Mila balkjes lopen en springen aanleren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gitana

Mila balkjes lopen en springen aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 18:58

Hallo :)

Mijn merrie is nu 5 jaar oud en, aangezien ik springen erg leuk vind, wil ik ook graag af en toe met haar gaan springen.

Vorig jaar heb ik het, voor mijn gevoel, een beetje verkeerd aangepakt :+
Ik heb een hindernisje opgezet en we zijn gaan springen, een paar weigeringen gehad plus een paar keer is ze langs het hindernisje gerend..
(Ook is ze er een stuk of wat keren netjes overheen gegaan)

Dit was overigens niet de 1e keer dat ze sprong onder t zadel, ze had het al eens eerder gedaan toen ze 3 was.

Nu wilde ik goed beginnen met springtraining en heb ik wat op internet gezocht van hoe ik moet beginnen.

We zijn gisteren begonnen met over een balkje stappen..
Dit wilde ze eerst echt niet, maar met steeds goed belonen ging ze er uiteindelijk toch graag overheen :)

Vandaag hebben we dit in draf gedaan, ging weer goed, ze leek het echt leuk te vinden.

Maar nu komt het "probleem";

Ze tikt heel vaak het balkje aan, ook als deze op de grond ligt.
Soms stapt ze er zelfs gewoon op.
Vaak komt ze totaal niet uit, terwijl het balkje nog op de grond ligt (mila stapt dan, draaft nog niet)

Mila is totaal geen lomp paard, ze let altijd overal op, ze stapt nog nieteens in haar eigen mest :+

Het is natuurlijk totaal niet erg dat ze dit nu doet, maar ik vraag me af waarom??

Weet iemand waarom? Is het gewoon omdat het nieuw is? Zijn er misschien oefeningen die hier goed voor zijn?

Het verhaal is langer geworden dan ik wilde, dus ik hoop dat het te begrijpen is :+

Alle oefeningen die we doen met het balkje, zijn aan de hand en niet onder t zadel :)

Regendans

Re: Mila balkjes lopen en springen aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 19:02

Liggen ze wel op de juiste afstand?

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 19:03

noorhermans1 schreef:
Liggen ze wel op de juiste afstand?

Het is 1 balkje :)

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 19:06

Misschien moet je zorgen dat je paardje een actievere houding aanneemt? Dat ze haar voeten hoger gaat optillen etc.?

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 19:08

Vaak is het omdat ze niet actief genoeg zijn. De mijne tikt ze ook wel eens aan, puur omdat ze niet actief genoeg is.
Ook in stap kan het zijn dat je niet helemaal lekker uit komt en dat ze verkeerd op het balkje stapt. Gewoon lekker oefenen!

Heb je begeleiding?

XMandylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 19:09

Ik denk dat ze niet actief genoeg is.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 23:19

Aha oke ja logisch :D

DeniseBirnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 22:30

Ik denk ook dat ze niet actief genoeg is in der beweging. Probeer haar wat feller te maken. Reageert ze wel goed op je been?

DeniseBirnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 22:32

je kan haar ook eens los laten in de bak met drafbalken. Kijken of ze het dan ook doet. Misschien kan je zien waaraan het ligt. Het zal de ene keer erger zijn dan de andere keer. Even goed observeren :)

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 22:45

DeniseBirnie schreef:
Ik denk ook dat ze niet actief genoeg is in der beweging. Probeer haar wat feller te maken. Reageert ze wel goed op je been?

Ja ze is een heel gevoelig paardje, onder t zadel reageert ze overal top op en eigenlijk is ze los ook altijd snel en druk :+

Dit "probleempje" was wel aan de hand hoor.. ik stond ernaast..

Ik heb afgelopen dagen nog even geoefend met haar en t ging al een stuk beter :D

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 22:46

DeniseBirnie schreef:
je kan haar ook eens los laten in de bak met drafbalken. Kijken of ze het dan ook doet. Misschien kan je zien waaraan het ligt. Het zal de ene keer erger zijn dan de andere keer. Even goed observeren :)

Dankje voor de reactie,

Als ik dat zou doen dan ontwijkt ze de balken :+
Ik ben haar ook juist aan het trainen op deze manier zodat ze het wat leuk gaat vinden..