paard vroeger mishandeld

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pien2010

paard vroeger mishandeld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 23:13

Hei bokkers!
Ik rijd op een laard van de manege maar ik ben de enige die iets met hem doet. Nu is hij vroeger mishandeld en is dus heel bang in zn stal, ik kan wel alles doen zoals de deken af doen of hem opzadelen maar borstelen vindt hij echt niet leuk. Hebben jullje tips om het vertrouwen op te bouwen? Onder het zadel en aan de hand in de bak is het zo'n braaf dier! Dan vertrouwt hij me best goed maar in de stal gewoon niet :(

ambre

Re: paard vroeger mishandeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 23:16

Ik denk eerder dat het paard pijn in zijn lijf heeft.
Als je zachtjes drukkend met je vingers over zijn lijf gaat dan hoort hij niet ineen te krimpen.
Helaas kun je daar bij een manegepaard weinig aan veranderen.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 23:20

Mag je het paard buiten de box poetsen? Dan zou ik de stal als rustplaats laten houden, en buiten de box alles doen. Als daar alles normaal is kan je voorzichtig eens in de box proberen te poetsen. Het liefst alleen op de "lekkere"plaatsen. Nadeel van manegepaarden dat vele aan het dier komen.

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 23:23

Hij heeft geen pijn, het is puur omdat ie bang is. Als je zijn stal in komt wordt ie al "boos" en ik heb heb ondertussen zo ver dat ik hem kan aaien als ik voorzichtig ben maar als ik rijd is er niks aan de hand. Het is eigenlijk een soort van mijn lease paard, ik mag met hem doen wat ik wil ik betaal alleen veeeel minder haha. Buiten zijn box doet ie verder vrijwel normaal! Alleen is hij een beetje kopschuw dus zijn hoofd mag je niet zo goed aankomen maar in de bak dan weer wel

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 23:32

Dat denken de meesten,maar helaas is het vaak pijn in het lijf.

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 23:35

Maar als hij pijn in het lijf heeft hoe komt het dan dat ik met hem in de bak kan doe n wat ik wil? Ik kan hem aan raken waar ik wil (hoofd minder goed dan de rest maar dat gaat ook steeds beter) maar als als ik hetzelfde probeer in zijn stal doet hij "boos"

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 23:39

Waar staat überhaupt dat het paard ineen krimpt bij het poetsen?? Dat zie ik er niet in staan...

Kimgilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 23:44

Elke keer als hij zich op zijn gemak bij je voelt blaas je zachtjes in zijn neus zo gaat hij jou geur herkennen, die geur gaat hij dan verbinden met fijne momentjes. Omdat je in zijn neus plaast op een fijn moment, jij laat hem zien dat als hij jou geur ruikt er niks kan gebeuren. Nu moet je wel een beetje zacht blazen geen oorkaan in zijn neus maken. Als hij een beetje aan je is gewent moet je hem gewoon elke keer je hand laten ruiken of even in zijn neus blazen. Zo komt hij op zijn gemak bij jou. Het werkt niet bij ieder paard maar, bij de meesten wel. In iedergeval succes.

Xx

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 23:49

Niet doen, de meeste paarden hebben er een hekel aan als ze in hun neus geblazen worden (en zeg nou zelf...).
Paarden herkennen je echt wel zonder dit soort vergezochte methoden.

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 23:50

Milouvsm schreef:
Elke keer als hij zich op zijn gemak bij je voelt blaas je zachtjes in zijn neus zo gaat hij jou geur herkennen, die geur gaat hij dan verbinden met fijne momentjes. Omdat je in zijn neus plaast op een fijn moment, jij laat hem zien dat als hij jou geur ruikt er niks kan gebeuren. Nu moet je wel een beetje zacht blazen geen oorkaan in zijn neus maken. Als hij een beetje aan je is gewent moet je hem gewoon elke keer je hand laten ruiken of even in zijn neus blazen. Zo komt hij op zijn gemak bij jou. Het werkt niet bij ieder paard maar, bij de meesten wel. In iedergeval succes.

Xx

Als je dat blazen bij de mijne probeert, bijt ze je neus eraf. Dus is geem advies wat ik zomaar zou geven.

Maar idd wat al gezegd is. Paard buiten de box poetsen en box als rustplaats houden.

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 23:52

Of ipv poetsen en zadelen, gewoon lekker kriebelen op stal. Niks bijzonders vragen of doen, maar lekker kriebelen, knuffelen en kroelen. Of lekker bij hem gaan zitten in stal, wel zo dusdanig dat je weg kan duiken...

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 23:53

Maar ik zou toch ook wel hem gewoon zijn deken af willen kunnen doen zonder dat hij zo chagerijnig staat te kkijken of dat mijn zusje hem zou kunnen aaien in zijn stal maar ze blijft nu wel uit zijn buurt. En daarbij heeft zijn eigenaar me gevraagt of ik kon proberen (als het niet lukte maakte het niet veel uit) om er voor te zorgen dat hij wat meer vertrouwen krijgt in zijn stal

Kimgilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 23:54

Kuggur schreef:
Niet doen, de meeste paarden hebben er een hekel aan als ze in hun neus geblazen worden (en zeg nou zelf...).
Paarden herkennen je echt wel zonder dit soort vergezochte methoden.

