Wat te doen met mn paarden??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

PaardjesFan1

Wat te doen met mn paarden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-14 16:52

hallo bokkerss, *\o/*
ik heb sinds kort 2 arabieren verzorgpaarden. Ze hebben 1 hectare aan weiland maar daar kunnen ze nu niet op omdat het echt te blubberig is. Ze hebben een kleine bak (niet overdekt) die nu ook blubberig is en er is een paal ingevallen. ik dat kwa beweging dat ik dan kon wandelen ofzo maar ze kunnen niet zonder elkaar en ik kan ze echt niet tegelijk laten lopen. 1tje is 3 jaar en de andere 9 jaar. ze hebben ook een klein stuk verhard waar ze nu wel is op staan (uitloop). de paarden kunnen gwn bij elkaar en trappen niet enzo

weet iemand wat ik met de paarden kan doen?

groeten, PaardjesFan1 :)

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 16:57

Kan je niet de bak voor de helft afzetten met een lint en dan telkens 1 tegelijk longeren (of als je niet weet hoe te longeren) laten rennen? Terwijl de ander op het andere stukje staat?
Verder weet ik niet wat je er mee mag doen van de eigenaar? Je moet alles wel eerst netjes vragen, natuurlijk.

Nooit zomaar kunstjes (vrijheidsdressuur) gaan leren zonder toestemming van de eigenaar, trouwens! Daar zou ik als eigenaar ook niet blij van worden omdat ik zon type paard heb wat die dingen tegen je zou kunnen gebruiken... -O-

PaardjesFan1

Re: Wat te doen met mn paarden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-14 17:07

ik kan de bak niet echt afzetten want het is echt een hele kleine bak, vierkant volgens mij :(
schuin afzetten is ook geen optie want het is echt te klein....
ik mag er bijna alles mee doen

PaardjesFan1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-14 17:15

weet iemand nog iets?

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 17:17

Ik heb er ook twee die niet zonder elkaar kunnen en longeer ze gewoon tegelijk, los, in de longeerbak. Gaat prima!

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 17:21

Kun je in de buurt geen bak huren, of misschien mag je iemand meenemen en dan kunnen jullie samen een buitenritje maken kan die ander op het andere paard.

PaardjesFan1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-14 17:25

in de buurt is vast wel een bak maar k denk dat ik daar het geld niet voor heb, ik ben 12 jaar en wil niet al me geld besteden aan een bak huren. in de zomer ben ik van plan zo te gaan rijden maar bos is ook blubber en ik heb er nog nooit op gereden dus wil wel eerst gewoon in de bak rijden(wat nu dus niet kan)

_Annika

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 17:30

Misschien moet je het hier met de eigenaar over hebben?

klaas30

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 17:34

En kan je niemand meenemen om te gaan wandelen aan de hand?

PaardjesFan1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-14 17:34

tjah, zei denkt dat ik gwn kan longeren daar in die bak maar ze heeft het echt heel druk want is zwanger en er moet daar nog zoveel worden gemaakt en gedaan. het is een privestal dus ze moet elke dag 2x langskomen om te voeren enzo. ik vind het een beetje triest als ik dan ook nog ga zeiken dat ik niet kan rijden enzo... ojah, ik kan de uitloop ook niet open laten staan want paard van 3 jaar duwt tegen de draadjes aan enzo, ze kan zelf uitbreken

PaardjesFan1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-14 17:35

klaas daar heb ik nog niet aan gedacht, meestal ben ik alleen. t is langs een drukke weg maar ze zei dat ze verkeersmak waren dus dat dat wel kon. dichtbij is wel een bos maar dat is wel erg blubberig

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 17:37

PaardjesFan1 schreef:
ik kan de bak niet echt afzetten want het is echt een hele kleine bak, vierkant volgens mij :(
schuin afzetten is ook geen optie want het is echt te klein....
ik mag er bijna alles mee doen

Een vierkante bak is meestal een longeerbak en niet geschikt om in te rijden (dan maak je alleen maar cirkels en dat is slecht voor een paardenlijf).
Maar longeren kan je er dus wel in (hoewel niet te lang achter elkaar ivm pezen)! Zoals iemand hierboven dus ook al zegt: met 2 tegelijk losgooien kan ook prima, hoor! Jij met zweepje in het midden en op die manier 'longeer' je ze ook een beetje, maar dan zonder lijn en met 2 tegelijk. :) Kunnen ze toch een beetje hun energie kwijt...

