Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
fjordnina schreef:Alle methoden dwingen het paard om zich te voegen naar de methode. Bij allen draait het om conditionering. Een echte samenwerking met je paard zit er dan ook niet in, terwijl het wel mogelijk is om op basis van gelijkwaardigheid samen te werken.
Je hebt 3 communicatievormen: discussie, monoloog en dialoog.
In een discussie verdedigen individuen hun standpunt ( denk aan: mijn paard wil rechts en ik links, ik ga hem overtuigen dat links echt beter is).
In een monoloog voert 1 individu de boventoon en geeft weinig ruimte voor de inbreng van de ander(en). Dit is wat methoden doen. Ze lijken ruimte voor het paard te geven, maar op het moment dat het paard echt een eigen actie onderneemt zegt de methode: dat is niet de bedoeling, als je dit of dat doet loopt het paard weer daar waar je het hebben wil.
In een dialoog is er gelijkwaardigheid. De inbreng van ieder individu is even waardevol en is niet goed of fout. De dialoog geeft aan een paard de ruimte om echt zelf keuzes te maken, zonder daarin geconditioneerd te worden. Als jij een vraag stelt aan het paard het het paard zegt nee, dan accepteer je dat, voor dat moment en in die specifieke situatie. Het wil niet zeggen dat je de vraag niet op een andere manier of op een ander moment kunt stellen om het paard op 'ja' te krijgen.
Als je er meer van wil weten kun je eens kijken op http://www.dialoogtussenmensenpaard.nl Zefanja woont op een half uurtje rijden bij jou vandaan en geeft ook lessen aan huis. Zefanja en Jessica van dialoog tussen mens en paard hebben allerlei methoden doorlopen, waar ze ook zeker wel dingen uitgehaald hebben, o.a. Voest en KFH, maar ook het traditionele is het hen niet onbekend.