Hallo. ik weet dat hier al topic 's over zijn. Maar wil toch meer weten. Mijn pony draait zich altijd om met longeren. Ik sta goed. (bij de billen). Ik kan niet zwaar tillen en mijn moeder en ik dachten dat we een lint afzetten in een rondje. Maar om dat de staanders van hout zijn en ik vaak alleen moet naar stal is dit geen goede oplossing. Ik heb niet veel aan de reacties van neem les. Want dat mag niet van mijn ouders. Weten jullie tips zodat ik gewoon kan longeren zonder dat mijn pony zich omdraait. Groetjes. Ik moet wel longeren omdat mijn zadel niet past, word aangewerkt.
__Horsegirl
Geplaatst: 04-01-15 16:13
Zodra ze om wil draaien niet de kans geven, gelijk tik met de zweep. Als hij/zij dan gaat rennen, lekker laten gaan. Beter dan omdraaien! Wel kijken of het echt vervelend zijn is, en niet iets anders.
Paar prikpalen halen bij de welkoop/boerenbont (zijn helemaal niet zo duur) en daarmee een cirkel of een hoek afzetten in de bak met een stuk of 6 kom je al een heel eind.
Julu72
Geplaatst: 04-01-15 16:17
Volgens mij sta je dan te ver naar achteren als je echt ter hoogte van de billen staat: je geeft dan min of meer het signaal 'draai je achterhand weg' (= omdraaien ). Je kunt wel het e.e.a. aan informatie m.b.t. longeren vinden op het internet: dan heb je er gelijk een plaatje bij (en video?).
Ga je toch fijn freestyle aan de gang met je pown? Pony blij en vermaakt zich en jij blij, heb je er samen plezier aan.
Longeren is geen "must" hoor.
Kendra
Geplaatst: 04-01-15 16:22
Zorg er voor dat je een goede 'driehoek' hebt. Dus letten op de plek waar je staat maar ook hoe je je zweep houdt. En goed opletten, vaak merk je wel als ze willen draaien (iets langzamer lopen, oren plat, hoofd de andere kant op..). Dan direct een tikje met de zweep en een stemcommando (bijvoorbeeld: 'voorwaarts'). Verder goed bij de les houden, dus veel overgangen, tempowisselingen, zorg dat ze naar je luistert en geen tijd heeft om zelf wat te bedenken.
Ik denk dat je te weinig opent voor De kunst is om vooral niet naar te paard te kijken, dat werkt remmend. Je drijvende hand moet achter het paard en je leidende hand moet vér voor het paard, en jij moet niet naar je paard kijken maar naar de volgende hoek waar hij doorheen moet.
xxdomiixx
Geplaatst: 04-01-15 16:34
Zwaaien met leadrope, daar wil het paard dan niet meer heen dan bedenkt hij zich wel voor hij zijn neus tegen die leadrope krijgt (je mikt dan natuurlijk niet op hem). Weet niet of je er een hebt. En wat Marriet zegt!
Misschien een idee om eerst eens te gaan loswerken en zonder lij te zien wat jouw positie, lichaamstaal en energie voor effect hebben op je paard. Dan leer je precies de grenzen kennen en weet je waar je, als je dan eenmaal met lijn aan de gang gaat, moet staan. Emiel Voest heeft hier duidelijke informatie over, loswerken.
Wat bij mijn pony hielp, is hem eerst zonder touw te longeren. Goed duidelijk maken dat hij niet om mag draaien door zoals je al zei richting zijn kont te staan. Als hij toch wil omdraaien snel ingrijpen door met de zweep hem te blokkeren. Hij mag er absoluut niet doorheen
je staat idd te ver naar achteren. ik had dit ook met mijn pony ik denk zover mogelijk naar de achterhand dan blijft die voorwaarts maar ze bleef maar naar binnen komen. Later kwam ik erachter dat als je bij de achterhand staat je het paard uitnodig. Je moet met jou zwaartepunt op het zwaarte punt van je paard gericht zijn dan pas kun je hem longeren en onthoud dat alles wat op dit opzicht fout gaat aan jou ligt! het paard doet alleen wat jij hem vraagt. Succes!
Blijf gefocust op je paard, dus laat je niet afleiden door alles er omheen. Observeer de lichaamstaal en anticipeer daarop. Uiteindelijk word je daar steeds handiger en sneller in. Veel paarden proberen het een paar keer, maar bij een consequente leider, zullen ze gaan volgen. Bij het omdraaien neem ik aan dat je hem gelijk naar de andere hand leidt, toch? Hou vol!