En kan je er echt niet 1 bij de stallen laten staan terwijl je de ander gewoon gaat longeren (met lijn en alles)? Als ze elkaar nog kunnen zien vanaf de stal en de (longeer)bak, dan zal het toch wel meevallen? En zo leren ze meteen een beetje om zonder elkaar te zijn...

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 17:37

Misschien wil iemand de bak wel gratis beschikbaar stellen hoor, maar ik denk dat je gewoon even geduld moet hebben.

Scooby007

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 17:41

Gewoon rubber laarzen aantrekken, een vriendin mee vragen en lekker het bos in! Beetje modder gaat niemand dood van, als je terug komt kan je altijd even de voetjes schoon maken met een doek ofzo. Meestal in bossen als je op de paden blijft kan je best wel de grote modder poelen vermeiden.

PaardjesFan1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-14 17:44

@mairead ze zij dat het een rijbak was en ze reed er zelf ook wel in toen ze nog niet zwanger was. Het is wel groter dan een longeerbak hoor maar het is ook niet super groot zal ik maar zeggen, ik kan ze niet los longeren want het is afgezet met een draad en de jongste rend daar gewoon doorheen. als ik er 1 weghaal dan slaat de ander helemaal op hol en kan ie zichzelf verwonden, dat risico wil ik niet nemen.

@schooby007 1 is 3 jaar en die is nog maar 1 of 2x bos in geweest. ze heeft ook maar 1 zadel. ik heb er nog nooit op gereden en misschien is het niet verstandig dat ik meteen de eerste keer het bos in ga

Scooby007

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 17:48

Ik bedoel ook wandelen, niet rijden ;p

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 17:53

Balen! Dan houd je weinig opties over! Het zou misschien handig zijn om er nog iemand bij te zoeken om te verzorgen, zodat jullie dan evt samen met de paarden kunnen gaan wandelen.

Het is de taak van de eigenaresse om te zorgen dat de paarden leren om (voor kortere perioden) van elkaar gescheiden te zijn. En ook om ervoor te zorgen dat ze niet zomaar door de draad vliegen (door daar bijv. stroom op te zetten).
Ze kan niet van jou als verzorgster (al helemaal een 12 jarige!) verwachten dat je een stroomklok aanschaft om het hek steviger te maken of dat jij (in je eentje) de paarden van hun verlatingsangst af helpt...

Ik vrees dat je dan voorlopig maar genoegen moet nemen met poetsen een aandacht geven.

xjessiesl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 14:43

Huh, gaan ze dus helemaal niet naar buiten als ik het zo lees? Die van ons die gaan gewoon de wei in ook al is het blubberig. Als ze willen kunnen ze gewoon weer terug de stal in, wei staat aan de stal. Maar ik tref ze nooit in de stal als ik kom. Gooi een dot hooi in de wei en dan is het goed! En anders even een deel afzetten zodat ze toch even uit kunnen razen. Paarden kunnen echt wel tegen een beetje modder. Die bij ons die kwamen lekker onder de modder aan. Vaak kon ik ze ook nog gaan halen.

Die bij ons raakte ook altijd in paniek als de ander weg gaat. De een uit de stal gehaald en de ander nog even laten staan, wel in het zicht. Toen rustig aan opgebouwd. Als we dan uit de wei/stal waren ging de andere naar buiten ook hier gooide we dan hooi in de wei. Dat ging prima, als die uiteindelijk in de wei stond en wat hooi aan het eten was was het ook goed, als ze nog niet uit het zicht was wel wat hinniken en een beetje gek doen. Maar als ze eenmaal weg was, was het ook goed.

Maar, ik snap niet hoe ze dan vroeger heeft kunnen rijden als ze verlatingsangst hebben. Je zegt namelijk dat ze vroeger wel heeft gereden. Zorg in elk geval dat de een wat te knabbelen heeft als de ander weg is. Zoals hierboven word gezegd is het misschien verstandig om een vriendin mee te nemen en dan maar gewoon samen gaan lopen in het bos. Maar aangezien ze waarschijnlijk veel energie hebben, zou ik niet meteen de weg op gaan. En blubber in het bos, voor jou is het vervelend. Maar het paard vind het waarschijnlijk alleen maar fijn als die er uit is.

Als ze met zijn 2e zijn tijdens het longeren loopt de een er dan ook nog doorheen? Je moet het maar eens met de eigenaar overleggen. En als er niks anders op zit, dan moet je het voorlopig maar even zo laten en lekker poetsen en knuffelen.