Echt blazen bedoel ik niet gwn een beetje ademen, en als je paard steeds zo bang word en jou geur niet herketn (anders was hij ale lang normaal in zijn stal) is dit een erg handige oplossing velen gebruiken het en, er is bewezen dat paarden gekalmeert woorden door geuren in hun neus

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 23:55

Ik zou hem ook niet in zijn stal vertrouwen met mijn gezicht zo dicht bij zijn mond... dan denk ik dat ik een nare hijt in mn gezicht krijg...

Kimgilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 23:57

pien2010 schreef:
Maar ik zou toch ook wel hem gewoon zijn deken af willen kunnen doen zonder dat hij zo chagerijnig staat te kkijken of dat mijn zusje hem zou kunnen aaien in zijn stal maar ze blijft nu wel uit zijn buurt. En daarbij heeft zijn eigenaar me gevraagt of ik kon proberen (als het niet lukte maakte het niet veel uit) om er voor te zorgen dat hij wat meer vertrouwen krijgt in zijn stal

Een stal moet een plek zijn waar hij zich fijn moet voelen dingen die hij niet fijn vind zou ik buiten de stal doen een snoepje geven ofzo of iets wat hij leuk vind in de stal

heidibeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 00:01

Waarschijnlijk komt dit omdat hij dan geen mogelijkheid heeft om te vluchten, waardoor hij in de stand verdedigen gaat. (Vluchtdier -> de keuzes in volgorde zijn vluchten, vechten (verdedigen), blokkeren en dan dood)
Een paard is in principe niet snel bang, mits hij de mogelijkheid heeft om te vluchten.
Ik kan het niet goed onder woorden brengen, maar misschien snap je een beetje wat ik bedoel?
Wellicht kan je het poetsen opbouwen in steeds kleinere ruimtes?

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 00:02

Pien... Lees je nou over mijn reactie heen??

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 00:03

Als ik een snoepje geef in zijn stal wordt ie bijterig en als ik m dan wil aaien hapt ie nog sneller omdat hij een snoepje wil... hij heeft altjjd respect voor me maar als meneer snoepjes heeft gehad... zijn we nu mee aan het oefenen in de bak! Maar iets wat hij fijn vind in zijn stal waar hj niet van gaat bijten.... het enige is als ik weg ben maarja... geen idee of dat se bedoeling is. Wel fij dat jullie allemaal meedenken! Bedankt daarvoor :)
@heidibeauty bedoel je dat hij dus eigenlijk "klaustrofobisch" is? Klinkt eigenlijk best logisch :")

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 00:05

KarmaWitch schreef:
Pien... Lees je nou over mijn reactie heen??

Nee ik wist alleen eigenlijk noet zo goed wat ik er op moest reageren... ik probeer wel is om een beetje te kroelen maar het wordt me nooit in danl afgenomen...
Wat een verschrikkelijk lastig dier ist toch ook :")

heidibeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 00:16

pien2010 schreef:
@heidibeauty bedoel je dat hij dus eigenlijk "klaustrofobisch" is? Klinkt eigenlijk best logisch :")

Komt het wel op neer
Is eigenlijk elk paard van nature, alleen komt het door traumatische ervaringen natuurlijk meer tot uiting.
Super dat je er zo mee bezig bent, ondanks dat het 'maar' een manege paard is

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 00:18

Ik ben de enige die wat met hem doet en ik train zo veel mogelijk:)
Zou iets met springen geen idee kunnen zijn? Hij is een ex-springpaard van 12 en verzot op springen en alles wat daar mee te maken heeft

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 11:43

Als hij springen leuk vindt is dit een leuke beloning na bijvoorbeeld dressuur oefeningen. Maar om het probleem in stal op te lossen zal niet helpen. Paard legt die link niet.

Nogmaals ik zou de box zijn veilige haven laten zijn. Niets doen behalve wat lekker is.
Buiten de box dek afdoen, en de rest. Je kan hooguit nog eens proberen om het paard zijn "domein" niet te betreden. Wat doet hij als je de deur opendoet daar blijft staan? Komt hij naar je toe? Soms kan het een tijd duren (paar weken) aangezien nu de verdedig modus aan staat.

Als er gemest wordt als hij in stal staat is geen probleem. Aangezien er dan geen tijd genomen wordt door de mestploeg om te knuffelen. Hooguit de commando op je plek (of wat er gebruikt wordt) om het paard van hoek te laten wisselen.

Narrig kijken met deken af of op doen heeft imo niets met zijn stal probleem te maken. Ik had ook zo pony hoe verder in de deken tijd hoe bozer hij keek. Gevolg dat als ik de regendeken oplegde omdat ik het even nodig vond (in de zomer) hij vooraf al boos keek. Terwijl met een vliesdeken er niets aan de hand was. Ik dacht altijd maar de pony haat een deken op zijn rug voor 24 uur.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 11:48

pien2010 schreef:

Er zijn nu eenmaal (veel) paarden die hun stal als eigen beschouwen en snel "boos" kijken.
Zolang hij maar niet bijt/aanvalt kun en moet je daar niks aan doen.

Mijn merrie kijkt ook heel zuur op stal.
Ze doet niks, je kan er zo bij in, maar dat zure kijken gaat echt niet over (en nee dat betekend echt niet dat ze mishandeld zijn op stal).

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 12:08

Hij probeert wel te bijten, de laatste tijd al wel minder maar hij probeert het nog steedd, net als trappen. Als je de staldeur weer dicht doet begint meneer te steigeren en te doen. Als er gemest wordt weet ik eigenlijk niet want dan ben ik er nooit(dat is het handige aan manegepaarden, hoef je niet se stal van uit te mesten)