
Je lichtogen liggen achter het schoftje, wat betekend dat je pony te lang in de strengen staat. Je broek hangt te laag, die mag een stuk omhoog. Ook ligt je schoftje naar achteren gekiept, daar zit ook iets niet lekker.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 18:41

De borst mag ook een stukje om,hoog. Waarom zo'n groot sjabrak eronder? Je bovensingel hangt gewoon los. Lamoen is te klein/kort voor de pony

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 18:43

Die touwtjes zien er heel gevaarlijk uit..
Strengen zijn niets voor niets gemaakt! (En die kun je in geval van nood ook redelijk makkelijk van de wagen loskrijgen.. Als je die touwtjes eerst helemaal ontknopen moet.. (al, een zakmes mee is altijd handig met ritten!)

De broek kan ook een stuk omhoog, en lijkt het of je alleen een binnensingel hebt?
Die riem die 'aan' de lichtogen zit, is de buitensingel. Die moet ook even vast :+

En het schofttuig hangt naar achteren.

Met je nieuwe tuig zou ik een ervaren menner alles even goed laten zetten. Dan weet je ook hoe dat precies werkt. Dat een paar keer, zodat je weet op welke hoogte jouw'n tuig goed zit. En dan kan je het zelf proberen terwijl de ander even meekijkt. Zo heb ik het met het tuig van mijn verzorgpony geleerd.

Michelle5418

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 18:51

Dan is het tuig niet compleet, ik gad het gekocht als compleet tuig...via marktplaats

Michelle5418

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 18:52

Ik ga dan maar snel naar een ander tuig zoeken..

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 19:19

Goedkoop is vaak duurkoop.
Groter maatje lamoen.

Nienkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 19:26

Zie ik het goed dat je met een sulky rijd? Zo ja, heb je je beseft wat er gebeurd als je zonder buitensingel gaat mennen in combinatie met een sulky en jij te ver achter op het bankje gaat zitten?

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 19:28

Mijn tip is; koop een ander tuig. Dit zit niet pas.

Wel een leuk dekje overigens, maar ik zou hiervoor een pad of onderlegger gebruiken. ;)

Michelle5418

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 19:51

Nienke jaa ik weet het je kiept naar achter, echt een rot tuig.. buitensingel zit er niet bij...
Hoezo groter lamoen? Want ze kan gewoon draven ? (Ook heel hard, uit gestrekte draf)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 19:59

Donderxx schreef:
Nienke jaa ik weet het je kiept naar achter, echt een rot tuig.. buitensingel zit er niet bij...
Hoezo groter lamoen? Want ze kan gewoon draven ? (Ook heel hard, uit gestrekte draf)

Dat is dus waarom een buitensingel wel degelijk handig is om te gebruiken :+

Ik zou zeggen, een nieuw tuig kopen en dan een ervaren menner laten kijken. Zodat die kan helpen om het tuig goed te verstellen.
Tevens, heb je geleerd hoe een paard/pony goed op te tuigen en hoe je hem in moet spannen? Als je de goede volgorde leert, mis je vanzelf dat je bijvoorbeeld geen buitensingel hebt.

Succes!

Qua lamoen weet ik niet hoe het met de lengte moet.

Michelle5418

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 21:11

Jaa , inderdaad maar die zit er niet bij ga inderdaad opzoek naar een goed nieuw tuig en heb al iemand die me wil helpen met het verstellen!

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 21:43

Ik zou me als ik jou was ook eerst wat meer verdiepen in tuig opdoen en tuig afstellen. Je tuig is inderdaad niet compleet, past niet en de balans ziet er ook niet goed uit. Goed dat iemand je helpt :)

Had je niet iemand mee die meer weet over tuigen toen je het ging kopen? (Uit nieuwsgierigheid, anders misschien deze keer wel doen :) )

Michelle5418

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 23:02

juliedo24 schreef:
Ik zou me als ik jou was ook eerst wat meer verdiepen in tuig opdoen en tuig afstellen. Je tuig is inderdaad niet compleet, past niet en de balans ziet er ook niet goed uit. Goed dat iemand je helpt :)

Had je niet iemand mee die meer weet over tuigen toen je het ging kopen? (Uit nieuwsgierigheid, anders misschien deze keer wel doen :) )

