Paard wil longeercirkel te groot maken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kaus

Paard wil longeercirkel te groot maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-14 13:18

Een paar maanden geleden heb ik enkele goede lessen gehad in longeren. Eerst alleen met hoofdstel, daarna met hoofdstel en longeerhulp.
Dit ging toen prima, paard liep toen ongeveer 1 keer per week aan de longe.

Nu heb ik een paar weken geen tijd gehad om te longeren, tot gisteren. Toen besloot ik het longeren weer op te pakken.
Zodra ik ging aandraven merkte ik dat er een enorme spanning op de lijn stond. Die even laten vieren totdat ie weer losser hing. Maar vervolgens gebeurde hetzelfde. Uiteindelijk werd mijn longeercirkel onbewust belachelijk groot.
Op een gegeven moment ben ik er op gaan letten en geprobeerd mijn cirkel dezelfde grootte te houden. Maar dit was eigenlijk niet te doen.
Ik laat het paard al in een redelijke cirkel lopen, maar ze wil 'm constant groter hebben. De longeerhulp zit absoluut niet te strak, en ook zonder hulp maakt ze de cirkel groter.
Zelf loop ik mee in een klein rondje van +- 1,5 meter doorsnee. Het paard probeer ik op een cirkel van +- 20 meter doorsnee te houden. Maar dit lukt dus niet.

Wie weet waar het probleem ligt, of wie weet de oplossing?

Edit: foutje in titel :')

dresjoepie

Re: Paard wil longeercirkel te groot maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 13:34

Heb je niet te veel binnen stelling met longeren ? Hoe maak je de longe vast ? Wat voor longeer hulp gebruik je ? Misschien te veel druk met je zweep ? Doet paard dit met rijden ook makkelijk ?

Hoop vragen om een duidelijk beeld te krijgen Probeer in ieder geval de spanning van de lijn te halen Door een ophouding te geven aan de longe Zodat paard er minder in kan gaan hangen En over de buitenschouder valt Misschien is het met een pessoa makkelijker longeren Doordat dit het paard wat meer begrenst

Zou toch nog even een les nemen anders als je er niet aan uit komt En het bij houden door zeker 1 x per week te longeren

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 13:43

Ik blijf altijd gewoon op 1 plek staan, ik longeer mijn paard, niet mezelf ^^

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-14 13:52

dresjoepie schreef:
Heb je niet te veel binnen stelling met longeren ? Hoe maak je de longe vast ? Wat voor longeer hulp gebruik je ? Misschien te veel druk met je zweep ? Doet paard dit met rijden ook makkelijk ?

Wat bedoel je met binnenstelling? Hoe zou ik dat te veel kunnen maken?

Ik maak de longe vast door 'm eerst door de binnenste ring te doen, dan de buitenste en dan onder vast klikken.
Ik gebruik deze longeerhulp:
http://www.ej.nl/paard/longeren/hulpteu ... _1846.html
Ik heb mijn zweep eigenlijk alleen wat schuin naast me hangen op de grond. Die gebruik ik nauwelijks.
Met rijden is ze in het begin nooit heel soepel, maar na een paar voltes valt ze niet meer naar buiten.

Op één plek staan heb ik geprobeerd, maar dan ben ik meer daar mee bezig dan dat mijn paard goed loopt. Dat heb ik dus opgegeven.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 14:01

Met prikpaaltjes en lint een cirkel afzetten, vooral in het begin hebben ze veel steun daaraan.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 14:02

Met een longe van bit naar singel willen ze bv nog wel eens te veel inbuigen Of een slofteugel aan de binnenkant veel strakker Maar met deze hulp kan dat nauwelijks Werken aan een dubbele longe zou het beste zijn Maar dat is best lastig te leren

Opgeven doen we nooit he Probeer idd op de plaats te blijven staan Het kan niet altijd makkelijk gaan Met oefening kom je hier wel door heen Ga het juist opzoeken door de voltes te open en weer te sluiten Rustig je longe steeds wat korter nemen Niet erin laten hangen Dan weer even een ophouding En weer de volte wat openen rustig de longe wat laten vieren In het begin maak je de volte nog niet te klein Maar door oefening kun je die steeds kleiner gaan maken

Ga in het rijden zelf wat stelling wisselen op een volte Zodat je die schouders beter onder controle kunt houden Dit maakt het longeren ook weer makkelijker

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-14 14:12

Prikpaaltjes is helaas geen oplossing. Die hebben we niet en daar zou ze ook zo doorheen lopen.

Ik ben al maanden bezig met op dezelfde plek staan. Maar zodra ik mijn aandacht even laten verslappen maakt mijn paard daar enorm gebruik van. Ik zal er weer proberen op te letten!
Met rijden ben ik erg veel bezig met voltes omdat ze daar dus ook wel wat moeite mee heeft.

Die oefening ga ik proberen, bedankt!