Lange teugelen/longeren met kaptoom of bitloos hoofdstel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

IngridM

Lange teugelen/longeren met kaptoom of bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 17:01

Ik wil graag gaan lange teugelen met mijn shetlander van 99 cm.
Nu kan ik hem natuurlijk gewoon een bit indoen met hoofdstel maar ik zit eraan te denken om de FRA Baro aan te schaffen voor hem, zodat ik niet in z'n bekkie zit te rommelen.
Dit omdat het lange teugelen nieuw is voor me.
Fra Baro is een kaptoom.

Maar.......nu vind ik de 2 ringetjes zo ver naar voren zitten ook. Is het niet handiger om het te doen met iets waarbij de ringetjes iets meer naar de zijkant zitten ? Dus zoals bij een bitloos hoofdstel, zoals bv. de FRA Pardoes ? (past mijn shet niet helaas).

Dit ook omdat ik er misschien bijzet aan wil hangen met longeren. Ook dan lijken de ringetjes me zo ver naar voren te zitten.

Iemand ideeën of andere opties qua bitloos hoofdstel of kaptoom ? Voor shets is er niet veel wat eventueel zou passen.

shetlandfan

Re: Lange teugelen/longeren met kaptoom of bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 00:27

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 00:36

Als je net begint kun je ook met eenstal halster beginnen. De eerste paar keren is het moeilijk genoeg om je paard door te laten stappen en ook om op de hoefslag te blijven.

Ik werk nu met een kaptoom Vienna, die lijkt op de FRA Baro en dat werkt heel prettig. Mijn paard is er aan gewend en reageert op heel subtiele hulpen van het kaptoom. Volgens mij kun je aan de FRA Baro ook een bit hangen als je zou willen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 00:37

Goed dat je bitloos wil. :j
Een kaptoom is juist heel geschikt voor werken met de lange teugel, maar wellicht vind je een sidepull nog fijner? Eerst proberen met een stalhalster is ook een optie.

Edit: wat hippologic zegt

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 09:44

shetlandfan schreef:
Misschien heb je wat aan deze? Is er ook in maatje S wat maat shet is. (en anders zijn ze altijd heel behulpzaam bij twijfels over de maat)
http://www.permicavallo.nl/terreno.php

Die ziet er fijn uit ook, thanks voor de link !

TurdusMerula schreef:
Goed dat je bitloos wil. :j
Een kaptoom is juist heel geschikt voor werken met de lange teugel, maar wellicht vind je een sidepull nog fijner? Eerst proberen met een stalhalster is ook een optie.

Edit: wat hippologic zegt

Ik ben echt nieuw in het bitloos wereldje. Heb ook wel eens gekeken naar een sidepull maar ik zou graag ongeveer dezelfde werking willen alsof ik een bit in heb. En dat kan ik niet zo goed beoordelen. Dit jaar wil ik hem ook voor de wagen hebben (niet bitloos) en het lijkt mij verwarrend als ik verschillende werkingen heb.
Hiermee bedoel ik dat als ik met bit voor de wagen rijd en ik links vraag dat dat dan ongeveer dezelfde werking heeft als dat ik bitloos iets aan het doen ben. Want bij kaakgekruisd is dat precies andersom ofzo toch ?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 15:46

Er zijn inderdaad hoofdstellen met een gekruiste teugelvoering. Ik ben daar zelf niet zo een fan van. Niet omdat het niet werkt qua sturen, maar omdat de release vaak slecht is.
Een kaptoom en sidepull hebben dat niet, die werken gewoon 'rechtstreeks'. :)

Als je vragen hebt over het bitloze, pb mij gerust. :)

BrenKaCaNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 16:06

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 17:28

Bedankt BrenKaCaNo maar dat is net niet wat ik bedoel.

Ik ga de terreno of de fiaterre bestellen uit de link van shetlandfan. Heb al contact gehad met de webwinkel en ze hebben me super geholpen met mijn vragen :-)