[AR] Advies voor een tuig voor een Arabier.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marith_Ov

Advies voor een tuig voor een Arabier.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 17:13

Aangezien ik het idee heb opgevat om een sleep te kopen en daar mijn paard voor te zetten, moet daar natuurlijk ook een tuig bij, maar ik heb totaal geen verstand van de diverse soorten tuigen die er zijn en welke daar geschikt voor zijn. Ik heb een Russiche x Poolse Arabier van ongeveer 1,50 m hoog.

Mijn paard zal dan hiervoor beleerd worden door iemand die daar ervaring mee heeft. Ze hoeft niet voor de wagen, het enige wat ze moet kunnen is stappen voor de sleep. Ik hoef dus geen mooi tuig, maar wel een degelijk tuig wat tegen een stootje kan. Wie kan mij hierin adviseren? Sta voor alles open (liefst 2de hands), maar wil niet meer uitgeven dan €250,-.

Alvast bedankt.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 21:22

Maat Cob zal het beste zitten.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 21:25

Voor het trekken van een sleepje gebruikte ik voor mijn Spaans/russische Arabier van 1.48 een oud dravers tuig. Paste prima.

Marith_Ov

Re: Advies voor een tuig voor een Arabier.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 21:34

@Alvaron; Even gegoogled op draverstuig, maar is daar het borststuk niet erg smal van? De sleep zal zo'n kleine 50 kg van zichzelf zijn.

@janouk; Maat Cob had ik inderdaad ook al gegokt, zijn er nog bepaalde merken die aan te raden zijn?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 21:36

Kwaliteit is, denk ik, niet zo belangrijk. Dat slepen doe je maar af en toe en er komen niet zoveel krachten op te staan bij het slepen in stap van de bak. 50kg is niets in vergelijking tot het trekken van een koets in galop.
Dus niet te gek........gewoon op zoek naar een passend comfortabel tuigje van b kwaliteit

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 21:37

Ok, dank je, dus gewoon iets simpels is goed genoeg. Dan moet ik er met mijn butget wel 1 kunnen vinden.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 21:39

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 10:30

Als ik zie hoe snel mijn pony's nat zijn van het slepen van de bak of t land in verhouding tot een training voor de marathon wagen kost het hun zeker wel kracht en zou ik kijken naar een 2e hands merk tuig.
Een webtech tuig van ideal is zeker een aanrader, niet mooi, maar onverwoestbaar en je hoef niet fanatiek te vetten. Kan zoweg ggehangen worden en ook na maanden zo weer gepakt zo der dat je bang hoef te zijn voor scheurtjes in het leer.

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-14 14:44

Bedankt Dennis, webtech van Ideal dus. Dat is wel handig, niet hoeven vetten. Ga eens op zoek.

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-14 17:51

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 19:09

Miss iets van Co Pater? Op maat gemaakt en kunststof. Weet de prijs alleen niet zo uit mijn hoofd

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 19:13

Prijs van de tuigen van Co liggen ongeveer gelijk aan die van ideal. Ze worden wel helemaal naar wens gemaakt en zijn tegenwoordig zelfs in kleurtjes te krijgen!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 19:27

Omdat ik hier ook met de pony's wil/kan slepen kies ik voor de zware marathon tuigen ivm mooi brede borst. Van veel concours of goedkope/kunststof tuigjes is de borst mij te smal om daar zoveel druk op te moeten verdelen voor het slepen. Voor mij is de keuze dus ook ideal (en inderdaad kunststof ivm gebruiksgemak). Deze tuigen kan je ook per onderdeel kopen en zeker voor het slepen heb je geen heel tuig nodig, enkel borst, schoftje (kan eventueel ook longeersingel voor gebruikt worden) en een stel menleidsels, want anders kom je zelf met de sleep in de knoop. Leer je paard wel heel goed omgaan met strengen tussen de benen, want dat is bijna onvermijdelijk.

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 00:43

Ik ben sinds vandaag voorzien van een lederen Ideal tuig via bokt markt binnen mijn butget. Geen idee welk model het precies was, maar het ziet er wel degelijk uit. We hebben bij ons in de buurt een tuigmaker zitten, dus als er iets niet lekker zit dan kan dat wsl wel aangepast worden.

Degene bij wie ik mijn paard wil laten beleren is ook al op de hoogte , dus zodra het tuig binnen is kunnen we rustig aan beginnen.

Strengen tussen de benen zal ik zeker aandacht laten geven. Meer tips en trucs welkom.

demug

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 21:49

Slepen is een continu belasting dus veel zwaarder dan voor de wagen. Houd dus rekening met de maat van je sleep, het gaat niet om het gewicht van je sleep maar de trekkracht die nodig is.

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 13:14

Dit is het tuig wat ik uiteindelijk gekocht heb. Broek even aan het borsttuig gemaakt zodat het stabiel blijft liggen. Het lijkt redelijk te passen, misschien her en der een paar gaten er bij, maar dat laat ik over aan degene die haar verder gaat beleren.

Dit was dus de alller eerste keer met een tuig op, paard is heel wat gewend, maar vond het toch erg braaf van haar.

De sleep is niet zo groot, ongeveer 1,10 m breed, dus zou te doen moeten zijn voor haar.
Afbeelding