Ik heb allemaal filmpjes op YouTube opgezocht, en denk dat het gewoon geen fijn tuig is. En denk dat de schoft naar achter wordt getrokken door de staartriem maar die zit al op het lost
Hij zou ook compleet zijn..
Hij is verzonden, en had degene ook een bericht gestuurd maar ze heeft me geblokt.
Dus erg jammer, maar ga gewoon een nieuw tuig in de winkel kopen. Die helemaal compleet is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 23:43

Dan zou ik ook maar eens een menlesje nemen als ik jou was!
Mennen kan verschrikkelijk fout gaan als er iets gebeurd :)

En dan ook iemand vragen met veel ervaring in mennen of hij met het tuig wil helpen. (goed verstellen en hoe je alles veilig om doet :) )

Superleuk dat je wil mennen, maar vraag alsjeblieft om hulp aan een ervaren menner. Ik heb geen zin in een berichtje van 'pony met wagen in de sloot' op Voorpagina Nieuws. En dan erachter komen dat jij het was en daardoor in het ziekenhuis ligt. Veel liever heb ik dat je hulp vraagt en daarna veilige kilometers kunt maken met je pown!
Succes :)

En een nieuw tuig is erg slim :) misschien kan je dit tuig in onderdelen verkopen.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 23:54

Pluttersput schreef:
Nee, zit niet goed :) en eerlijk gezegd, ik vind het onverantwoord om zo de weg op te gaan, gezien je strengen bestaan uit stukken touw. Als dat los gaat, wat je bij de onderste foto bij het schoftje al kan zien, kan je grote ongelukken krijgen.
Je lichtogen liggen achter het schoftje, wat betekend dat je pony te lang in de strengen staat. Je broek hangt te laag, die mag een stuk omhoog. Ook ligt je schoftje naar achteren gekiept, daar zit ook iets niet lekker.

Mijn strengen bestaan ook uit touw, dat is bij dit tuig.
Niet alle strengen zijn leren strengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 23:59

vrouwke schreef:
Pluttersput schreef:

Dat hoort bij je tuig?
Dan is het denk niet gewoon 'vastgeknoopt' in de hoop dat het met die 5 knopen blijft zitten? :) althans, ik denk dat dat het geval is in TS'ers situatie :)

Al, ik heb alleen ervaring met leren, dus zal er niet verder mijn mening over geven :) Behalve dat er voor mij een verschil zit tussen 'hoort erbij' en 'knoop het maar met touw vast'.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 08:01

vrouwke schreef:
Pluttersput schreef:

Die tuigen die ken ik, waarbij de strengen uit touw bestaan. Maar bij de gespen van het borststuk kun je hier gewoon zien dat het vastgeknoopte stukjes touw zijn. Als het goed is zit bij jouw tuig het touw gewoon aan het borststuk vast ;)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 13:25

Het is al door anderen gezegd, maar ook ik geef het nog even aan: dit is geen veilig tuig. Alles zit met touwtjes aan elkaar of "bijgesteld" en niets zit zoals het hoort c.q. veilig is. Niet verantwoord om mee aan de slag te gaan. Wacht daarom met mennen tot je een goed tuig hebt, dat ook nog eens prima ligt. ;)

Michelle5418

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 13:58

Welke lengte lamoen heb je nodig voor een grote shetlander?
Ze is ongeveer 1,05/1,10 cm hoog.

Hopelijk kunnen jullie me helpen!

Ps. Ik heb trouwens een nieuw schoft stuk gekocht! Met lichtogen ,buitensingel , staartriem etc.
Want de borst en broek waren wel goed, alleen de strengen nog.

Michelle5418

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 15:18

Is 1,35 cm lang genoeg?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 15:30

vrouwke schreef:

Touwstregen zitten over het algemeen toch wel gewoon vast aan de borst of aan een leren stoot of een gesp/haak oid waardoor ze goed en stevig verbonden zijn, hier heeft het tuig een gewone gesp zoals je die vaak met leren strengen ziet maar zit het touw gewoon geknoopt, dus als dit wel een orginele touwtreng is is de bevestiging er iig af?

Lamoen is lastig te zeggen zonder het paard er tussen te zien. je moet het paard zo in de strengen kunnen zetten dat de lichtogen recht naar beneden wijsen of iets naar voor en er dan nog voldoende ruimte achter het paard blijft dat de wagen (ruim) niet op de hakken loopt, Daarnaast is het het best als het lamoen een beetje taps toeloopt waardoor het paard ruimte heeft om te buigen tussen de stangen. Maar ik rij altijd met vierwielers dus kan zijn dat je ivm balans op een tweewieler nog extra aandachtspunten hebt dat weet ik niet.